Gå till innehåll

Syre/microbubblor


TommyA

Rekommenderade inlägg

Tacksam för hjälp...

Har haft mitt kar igång en och halv månad nu efter flytt och alla värden är helt ok, justerar dom allt efter tiden går. Det som är fruktansvärt irriterande bara är alla syrebubblor som är i karet. Dom kommer både från skummaren och ytterfiltret som jag använder som sump. Testade igår kväll att stänga av dom ett tag och det blir helt glasklart på typ 3 minuter. Det vart även något bättre efter när jag startade upp dom igen men inte så jag vill ha det. Skummaren gör sitt jobb då den skummar och tar omhand om en del gegg. I ytterfiltret har jag lagt i en del levande sten och sen ligger det skummatrial som följde med. Det finns även på vissa ställen större luftbubblor som sitter under stenar, kan vara ca 5-8 st. Märker även när jag tillsätter nytt vatten eller buffer att syrebubblorna tilltar ett tag men går sen ner till normal nivå (men ändå inte normal). Försökte även igår att sätta filtervadd i nylonstrumpa runt utblåsen för yttrefiltret men då vart det ingen cirkulation så därför tog jag bort dom.

Är det någon som har några ideér, vill ha mitt akvarium klart så man ser allt fint ordentligt! Ställ gärna frågor om det behövs mer info.

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar.

Igår satte jag ytterligare stripes på både ut och insug. Ska kolla på själva filtret om det kan vara någon där som tjuvar luft. Insuget sitter långt ner till vänster och skummare långt upp till höger så det är inte troligt att det är den som gör det om inte den suger in bubblor som finns i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortsätter mitt sökande efter lösning då jag tycker det är så tråkigt med att det aldrig är klartoch fint i akvariet. Har vridit ner flödet på skummaren, det hjälpte i ungefär en dag, nu är det lika mycket igen! Kan detta uppstå om något saknas i vattnet? Alltså för låga värden av något. Försöker mig läsa mig fram men man lär sig inte allt på en gång:snurrig:. Sen är inte tålamod på såna här saker det största, vill ju fixa! Kom gärna med frågor och förslag, allt är tacksamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma problemet med min resun wavemaker..

Den drar ner en virvel från ytan som sedan transporteras ut i karet som massa små luftbubblor..

funderar på om jag skulle få till en circulations pump som bryter vattnet åvanför wavemakern så att att ingen virvel kan uppstå men att ha en pump som skall motverka problemet på en annan tycker jag inte är någon bra lösning.. så någon med förslag på hur jag skall lösa det är välkommen med ett svar..

Förlåt att jag hoppar in i tråden med mina problem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar...

Hur gör jag då för att öka luften, idag har jag luftslang från pumpen upp över ytan som jag har strypnippel på men den står på max öppet. Provade att strypa den några dagar för att se om det hjälpte men vart minimal skillnad och samtidigt tyckte jag att det kom alger på glaset fortare. Fyllde på med osmosvatten igår pga avdunstningen, ca 4 l. I samband med det märktes skillnad till mindre bubblor...kan det hjälpa någon med svar på något sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma problemet med min resun wavemaker..

Den drar ner en virvel från ytan som sedan transporteras ut i karet som massa små luftbubblor..

funderar på om jag skulle få till en circulations pump som bryter vattnet åvanför wavemakern så att att ingen virvel kan uppstå men att ha en pump som skall motverka problemet på en annan tycker jag inte är någon bra lösning.. så någon med förslag på hur jag skall lösa det är välkommen med ett svar..

Förlåt att jag hoppar in i tråden med mina problem...

Det troliga är att du har för låg vattennivå i karet eftersom den suger ner luft med wavemaker prova att sänka ner den lite, under ytan.

Tacksam för hjälp...

Har haft mitt kar igång en och halv månad nu efter flytt och alla värden är helt ok, justerar dom allt efter tiden går. Det som är fruktansvärt irriterande bara är alla syrebubblor som är i karet. Dom kommer både från skummaren och ytterfiltret som jag använder som sump. Testade igår kväll att stänga av dom ett tag och det blir helt glasklart på typ 3 minuter. Det vart även något bättre efter när jag startade upp dom igen men inte så jag vill ha det. Skummaren gör sitt jobb då den skummar och tar omhand om en del gegg. I ytterfiltret har jag lagt i en del levande sten och sen ligger det skummatrial som följde med. Det finns även på vissa ställen större luftbubblor som sitter under stenar, kan vara ca 5-8 st. Märker även när jag tillsätter nytt vatten eller buffer att syrebubblorna tilltar ett tag men går sen ner till normal nivå (men ändå inte normal). Försökte även igår att sätta filtervadd i nylonstrumpa runt utblåsen för yttrefiltret men då vart det ingen cirkulation så därför tog jag bort dom.

Är det någon som har några ideér, vill ha mitt akvarium klart så man ser allt fint ordentligt! Ställ gärna frågor om det behövs mer info.

Tommy

Hej!

Har du en bubbelfälla som du släpper ut vattnt från skummaren i eller går det direkt upp?

Om det är så att den går direkt upp kommer nog mikrobubblorna därifrån.

Annars räcker det med ett litet hål som suger luft vid pump eller vid någon slangklämma för att det ska bli en massa bubblor.

Ligger vattennivån mycket över där ditt ytterfilter suger vatten?

Det kan ju vara så att det bildas en lite virve där så att luft följer med upp till karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har ingen bubbelfälla på skummaren, mest för jag inte vet hur jag ska kunna ha det. Kan faktiskt tänka mig att det finns ett visst läckage där röret från pumpen går in i skummaren, Trodde inte det kunde skapa såna probelm. Får skaffa någon tejp av något slag som pallar vatten och tejpa där för slangklämma funkar inte. Ytterfiltret suger sitt vatten längst ner i karet så där är det ingen fara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Meckade med skummaren i helgen och nu är resultatet betydligt bättre. Har lite kvar på den övre delen men inte alls lika mycket som förut när det var i hela. Väntar några dagar nu och ser om resten försvinner,om det finns kvar i systemet tänker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har ingen bubbelfälla på skummaren, mest för jag inte vet hur jag ska kunna ha det.

Det jag funderar på är om skummaren släpper ner sitt returvatten i sumpen eller direkt ner i karet?

Bubbelfälla jag pratar är ett omlopp där vatnet passerar genom olika rör för att på så sätt bli av med bubblorna som finns i skummaren genom utloppet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en intern skummare så vattnet åker direkt ut i karet, därför vet jag inte riktigt hur jag ska kunna ha en bubbelfälla. Märkte en viss tendens till mer bubblor igår igen. Var i det och fixade lite iofs eftersom jag passade på att inskaffa lite nya saker:ler: .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jaha....då var bubblorna tillbaka igen då:arg:!! Nu blir frågan såhär, min fundering är att ta upp skummaren och limma med smältlim där jag vet det läcker. Finns det några risker med det? Torkar den ordentligt och slipar av där det ska limmas så det fäster ordenligt. Några andra tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Nu har jag tätat men med korall lim mellan pumpen som suger vattnet och röret in i skummaren. Kan inte se några bubblor längre, trodde den skulle sluta föra sånt oväsen samtidigt men det fortsatte tyvärr. Nu märker jag däremot att det kommer bubblor från ytterfiltret med. Dom vet jag däremot inte hur jag ska bli av med då det ska var slutet system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...