Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat
Ju större skillnad det är mellan vatten nivån i hörnet du har ytavrinningen i, och kanten vattnet rinner över, desto mer kommer det att låta. Jag brukar försöka sätta durson så vatten nivån hamnar så nära under överrrinningskanten jag kan. Sen ett långt löst rör med en sil i hålet, så den tar bottenvattnet i kammaren.

Har du tittat på pump än? Har du funderat på storlek i genomföring? 25mm's har Jula hålsåg till så den är enkel, de andra, de grövre, är mer besvärliga. Har du ett behov av 3000+ l/h genom sumpen?

B!

Du har inte möjligen några bilder på hur du gjort med din överrinning? låter det mycket? Jag har väl tänkte lite på ett 25mm rör och ett 32 för antar man bör ha 2olika storl? Nja vet ej om jag har behov av 3000l? vad tycker du är rimligt att ha?

  • Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Postat

Jag har tyvärr inga bilder alls få jag inte har någon kamera, men det ser ut som bilden på durso länken jag slängde in tidigare, bortsett från att jag har borrat för returen i samma kammare, och den tidigare nämnda modifikationen på själva durson. Båda mina är 25mm, och jag planerar att använda en pump jag har stående sedan tidigare, för att driva både de fluidiserande sandfilterna, och stå för returen. Den bör räcka till, 6000l/h torde vara en bra bit över gränsen för vad en 25mm's durso klarar av, så det passar mig bra att leda delar av flödet tillbaka till sumpen via de fluidiserande sandfilterna. Eventuellt UV-C filter kommer också att kopplas här. Skulle flödet fortfarande vara för högt låter jag helt enkelt det gå tillbaka till första kammaren i sumpen på nytt. Ytterligare ett T med en rörstump på för att strypa mängden på returen. Hade jag inte planerat att använda "överskottseffekten" på det här sättet hadde jag antagligen valt en mer blygsam pump, tex AquaBee UP 2000/1 eller 3000. (Det nuvarande valet är en AquaBee UP 6000, eller en något mer blygsam Sicce Mega (5000l/h) ) Vad jag förstår bör våra 25mm's närmast motsvara deras 3/4", och "bör" då kunna hantera 1200-1550l/h någonstans, som mest. Tänk på att 25mm's rör, ett par böjar och 1.5-1.75m's lyft tar rätt bra på krafterna för de flesta pumpar. Som referens kan jag säga att lyfthöjden ensam gör att Sicce Mega pumpen tappar runt 1000l/h. Jag bara råkar ha ett diagram på den pumpens prestanda i knät när jag skriver det här. Liknande diagram finns oftast på tillverkarens sidor för olika pumpar.

B!

Postat
Jag har tyvärr inga bilder alls få jag inte har någon kamera, men det ser ut som bilden på durso länken jag slängde in tidigare, bortsett från att jag har borrat för returen i samma kammare, och den tidigare nämnda modifikationen på själva durson. Båda mina är 25mm, och jag planerar att använda en pump jag har stående sedan tidigare, för att driva både de fluidiserande sandfilterna, och stå för returen. Den bör räcka till, 6000l/h torde vara en bra bit över gränsen för vad en 25mm's durso klarar av, så det passar mig bra att leda delar av flödet tillbaka till sumpen via de fluidiserande sandfilterna. Eventuellt UV-C filter kommer också att kopplas här. Skulle flödet fortfarande vara för högt låter jag helt enkelt det gå tillbaka till första kammaren i sumpen på nytt. Ytterligare ett T med en rörstump på för att strypa mängden på returen. Hade jag inte planerat att använda "överskottseffekten" på det här sättet hadde jag antagligen valt en mer blygsam pump, tex AquaBee UP 2000/1 eller 3000. (Det nuvarande valet är en AquaBee UP 6000, eller en något mer blygsam Sicce Mega (5000l/h) ) Vad jag förstår bör våra 25mm's närmast motsvara deras 3/4", och "bör" då kunna hantera 1200-1550l/h någonstans, som mest. Tänk på att 25mm's rör, ett par böjar och 1.5-1.75m's lyft tar rätt bra på krafterna för de flesta pumpar. Som referens kan jag säga att lyfthöjden ensam gör att Sicce Mega pumpen tappar runt 1000l/h. Jag bara råkar ha ett diagram på den pumpens prestanda i knät när jag skriver det här. Liknande diagram finns oftast på tillverkarens sidor för olika pumpar.

