Gå till innehåll

Jonas RSM


Jonas G

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag är nybliven ägare till ett red sea max akvarium (och ny här på forumet)

Jag har tidigare bara haft sötvattensakvarium, mestadels Malawi ciklider men nu bestämt mig för att skaffa ett riktigt akvarium

Det har varit i gång i ca två veckor

Jag har använt levande sand och ca 17 kg levande sten.

Bilder kommer när jag har hittat kameran.

Nu till frågorna!

Jag blev rekommenderad att inte använda ”makaronerna” och det aktiva kolet, är det någon som kan förklara varför?.

Sedan undrar jag över min skummare, skummet går upp till ca 1.5-2 cm under skummarkoppen och det ser ut som om det är mestadels kondensvatten i skummarkoppen. Jag kar kollat så att den får luft och jag har även provat att ta av locket men skummet når inte upp till koppen, någon som har något förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt med en göteborgare till i saltträsket, får väl passa på att hälsa dig välkommen.

Du kan använda makaronerna, men se till att du gör rent dom ofta typ varannan vecka eller liknande, annars finns risken att dom blir en nitratfabrik. Bläddra igenom trådarna om andra RSM kar och se hur dom gjort. Det finns en del varianter på det.

Kolet tycker jag bara är bra att ha i, det tar bort gulfärgningen i vattnet och eventuella gifter som en del koraller utsöndrar, byt ut kolet en gång i månaden och använd ett kol som är anpassat till saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I går så gjorde jag rent skummaren, nu går skummet halvägs upp i koppen, men det har inte riktigt kraft att nå upp hela vägen.

Om jag skall borra hål, hur många och vilken storlek ? och var skall jag borra? Skall hålen vara där det befintliga är eller rakt över halsen på skummaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borrar du hålet rakt ovanför halsen på koppen så finns risken att skummet som går upp fortsätter ut genom hålet. Gör 3-4 hål jämt fördelat i ytterkant på locket, så kan skummet trilla ner i koppen och luften som trycks in i skummaren kan flöda ut fritt genom hålen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

Nu har jag borrat hål i locket till skummaren och nu ser det ut som att den fungerar korrekt, det skummar lite mindre än jag räknar med men det kommer säkert.

Nu har jag även köpt mina första koraller, en Euphyllia, Vit bubbelkorall och en lila som ser ut som ett träd.

När jag köpte Euphyllian hos marinakvariet så blev jag tipsad av en att jag kunde köpa ormsjöstjärnor vilket jag gjorde på ciklidhuset. När jag kom hem så stoppade jag påsen i vattnet och släckte lyset, jag såg att sjöstjärnan försökte ta sig bort från ljuset. Efter ca 1.5 till 2 timmar så släppte jag ner den i vattnet och den tog sig ca 5 cm framåt till en sten där den blev liggandes. I går kväll innan jag skulle lägga mig så tittade jag till den och såg att den inte hade rört sig, men när jag tänkte ta upp den så såg det ut som att den rörde sig så jag lätt den ligga över natten, nu på morgonen så låg den kvar på samma ställe men benen har flyttat sig(antagligen av vattenströmmarna) men jag tror att den är död.

Vad kan vara fel??

Nitriten är 0 och jag använder en osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen inkoppning.. Du måste koppa in allt VÄldigt långsamt.. att bara låta ppåsen i vattnet gör bara så att temperaturen blir detsamma...... du borde ha Låtit vattnet i påsen vara kvar och hälla över en dl från akvariumet till påsen var 10-15minut.. tills du har omkring dubbelt så mycket vatten, ju mer desto bättre...... sen kan du hälla ner Djuret i vattnet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok , Då var jag nog lite för snabb.

Jag jämnade ut temperaturen men sedan så hällde jag i vatten från mitt akvarium och släppte ner den på ca 10 minuter.

Men min fru ringde och berättade att efter det att ljuset tänts på morgonen så har den flyttat på sig två gånger, sista gången så har den krupit under en sten så än finns det hopp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok , Då var jag nog lite för snabb.

Jag jämnade ut temperaturen men sedan så hällde jag i vatten från mitt akvarium och släppte ner den på ca 10 minuter.

Men min fru ringde och berättade att efter det att ljuset tänts på morgonen så har den flyttat på sig två gånger, sista gången så har den krupit under en sten så än finns det hopp.

Kan även fylla i att inga sjöstjärnor får lyftas ovanför vattenytan, men det kanske du redan visste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 4 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...