Gå till innehåll

Höjd ytavrinning beräkning?


aerie

Rekommenderade inlägg

Behöver beställa glas idag och funderar lite på hur högt jag ska beställa det... finns det något bra sätt att räkna ut hur högt över kanten vattnet trycks upp vid ett visst flöde till en viss längd på ytavrinningen? Eller nån som bara har en bra gissning om hur högt vattnet kommer tryckas vid 7000L/h över en kant som är 52cm lång med en kam på? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver beställa glas idag och funderar lite på hur högt jag ska beställa det... finns det något bra sätt att räkna ut hur högt över kanten vattnet trycks upp vid ett visst flöde till en viss längd på ytavrinningen? Eller nån som bara har en bra gissning om hur högt vattnet kommer tryckas vid 7000L/h över en kant som är 52cm lång med en kam på? :)

Testa den här sidan, just nu kommer jag inte åt den då reefcentral gör sin nattliga backup. Vet att man kan räkna ut hur lång kam man behöver vid ett visst flöde för att få den maximala höjd som sidans skapare rekommenderar, vet däremot inte om det framgår vad denna höjd är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa den här sidan, just nu kommer jag inte åt den då reefcentral gör sin nattliga backup. Vet att man kan räkna ut hur lång kam man behöver vid ett visst flöde för att få den maximala höjd som sidans skapare rekommenderar, vet däremot inte om det framgår vad denna höjd är.

Nu kom jag åt länken och det framgår såklart inte vilken som rekommenderas men där rekommenderas du att med 7000L/H ha en kam som är 72 cm lång.

OBS. Kom på att det är långt ifrån så lätt att räkna ut den faktiska höjden, för att det ska vara möjligt så behöver man även veta höjdskillnaden mellan 7000literspumpen och vattenytan, förhållandet mellan höjdskillnad och flöde för pumpen (diagram) och sist men inte minst så behöver man veta hur stort flödet genom kammen är i förhållande till höjden på vattenytan.

Slutsats: Om du har ett flöde på 7000L/H (vilket jag inte tror att du har) och en kam som är 52 cm lång så med tanke på att reefcentrals kalkylator rekommenderar en längd på 72 cm så kommer nog höjden vara ganska stor. Vad ganska stor är gissar jag är (efter att ha jämfört med mitt RSM) ca 2-5 cm.

Om du istället har ett flöde på ca 3500L/H (på grund av höjdskillnaden) så rekommenderar kalkylatorn en kam på 35 cm varpå du borde få en liten höjd som jag gissar på är under 1 cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Höjdskillnaden kommer vara marginell, kanske 10cm då det bara är en intern ytavrinning och inte någon uppumpning från sump. Dock kommer ett par 45graders svängar att reducera flödet aningen så det verkliga flödet blir kanske motsvarande 5500 gissningvis. Känns som att det kommer bli att chansa lite när man beställer glas...har ju dock kammen jag kan reglera hur jag vill placera så jag får väl se om den hamnar helt ovanpå eller framför glasskivan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du tittar på reefcentrals beräkningsmodell så skall du ha i minnet att troligtvis är beräkningen gjord för ett ren ytavrinning - utan kam - kammen kommer att begränsa mer än att det räcker med att fördubbla beräkningen. Jag har för mig att det var så när jag läste den artikeln i en annan länk. Du skall ha ca 6 kubik som går i ett kar med ca en halv kvadratmeters yta. Din avrinning blir ca 70 cm lång vad jag förstår. Det kommer att bli en ganska hög dynamisk yta. Jag skall mäta i ett kar på jobbet där jag känner flödet och försöka räkna ut så du får en siffra mellan tummen och lillfingern.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...