Gå till innehåll

Peppes Percula 90


peppelito

Rekommenderade inlägg

Tjena! Nu är det dags för mitt första salt! Har pysslat med ciklider sedan barnsben men har alltid sneglat mot saltvatten! Nu är i alla fall osmosvatten på väg in i karet , tänkte höra med er som har Percula om ni använder biobollarna eller skippar ni dom? Tänkte ha ca 40-45 kilo levande sten i, låter det lagom?

Mvh/Peppe!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tjena! Nu är det dags för mitt första salt! Har pysslat med ciklider sedan barnsben men har alltid sneglat mot saltvatten! Nu är i alla fall osmosvatten på väg in i karet , tänkte höra med er som har Percula om ni använder biobollarna eller skippar ni dom? Tänkte ha ca 40-45 kilo levande sten i, låter det lagom?

Mvh/Peppe!

Tjena! Jag har fått exakt samma väg, från malawi till salt.... du kommer garanterat inte att ångra dig!

Jag kör med biobollarna i, vet att andra har lagt LS (levande sten) där istället.... jag har inga större problem med mina vattenvärden (Mg och Ca lite lågt bara) !

proppa i så mycket sten du har råd med (typ) :) , nä men minst 10 % av volymen! meeen 40kg låter inte fel :)

Jag kör med orginalskummare, och den funkar bra, MEN de är lite klurig att ställa in.... så man får fundera lite

lycka till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns två problem (båda lösbara) med originalskummaren.

Det första är pumpen. En bättre pump med nålhjulsimpeller gör underverk.

Det andra är att nivån i facken bak ändras om man fuskar med påfyllningen. En osmolator löser det problemet permanent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena! Nu är det dags för mitt första salt! Har pysslat med ciklider sedan barnsben men har alltid sneglat mot saltvatten! Nu är i alla fall osmosvatten på väg in i karet , tänkte höra med er som har Percula om ni använder biobollarna eller skippar ni dom? Tänkte ha ca 40-45 kilo levande sten i, låter det lagom?

Mvh/Peppe!

Biobollarnas vara eller icke vara är väl en expertfråga.

Jag vill inte ha dem i alla fall där. Då är det allt bättre att ha dem i ett Eheim filter eller liknade.

Du kommer märka det annars den dagen du måste göra rent dem.

Så LS där är mitt val.

Hur mkt. LS du behöver är ju också svårt att sia om.

Du har ju inte så långt att åka för att köpa till om du behöver mera.

Tänk bara på att när du bygger upp ditt rev så fiskarna kan simma runt hela "revet".

Samt att det blir många gömställen så blir det bra.

Ju högre rev ju bättre tycker jag, givetvis måste du ju lämna plats för koraller som du vill ha uppe på revkanten. Då kommer fiskarna att även utnyttja den och vara i övre delen av akvariet också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren! Jag fick med en starkare pump än originalet till skummaren, funkade bra för honom så vi får se! Har fått i 160l nu, det går ju inte särskilt fort me osmosvattnet. Har testat pumparna i pumpfacket å det låter som det är en traktor i rummet, någon som har något tipps för att dämpa ljudet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir nog en sväng till Korallrevet i morrn då ! Har fyllt på med salt nu, hur lång tid tar det ungefär innan saltet visar rätt salthalt? Har haft i lite i underkant så jag kan fylla på tills det blir rätt.

/Peppe!

bara att dra igång pumparna och lägga i salt och mäta och mäta.... tar några dagar! fast vattnet ska vara rätt temp först! antar att du redan har fixat med det! men de är jätte viktigt att du inte har för brottom!

sen rekomenderas det att du kör med Levande Sand....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hjälp, Allt har gått bra tills nu, hade lite problem med att få bra nivå på facken i bak i början men helt plötsligt börjar facket i mitten , den med pumpen där nere sjunka på nolltid, pumpen blåser torrt, allt har alltså funkat i flera dagar innan, vad kan ha hänt? Panikvarning så snälla hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Paniken är över , tror jag fixade det! Karet har som sagt varit igång 1 vecka med levande sten, köpte 38kg som enligt en glad amatör som mig såg riktigt fin ut! Köpte tre sånna där "bollar" också! Köpte en påse levande sand som jag tänkte lägga i karet i morgon! Är det viktigt att ta upp allt småskräp som ligger på botten innan?

Mvh/Peppe!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Paniken är över , tror jag fixade det! Karet har som sagt varit igång 1 vecka med levande sten, köpte 38kg som enligt en glad amatör som mig såg riktigt fin ut! Köpte tre sånna där "bollar" också! Köpte en påse levande sand som jag tänkte lägga i karet i morgon! Är det viktigt att ta upp allt småskräp som ligger på botten innan?