B!

ok, så du tror att en 3000l/h pump blir för klent för mitt kar?! Hålet man ska borra är det i returröret? Låter det mycket från din överrinning? Så du tror att 2*25mm rör räcker för mig med? man bör inte ha 2olika dimensioner?

Postat

man brukar ha grövre rpr ner och mindre upp. upp pumpar du vattnet och ner rinner det av sig själv. mindre pummpar vill ha mindre rör. ja kommer att köra med 20 upp och 32 mer. 32 ner är bara för att jag vill ta till om jag nån gång skulle vilja ha mer flöde ner. kommer att sätta en kran så ja kan strypa fördet om så behövs men det tror ja inte.. raka rör....... det är alltid bäst.. :) fast vad vet ja?? jag kan det vara i tiorin inte i praktiken. men imorgon beställer jag glas till min ytavringingsbox och kanske till sumpen också..

Postat
ok, så du tror att en 3000l/h pump blir för klent för mitt kar?!
Jag tror att med 3000l/h i pumpkapacitet beror det på vilken pump du väljer om det är lite klent, eller om det är för mycket för en 25mm's baserad Durso.
Hålet man ska borra är det i returröret?
Ja. Man borrar ett hål i Durson med, som släpper in luft hela tiden, för att få jämvikt, flöde in i överriningskammaren vs Dursons prestanda.
Låter det mycket från din överrinning?
Närmast inte alls. Ett svagt porlande. Eller menar du från projekt baljan jag närmast jämför med ditt bygge? I så fall inte alls. Den baljan står nämligen på högkant och väntar på bland annat att överrinningskammaren ska limmas i.
Så du tror att 2*25mm rör räcker för mig med?
Det beror som sagt i huvudsak på vilken pump du tänker köra med. Man kan garanterat klara sig med 10-16mm's rör med, men det känns inte realistiskt. Man behöver bara anpassa flödet genom returen till vad avloppet klarar av att hantera.
man bör inte ha 2olika dimensioner?
Det är en fördel med 2 olika för att man kan pressa mer vatten genom röret än vad självfallet släpper igenom på samma dimmension. Men det är betydelselöst om man inte pressar upp mer vatten än vad självfallet tillåter i retur. Med andra ord, man kan välja. Dimmensionera pump efter förväntad kapacitet på returen ner till sumpen, eller dimmensionera returen ner till sumpen efter pumpen. Det första är både enklare och billigare. Enklare då du slipper försöka lägga flera överlappande hål för att komma upp i 32mm's genomföringens storlek, och slipa bort kanter tills det passar, billigare då du för att nyttja den högre kapaciteten behöver en kraftigare pump än du annars behövt. Jag är helt enkelt snål, och lat, så jag kör via det första alternativet. Egentligen, för att skona pumpen, osv, ska man ha så grova rör upp som möjligt, så man får så lågt motstånd som möjligt i röret. 75mm's borde vara långt bortom "the point of diminishing returns", kör på det.
ja kommer att köra med 20 upp och 32 mer. 32 ner är bara för att jag vill ta till om jag nån gång skulle vilja ha mer flöde ner.
32mm's röret lite drygt 44mm2's tvärsnitt. 20mm's röret är lite drygt 25mm2. Om du menar allvar med att försöka ha "kapacitet över" bör du definitivt sätta minst 25mm rör till returen. I sammanhanget är det småpengar. Du kommer behöva en pump av en helt löjlig dimmension för att komma i närheten av de 2-2500l/h som 32mm's röret sväljer utan större problem. Ju tunnare rör du väljer, desto mer påverkas du av friktionen, och även desto mer märkbar blir friktionen när du går upp i kapacitet.
kommer att sätta en kran så ja kan strypa fördet om så behövs men det tror ja inte..
Strypa vad? returen för att den låter som en spolande toalett? Mjo, det kommer nog behövas med tanke på nästa rad.
raka rör....... det är alltid bäst.. :) fast vad vet ja??
Avlopp = raka rör är aldrig bäst. Det låter så förbaskat illa.

