Gå till innehåll

Ideér om "murän-säkring" av burken


magnus1975

Rekommenderade inlägg

Vet ej om det funkar på muränor men på bläckfisk fungerar det att limma sk Astro turf matta, dvs en sån där styvborstig plastgräsmatta som används som dörrmattor, på alla ovansidor av akvariet. När bläckfisken kommer i kontakt med denna yta så släpper den taget direkt. OBS ingen teori utan för bläckfisk fungerar det, det vet jag av egen erfarenhet. Kanske kan fungera för muräna också eftersom den ålar ur karet och inte hoppar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

hur skulle det vara med att bygga en "krans" om karet, typ en sådan man använder för barkborrar i granskog (fast större och innåtvänd).

Ser inte super ut men funkar säkert, tror jag såg något liknande på ett amerikanskt forum.

Eller glavat Hönsnät som du spänner över burken.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man måste stänga till överallt!

Om man inte har täckglas så måste man bygga tätt. Hur hög en sarg måste vara vet jag inte, men de flyttar ju sig mellan pölarna i ett korallrev vid ebb utan problem.

Mycket imponerad över hur muränorna tog sig ur min rovdjursburk trots tunga täckglas. Bara man glömt en springa efter att ha matat dem räckte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att galvat nät rostar i kontakt med saltvatten.

Skall till syrafast för att det inte ska rosta och då blev det dyrt.

Om nätiden är aktuell så prova hellre med plast, akta så att MHn inte sätter fyr på plasten bara-ciggar-

*EDIT, Jippi! Jag blir först med att kommentera akvariestorleken;) 375L till en muräna är för litet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att jag var först?:skrattar:

Jag vet naturligtvis inte om magnus bara var nyfiken på hur man säkrar en tank eller om han kanske ska bygga ett större kar så att en muräna får plats.

Det är viktigt att påpeka att muränor växer snabbt och att de behöver ordentligt med utrymme.

Kan vara någon nybörjare som läser tråden i dag / om ett år och får för sig att en muräna skulle få plats i ett 375Liters kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Petrol: storleken på karet är väl beroende på muränan, det finns även mindre muränaarter (~70cm) , även spökmuränor har "funkat" i mindre glaskar och om burkens storlek basets på vad som står i reeflex bör det nämnas att dessa värden bara är uppskattade.

Men du har nog rätt att under 500lit bör man inte hålla även de minsta muränorna, men det är mer en känsla jag har.

Tänker bara på alla threads 58lit clownhotell... :snurrig:

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ytterligare ett tips - vet ej om det fungerar på muränor (inte det heller) men den som har försökt att ha ål ver att problematiken är likartad. I de ålodliongar jag jobbat på hade vi stora problem att hindra ålens vandringslust. Nät var ett helsike, ty varje morgon fick man trassla ur ett antal ålar. Inte förrän en kompis sett ett program om ormgropar där man just gör som Stoffe beskrev - en kant innåt så att tyngdkraften tvinngar ner ormarna igen - lyckades vi knäcka den nöten. Han slet helt sonika av alla skydd och nät och satte fast ett 25 mm rör ca 15 cm från vattenytan. Efter den dagen var det bara någon gång som någon ål blivit skrämd så att den gjort ett skutt från mitten av bassängen och ut på golvet. Tanken är helt enkelt den att den ålande fisken skall ha en yta (vertikal) som kroppen tar stöd och sedan när den med det relativt tunga huvudet blir tvingad att röra sig horisontalt och baklänges tar tyngdkraften över och fisken faller ner igen.

MVH Lasse

Och den som inte tror mig vad gäller bläckfisken är välkommen och se det själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ytterligare ett tips - vet ej om det fungerar på muränor (inte det heller) men den som har försökt att ha ål ver att problematiken är likartad. I de ålodliongar jag jobbat på hade vi stora problem att hindra ålens vandringslust. Nät var ett helsike, ty varje morgon fick man trassla ur ett antal ålar. Inte förrän en kompis sett ett program om ormgropar där man just gör som Stoffe beskrev - en kant innåt så att tyngdkraften tvinngar ner ormarna igen - lyckades vi knäcka den nöten. Han slet helt sonika av alla skydd och nät och satte fast ett 25 mm rör ca 15 cm från vattenytan. Efter den dagen var det bara någon gång som någon ål blivit skrämd så att den gjort ett skutt från mitten av bassängen och ut på golvet. Tanken är helt enkelt den att den ålande fisken skall ha en yta (vertikal) som kroppen tar stöd och sedan när den med det relativt tunga huvudet blir tvingad att röra sig horisontalt och baklänges tar tyngdkraften över och fisken faller ner igen.

MVH Lasse

Och den som inte tror mig vad gäller bläckfisken är välkommen och se det själv.

Kanske funkar men hur hög var den där ålodlingen:ler: om du jämför med ett akvarium med en lång muräna menar jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stort kar har vargklo till sin muräna ? det ser inte så stort ut och han vet ju vad han gör :)

När det gäller storlek på kar till muräna hittade jag följande källor:

Reeflex:

Storleksangivelserna på kar gäller alltid maxstorleken på djuret. Idén är att man ska ha ett kar som klarar fisken under hela dess livslängd. Om man bara har tänkt att ta fisken under en uppväxttid klarar man sig naturligtvis med ett mindre kar än rekommenderad, men då måste man verkligen göra sig av med djuret innan det blivit för stort.

Artikel 1: http://www.wetwebmedia.com/morays.htm

Citat: "Big, Bigger, Biggest; as large a system as possible. A minimum of forty gallons for the smallest of morays. Tank shape should obviously feature length and width versus "show" tank shape." 40 Gallons är ca 160 liter

Artikel 2: http://www.reefkeeping.com/issues/2002-12/fm/index.php

Artikeln beskriver tre av de vanligaste muränorna. De anger storleksrekommendationerna som följer: "minimum tank size: 40 gallons"

ReefCentral:

När jag läst igenom de flesta muräntrådar kunde jag läsa mig till en etablerad "sanning" om att ett muränakar ska vara tre gånger så långt som muränans längd.

Som sagt - läs de källor ni träffar på och bilda er en egen uppfattning! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ca 20 cm till kanten (ibland när någon lat jäkel glömt rensa utloppet var det bara 10 cm och skyddet hjälpte. Dock när jäkeln var ännu latare och vattennivån steg över kanten hjälpte inte skyddet utan då var det att åka kana och jaga en så där 3 ton ål :)). Jag tror det funkar med en muräna om man bygger en sarg på som slutar ca 20 cm över vattenytan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...