Mvh/Peppe!

nivån på facket i mitten går ner allt eftersom vattnet dunstar! jag får fylla på en gång i veckan (plus min veckostädning)...

vad har du köpt för bollar?

om de är "skräp" från LS så gör de inget! ingen som plockar bort i det i naturen heller, skulle jag kunna tänka mig (rätta mig om jag har fel).

Lägg upp foto så vi får se hur det ser ut :) mycket roligare då och folk kommer bli mer villiga att svara! (tror jag)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice, ser kannon ut hittils.

Kommer att bli intressant att följa denna tråd och se hur karet utvecklas. Var en riktigt kul tid de där första veckorna med LS:en, så mycket liv som tittar ur ur den varefter, hittar ju fortfarande efter en månad nya saker som tittar fram ur stenen, så glöm inte ficklampan några timmar efter släckning!

Fortfarande så smyger jag rätt ofta ut på kvällen och smygtittar på LS:en, och stör alla djur som tycker jag är asjobbig som kommer o väcker dem precis när dom somnat -gloria-.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice, ser kannon ut hittils.

Kommer att bli intressant att följa denna tråd och se hur karet utvecklas. Var en riktigt kul tid de där första veckorna med LS:en, så mycket liv som tittar ur ur den varefter, hittar ju fortfarande efter en månad nya saker som tittar fram ur stenen, så glöm inte ficklampan några timmar efter släckning!

Fortfarande så smyger jag rätt ofta ut på kvällen och smygtittar på LS:en, och stör alla djur som tycker jag är asjobbig som kommer o väcker dem precis när dom somnat -gloria-.

Tack tack, Jag har varit uppe några gånger me ficklampan, sett några små krabbor, riktigt häftigt att inte riktigt veta vad som kan dyka upp ! När jag hade i första stenen i karet så ploppade det ner en grön krabba på bottenglaset, ca 3 cm i diameter har inte sett han sedan dess dock. När jag kom hem i dag så låg det en liten krabba som såg lite mörbultad ut på botten, han levde men det såg ut som han hade åkt på däng. Kan man fått med nån liten krabbmördare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Halloj! Det händer inte mycket me mitt kar nu, låter det puttra på tills alla värden är bra! Tänkte bara höra om någon kan tipsa om bästa stället jag kan sätta strumpan me Rowaphos någonstans? Kan jag lägga den bredvid pumpen i mittenfacket?

Tacksam för svar / Peppe!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Halloj! Nu har dagen som man längtat efter kommit! Lite levande är på väg in i karet!!

Var förbi Triton i dag å dom dubbel kollade mina värden i karet å allt såg stabilt ut!

så jag slog till med 13 Eremiter och 7 sniglar som ligger å guppar i sina påsar i karet nu!!

Hoppas dom gillar sitt nya hem!

post-2139-14468916326111_thumb.jpg

post-2139-14468916326316_thumb.jpg

post-2139-14468916326512_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt med ett Percula 90 kar ;)

Det ser mycket snyggt ut tycker jag! längtar tills man själv får i lite sten i så det finns nått mer än en balja med vatten att ta kort på! :skrattar:

Jo, angående det du skrev att du hade 13,5 kg sand, hur djupt blir det på botten? jag skulle vilja ha max 3-4cm tror jag, iaf så det täcker glaset :)

Lycka till med ditt kar! ska bli kul att följa ditt också eftersom du bara ligger 5 veckor före mig så då kan jag se hur ditt kar utvecklas! -Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt med ett Percula 90 kar ;)

Det ser mycket snyggt ut tycker jag! längtar tills man själv får i lite sten i så det finns nått mer än en balja med vatten att ta kort på! :skrattar:

Jo, angående det du skrev att du hade 13,5 kg sand, hur djupt blir det på botten? jag skulle vilja ha max 3-4cm tror jag, iaf så det täcker glaset :)

Lycka till med ditt kar! ska bli kul att följa ditt också eftersom du bara ligger 5 veckor före mig så då kan jag se hur ditt kar utvecklas! -Tummen upp

Det ligger väl runt en 3 cm, köpte först en 9 kg påse samoa pink 0,5-1,7mm,riktigt snygg sand men det for runt på vissa ställen så man såg glaset så jag köpte en påse med reef substrate 1,0-2,5mm oxå! Det funkade bättre och det blev ännu snyggare med lite blandat!

Mina nya tillskott verkar må kanon, det blev verkligen skillnad med lite liv i karet, eremiterna är ju hur sköna som helst, riktiga små klättrare! Såg för första gången en riktigt luden krabba i kväll oxå, man har ju hört lite olika åsikter om dom. Det lär ju inte vara så lätt att få upp en liten krabba så han får stanna tills vidare, tycker den såg rätt rolig ut!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...