B!

Postat

Snuttade just runt på en PVC sida, och konstaterade att det egentligen inte spelar någon roll vilken väg man går med storleken på genomföringarna. Detta då tydligen de vanligt tillgängliga genomföringarna för 25mm behöver ett 32mm's hål. Det fick mig att gå och mäta på de genomföringarna jag har här och mitt minne var rätt, mina är för limning av 25mm's rör, men kräver trots det bara 25mm's hål. Antar att de är restriktiva i klass med 20mm's genomföringar dock. Så, hur man än gör, över 20mm's genomföring, betyder extra jobb med Julas hålsåg. Eftersom mina genomföringar är begagnade (kom med baljan) har jag ingen aning var de kommer ifrån...

B!

[edit]

Här säljs hålsågar i löjligt många olika varianter. Tror jag ska ta hem en 32mm's bara ifall att, så har man till standars 25mm's nästa gång det ger sig. Synd 40mm's bara fans som "fräs" den var inte speciellt billig om jag säger så.

Postat
Jag tror att med 3000l/h i pumpkapacitet beror det på vilken pump du väljer om det är lite klent, eller om det är för mycket för en 25mm's baserad Durso.

Ja. Man borrar ett hål i Durson med, som släpper in luft hela tiden, för att få jämvikt, flöde in i överriningskammaren vs Dursons prestanda.

Närmast inte alls. Ett svagt porlande. Eller menar du från projekt baljan jag närmast jämför med ditt bygge? I så fall inte alls. Den baljan står nämligen på högkant och väntar på bland annat att överrinningskammaren ska limmas i.

Det beror som sagt i huvudsak på vilken pump du tänker köra med. Man kan garanterat klara sig med 10-16mm's rör med, men det känns inte realistiskt. Man behöver bara anpassa flödet genom returen till vad avloppet klarar av att hantera.

Det är en fördel med 2 olika för att man kan pressa mer vatten genom röret än vad självfallet släpper igenom på samma dimmension. Men det är betydelselöst om man inte pressar upp mer vatten än vad självfallet tillåter i retur. Med andra ord, man kan välja. Dimmensionera pump efter förväntad kapacitet på returen ner till sumpen, eller dimmensionera returen ner till sumpen efter pumpen. Det första är både enklare och billigare. Enklare då du slipper försöka lägga flera överlappande hål för att komma upp i 32mm's genomföringens storlek, och slipa bort kanter tills det passar, billigare då du för att nyttja den högre kapaciteten behöver en kraftigare pump än du annars behövt. Jag är helt enkelt snål, och lat, så jag kör via det första alternativet. Egentligen, för att skona pumpen, osv, ska man ha så grova rör upp som möjligt, så man får så lågt motstånd som möjligt i röret. 75mm's borde vara långt bortom "the point of diminishing returns", kör på det.

32mm's röret lite drygt 44mm2's tvärsnitt. 20mm's röret är lite drygt 25mm2. Om du menar allvar med att försöka ha "kapacitet över" bör du definitivt sätta minst 25mm rör till returen. I sammanhanget är det småpengar. Du kommer behöva en pump av en helt löjlig dimmension för att komma i närheten av de 2-2500l/h som 32mm's röret sväljer utan större problem. Ju tunnare rör du väljer, desto mer påverkas du av friktionen, och även desto mer märkbar blir friktionen när du går upp i kapacitet.Strypa vad? returen för att den låter som en spolande toalett? Mjo, det kommer nog behövas med tanke på nästa rad.

Avlopp = raka rör är aldrig bäst. Det låter så förbaskat illa.

