Gå till innehåll

Börjar Tröttna!


Coralkiller

Rekommenderade inlägg

Hej Jag har ett stort problem i mitt akvarium och det är att mycket dör för mig av nån konstig anledning! jag har mätt alla vatten värden o allt är bra! så nu funderar jag på om det kan vara min MH som är för stark! har en sjögurka som verkligen inte pallar det ljuset kommer den mitt under så ser det ut som att den blir en gele-hög! men återhämtar sig när jag släcker o får brottom där ifrån!

temperaturen i vattnet är oxå bra men den kanske ger för kraftigt ljus??

själva ljuskällan sitter 28cm från ytan o är en 150w mh, är det för nära?

och om det är så att den sitter för nära kan man sätta nått härdat glas för att tona ner det??

har nämligen inte nån möjlighet att höja armaturen. akavariet är det som syns i min press bild 8-kantigt. Tacksam för hjälp! mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag har inte egenerfarenhet av sjögurkor men om jag minns rätt kan de döda hela karet om de dör, mår de dåligt så kan det vara på G!

Vad som gör att ditt kar dör går inte svara på med den beskrivningen du ger. Saknas aldeles för mycket info. Som exempel, har du köp beg LS, hur länge gick LSn innan du satte till levande. Vad har du för värden på det du mäter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag kör aktivt kol!

prova att kasta den rakarn då! och levande stenen är 1½ år gammal köpte den ny när jag startade,

men åter till ljuset ställer jag en xenia mitt i burken under mh så dör den på bara nåra dagar!

det är den ända jag provat med vill inte testa med dom dyrare korallerna! vad tror ni om det? mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jag har ett stort problem i mitt akvarium och det är att mycket dör för mig av nån konstig anledning! jag har mätt alla vatten värden o allt är bra! så nu funderar jag på om det kan vara min MH som är för stark! har en sjögurka som verkligen inte pallar det ljuset kommer den mitt under så ser det ut som att den blir en gele-hög! men återhämtar sig när jag släcker o får brottom där ifrån!

temperaturen i vattnet är oxå bra men den kanske ger för kraftigt ljus??

själva ljuskällan sitter 28cm från ytan o är en 150w mh, är det för nära?

och om det är så att den sitter för nära kan man sätta nått härdat glas för att tona ner det??

har nämligen inte nån möjlighet att höja armaturen. akavariet är det som syns i min press bild 8-kantigt. Tacksam för hjälp! mvh Jerry

Att lampan skulle vara för stark kan du utesluta. Mitt 220 kar hade jag en 250W MH på samma höjd över utan problem. Du skriver att vattenvärdena är bra. Vad har du för vattenvärden? Mer fakta om vad du gör vad du har i osv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 6 st firrar, 1 st sjöstjärna, 1st puttsar räka och 2 st mjukkoraller, en skivanemon,2 st stjärnpolypiga koraller, nåra stenar med xenia, ca 25 -30 kg ls

fin korallsand, 2 st nano tunze pumpar, aqua medic skummare 1500 lit, uvc 9w, doppvärmare, phosphat filter, 1 cirkulationspump, ljus 4 st blå t5 18w 1 st mh 150 w. sjögurkan vilar i wc:n nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det har jag icke! =)

kan det vara boven i dramat! kan man köpa löst sånt glas?

Nu är frågorna mer specade för problem med koraller men fungerar nog i generella fall som dehär, försök fylla i listan https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=25197

Jag hoppas du har ett skyddsglas över Mh lampan, 150w DE skall inte köras utan Uv skydd...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja du det är inget märke på den det är en ombyggd arbetsstråkastare =)

med urtagen reflektor pga det blev ½%¤#"¤&%/ för starkt ljus .

Det är precis såna här saker vi vill veta i första skedet om du ska ha råd som är vettiga och som passar för ditt problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jag har ett stort problem i mitt akvarium och det är att mycket dör för mig av nån konstig anledning! jag har mätt alla vatten värden o allt är bra! så nu funderar jag på om det kan vara min MH som är för stark! har en sjögurka som verkligen inte pallar det ljuset kommer den mitt under så ser det ut som att den blir en gele-hög! men återhämtar sig när jag släcker o får brottom där ifrån!

temperaturen i vattnet är oxå bra men den kanske ger för kraftigt ljus??

själva ljuskällan sitter 28cm från ytan o är en 150w mh, är det för nära?

och om det är så att den sitter för nära kan man sätta nått härdat glas för att tona ner det??

har nämligen inte nån möjlighet att höja armaturen. akavariet är det som syns i min press bild 8-kantigt. Tacksam för hjälp! mvh Jerry

Vad är det som dör i ditt akvarium?

Ljuset är definitivt inte för starkt.. . det jag skulle isf. kunna tänka mig är du har för dåligt vattenflöde i akvariet. Det ser ju rätt högt ut!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste ha skyddsglas till MH:n. UV- ljuset den skickar ut är inte bara farligt för akvariets invånare utan även för dig. UVC ljuset som kommer med tränger in under skiktet som bildar solbränna och dödar celler i huden. Dessutom är det farligt för ögonen. Du har inte haft för starkt ljus utan det är UVC delen i ljuset som bränner korallerna. 3 - 4 mm glas skyddar. Skyddsglas för armaturer är gjort av härdat glas som tål värme mycket bättre men vanligt täckglas skyddar också djuren i karet. Men inte dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt vad jag läst(och om jag nu minns rätt) så är det ett behandlat glas som behövs för detta för att det skall fungera riktigt bra.

Fungerar de som Crille säger med de glaset som är till ungnar så är de ju enklare att få tag på men hur är det med tjockleken?

Annars så kan du beställa via nån akvariehandlare, det tar nog några dagar.

Under tiden slå av ljuset...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är osäker på ugnsglas. Är det kvartsglas / pyrex så släpper det igenom uvc. Det brukar stå pyrex i ett hörn i så fall. Det är sådant glas i våra UVC filter. En del ugnsglas är metallskiktade för att bromsa värmestrålning. De är inte helt genomskinliga i så fall utan lite färgade. Och ändrar ljusets färg i karet motsvarande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...