Gnarkill Postat 9 oktober 2008 Postat 9 oktober 2008 Jag har just fått några mindre fraggar av xenia men ja kruxar lite över vart man ska placera dom i karet, Högt eller nära botten? Citera
_Manne_ Postat 9 oktober 2008 Postat 9 oktober 2008 xeninan klarar sig både på botten resp ganska nära min 150wattare till halgenbelysning.mitt kar är 60 djupt. mvh manne Citera
garfish Postat 9 oktober 2008 Postat 9 oktober 2008 Som Manne skriver lite var stans i karet, jag hade xeninan under 400 watt, och det var inga problem. Xenian "blommade upp ordentligt" /Gustaf Citera
Gnarkill Postat 9 oktober 2008 Författare Postat 9 oktober 2008 okej. nå jag har stoppat den högst upp i karet så att dom kan åter hämta sig lite efter brev transporten dom kom i. Citera
DaTrucka Postat 9 oktober 2008 Postat 9 oktober 2008 Får den mycket ljus så sprider den sig som kodynga på en sommaräng. Får den mindre ljus så är det samma sak fast inte lika fort. Den ska dock inte sitta i skugga. Cirkulationen verkar inte spela någon större roll, mina växer överallt. Citera
Trilobite Postat 9 oktober 2008 Postat 9 oktober 2008 Sätt den på en egen sten på botten om du inte vill ha den på revet, eftersom de kan växa rätt bra. Citera
zeke66 Postat 10 oktober 2008 Postat 10 oktober 2008 Ja jag gav lite till min kompis och sa att han skulle sätta det på botten på en sten i sitt akvarium. Han satte det mitt i sitt rev..Nu ett halvår senare har en kvadratmeter med xenia. Urk kommer aldrig att gå att få bort.. Citera
ramq Postat 10 oktober 2008 Postat 10 oktober 2008 Ang cirkulationen; vid något tillfälle slutar den helt enkelt att "pumpa", någon fler som uppmärksammat detta?Någon har yttrat att detta kan bero på jod-brist? Citera
Trilobite Postat 10 oktober 2008 Postat 10 oktober 2008 Jag fick en bit xenia som satt på en fraggsten. Försökte skrapa bort, men den tittade ut ändå. Nu har jag sprutat kokande vatten på den vid tre tillfällen och murat in den med reefbond. Tror fan det tittar ut en ny polyp i alla fall!JAg har en annan koloni xenia som växer själv, den är väldigt fin. Men den skall hålla sig på mattan. Citera
Gnarkill Postat 10 oktober 2008 Författare Postat 10 oktober 2008 så dom är ganska tåliga Xenian alltså? för fraggarna ja fick ser inte så pigga ut så ja funderar på om dom ens kommer överleva, de ser inte så ut ialla fall. Citera
Trilobite Postat 10 oktober 2008 Postat 10 oktober 2008 Xenia tål vad som helst utom brist på vissa spårämnen. Citera
stigigemla Postat 10 oktober 2008 Postat 10 oktober 2008 Xenian är känd för att vara väldigt tålig att sprida sig men också för att plötsligt dö utan att man ser något särskilt på någon annan korall i karet. Citera
Gnarkill Postat 10 oktober 2008 Författare Postat 10 oktober 2008 Nå fraggarna ja fick har nu tappat alla armarna som satt där när dom kom, så nu är det bara själva stammen som är kvar, tror ni dom överlever? Citera
MariaL Postat 10 oktober 2008 Postat 10 oktober 2008 Xenian är jättetålig (läs "ogräs") när den väl tagit sig, men den är ökänt svår att skicka eller transportera...märkligt eller hur? Citera
Gnarkill Postat 11 oktober 2008 Författare Postat 11 oktober 2008 okej, nå vi måste avvakta och se om den överlever, jag hoppas då det i alla fall. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.