B!

ok, har jag förstått det hela rätt nu så kommer 32rör tillbaka bli liet för stort?! Vad skulle ni rekommendera mig att köra med? Jag vill ha något som inte låter för mycket men som ändå fungerar kanon. Vad BÖR man har för pump? Som sagt vet inte vad jag ska ha för rör, vad som är bra/vad som är dåligt och vill inte ha något toalett ljud heller. Borrningen spelar inte så stor roll, gör gärna överlappning och slipar med dremel sedan, tycker de verkar som en liten rolig del av bygget :)

Postat
Snuttade just runt på en PVC sida, och konstaterade att det egentligen inte spelar någon roll vilken väg man går med storleken på genomföringarna. Detta då tydligen de vanligt tillgängliga genomföringarna för 25mm behöver ett 32mm's hål. Det fick mig att gå och mäta på de genomföringarna jag har här och mitt minne var rätt, mina är för limning av 25mm's rör, men kräver trots det bara 25mm's hål. Antar att de är restriktiva i klass med 20mm's genomföringar dock. Så, hur man än gör, över 20mm's genomföring, betyder extra jobb med Julas hålsåg. Eftersom mina genomföringar är begagnade (kom med baljan) har jag ingen aning var de kommer ifrån...

B!

Här säljs hålsågar i löjligt många olika varianter. Tror jag ska ta hem en 32mm's bara ifall att, så har man till standars 25mm's nästa gång det ger sig. Synd 40mm's bara fans som "fräs" den var inte speciellt billig om jag säger så.

Men ett 32mm pvc genomförning vad jag mins har 42mm borr så då finns det. Var grymt billigt men undra om det funkar för glas

Diamanterad hålsåg/fräs: 42 mm diam. skaft: 10 mm Pris: 80 kr Art.nr. A007

halsag32mm_small1.jpg

Diamanthålsåg

tack för tipset! -Tummen upp

Postat
32 mm's ska väll ha 40mm's borrade hål? (Kan iofs fungera att borra lite för stort) Eller finns det flera standarder här med?

B!

Hur är det att borra iglas? måste man vara extremt försiktig? Kom just på idag att flickvännens pappa har överfullt med 10mm glas så jag kommer få allt mitt glas från honom, 10mm borde räcka?

Postat

Har jag inte redan länkat till det här diagrammet? Enligt det kan du ha en vattenhöjd på 60cm i ett 5 meter långt akvarium byggt med 10mm's glas. Eftersom man vill ha rimliga säkerhetsmarginaler hade jag inte kört mer än 50 högt, som Stig säger. Tänk på att du verken kan skära, eller borra i härdat glas. Är det sånt flickvännens pappa har liggande har du ingen tur.

B!

Postat
Har jag inte redan länkat till det här diagrammet? Enligt det kan du ha en vattenhöjd på 60cm i ett 5 meter långt akvarium byggt med 10mm's glas. Eftersom man vill ha rimliga säkerhetsmarginaler hade jag inte kört mer än 50 högt, som Stig säger. Tänk på att du verken kan skära, eller borra i härdat glas. Är det sånt flickvännens pappa har liggande har du ingen tur.

B!

Ok, får kolla upp det först då, hoppas det inte är det, för då har jag inten tur..men annars spar man in en rätt stor kostnad då glasmästaren ville ha 2800 för glaset.. Vet ni om man kan slipa till kanterna själv med slipstiftet från jula? Eller ska man be glasmästaren skära och slipa det? Borra i härdat glas? Tyckte att glasmästaren sa att han tyckte jag skulle köpa härdat till botten just därför jag ska borra det.

Postat

Be för all del honom om ett pris på en härdad bottenskiva, och fråga vad han ska ha för att borra hål i den. Nämn inte att det är i det närmsta en omöjlighet att borra i härdat glas, eftersom glaset är så fullt av spänningar att det exploderar när som helst.

Man använder aldrig härdat glas i akvarium, eftersom men vill att eventuella sprickor ska läcka sitt vatten så långsamt som möjligt. Ett härdat glas smäller till och blir små skitbitar, ungefär lika långa som tjockleken på glaset.

Gäller det glas som ska synas är det vettigt att slipa det med en riktig glasmästar slipkudde, annars går det med nästan vad som helst som rår på glaset.

B!

Postat
Be för all del honom om ett pris på en härdad bottenskiva, och fråga vad han ska ha för att borra hål i den. Nämn inte att det är i det närmsta en omöjlighet att borra i härdat glas, eftersom glaset är så fullt av spänningar att det exploderar när som helst.

Man använder aldrig härdat glas i akvarium, eftersom men vill att eventuella sprickor ska läcka sitt vatten så långsamt som möjligt. Ett härdat glas smäller till och blir små skitbitar, ungefär lika långa som tjockleken på glaset.

Gäller det glas som ska synas är det vettigt att slipa det med en riktig glasmästar slipkudde, annars går det med nästan vad som helst som rår på glaset.

B!

Haha, låter som att min glasmästare inte riktigt visste vad han pratade om? Hur ser man om det är härdat? slår sönder det? :P Har för mig att han sa att priset var det dubbla på härdat? Antar att det är bäst att låta glasmästaren slipa glaset åt mig då, tror int dom tar ut en sån hiskelig summa för det kalaset. Hoppas verkligen mitt glas inte är härdat.. Men risken finns nog tyvärr.

Postat

Jag har faktiskt ingen aning om hur man ser om ett glas är härdat eller inte... Nå, innan man slår sönder det i alla fall. Sen är det lätt. Stora glasbitar, ohärdat, små hyfsat lika glasbitar, härdat glas. Härdat glas är kul att hantera. Du kan bära hur försiktigt som helst, och ställa ner det mjukt och försiktigt, flytta ett par hundra glasskivor, bara för att helt plötsligt ha en som smäller till när du lyfter upp den för att bära iväg den. Städade upp efter min farfar när han gick bort för ett par år sedan, där fanns bland annat ett par hundra bussrutor av varierande ålder. Dessa var härdade, kan man lugnt konstatera. Och inte var det några laminatglas i heller. Så det var bara till att sopa upp resterna.

Fråga flickvänens gubbe varifrån glasen kommer, eventuellt vet han om det är härdat eller inte, annars kanske man kan lista ut det...

B!

Postat
Jag har faktiskt ingen aning om hur man ser om ett glas är härdat eller inte... Nå, innan man slår sönder det i alla fall. Sen är det lätt. Stora glasbitar, ohärdat, små hyfsat lika glasbitar, härdat glas. Härdat glas är kul att hantera. Du kan bära hur försiktigt som helst, och ställa ner det mjukt och försiktigt, flytta ett par hundra glasskivor, bara för att helt plötsligt ha en som smäller till när du lyfter upp den för att bära iväg den. Städade upp efter min farfar när han gick bort för ett par år sedan, där fanns bland annat ett par hundra bussrutor av varierande ålder. Dessa var härdade, kan man lugnt konstatera. Och inte var det några laminatglas i heller. Så det var bara till att sopa upp resterna.

Fråga flickvänens gubbe varifrån glasen kommer, eventuellt vet han om det är härdat eller inte, annars kanske man kan lista ut det...

B!

pratade med svärfar nyss, dessvärre var det härdat, så den idèn sprack rätt hårt, blir att jaga låga priser på glas, tänkte köra 8mm i sidorna och 10mm som underlag, vad tror ni om det? Ska enligt glasmästarnas "biblar" räcka med 8mm runt om, men kanske bäst att ta 10mm i botten när man ska borra? hur långt ut bör man borra? glaset kommer förmodligen stå på en 24mm Mdf skiva med en stomme under så den kommer va tvärstum.

Postat

Enligt länken jag vet att jag klistrat minst en gång tidigare går det att bygga i princip ett hur långt kar som helst med 50cm's höjd, i 8mm's glas. Ska vattennivån vara 60cm hög är 100cm långt precis vad det tål med tanke på glastjocklekens standard toleranser. Så vitt jag vet finns det ingen anledning till att gå upp i tjocklek på bottenglaset, utan man brukar använda sig av samma som sidorna. Jag när en misstanke om att det egentligen skulle fungera med ett mycket tunt bottenglas så länge det bara tål den dragkraft sidorna kommer utöva när de är vattenfylda. Inte precis som om botten har speciellt stort utrymme för att bågna eller så. Jag tänker dock inte prova, bara dumt att snåla.

B!

Postat
Enligt länken jag vet att jag klistrat minst en gång tidigare går det att bygga i princip ett hur långt kar som helst med 50cm's höjd, i 8mm's glas. Ska vattennivån vara 60cm hög är 100cm långt precis vad det tål med tanke på glastjocklekens standard toleranser. Så vitt jag vet finns det ingen anledning till att gå upp i tjocklek på bottenglaset, utan man brukar använda sig av samma som sidorna. Jag när en misstanke om att det egentligen skulle fungera med ett mycket tunt bottenglas så länge det bara tål den dragkraft sidorna kommer utöva när de är vattenfylda. Inte precis som om botten har speciellt stort utrymme för att bågna eller så. Jag tänker dock inte prova, bara dumt att snåla.

B!

ok, då tror jag att jag kör 8:or runt om faktiskt, tror ni att man kan ha ett 32 rör ner, och ett 20 upp? Hur långt ner från övre kant glas bör man ha till ytavrinningen (kammen)? räcker det med 4cm?

Postat
ok, då tror jag att jag kör 8:or runt om faktiskt, tror ni att man kan ha ett 32 rör ner, och ett 20 upp?
Jag tror att du kan ta en Deltec HLP pump och koppla på ditt 20mm's rör upp, och aldrig komma i närheten av vad 32mm's röret klarar ner. Det känns helt enkelt som overkill i mängder. Jag hade aldrig valt olika grovlekar, utan vill jag ha högre kapacitet på avloppssidan för att uppnå ett visst flöde hade jag gått upp i grovlek på inloppet med.
Hur långt ner från övre kant glas bör man ha till ytavrinningen (kammen)? räcker det med 4cm?
Återigen det där med mattematiken. Ingen aning om hur man beräknar vattnets höjd över avrinningskammen, men 4cm känns grymt mycket.

Räkna med att det vattnet som får plats i sista kammaren i sumpen ska få plats i baljan där uppe om avlopps sidan sätts igen av något. Det borde ge marginal nog. Tror jag.

B!

Postat

Man skall aldrig ha ett mindre utblås än vad som är på deltec pumpen ut. Har du mindre än det sitter så finns det risk att pumpen går varm och helt enkelt pajar.

Postat
Jag tror att du kan ta en Deltec HLP pump och koppla på ditt 20mm's rör upp, och aldrig komma i närheten av vad 32mm's röret klarar ner. Det känns helt enkelt som overkill i mängder. Jag hade aldrig valt olika grovlekar, utan vill jag ha högre kapacitet på avloppssidan för att uppnå ett visst flöde hade jag gått upp i grovlek på inloppet med.

Återigen det där med mattematiken. Ingen aning om hur man beräknar vattnets höjd över avrinningskammen, men 4cm känns grymt mycket.

Räkna med att det vattnet som får plats i sista kammaren i sumpen ska få plats i baljan där uppe om avlopps sidan sätts igen av något. Det borde ge marginal nog. Tror jag.

B!

Ok,men varför rekommenderar vissa att köra olika dimensioner? så vad är lämpligt djup tycker du? vad kör du med? 2cm?

Postat
Man skall aldrig ha ett mindre utblås än vad som är på deltec pumpen ut. Har du mindre än det sitter så finns det risk att pumpen går varm och helt enkelt pajar.

ok, vad är lämplig pump för 300l? tänkte ha sump på 80l till den. lyfthöjd är ca 1,3m.

Postat

Wrang syftade på Deltec HLP pumpen. Vad jag ville få fram var att det var meningslöst med ett rör med närmare 2x flödeskapaciteten än röret som ska stå för inflödet i burken. En HLP pump börjar på 4200 l/h eller så. du får helt enkelt inte upp det flödet genom ett 20mm's rör med en pump som har en max lyfthöjd på 3,5 meter.

Varför folk väljer att köra olika storlekar är för att en pump kan putta upp vattnet lite fortare än vad det rinner igenom samma rör på egen hand. Snålheten bedrar dock visheten, eftersom pumpen presterar ett högre flöde med ett grövre rör pga att motståndet i självt blir lägre.

Sumpens storlek spelar inte någon egentlig roll för vilken pump kapacitet du kan ha. Teoretiskt skulle man kunna tömma returkammaren i sumpen innan vattnet hinner ner på nytt, men då har du överdimmensionerat pumpkapacitet å det grövsta, eller under dimmensionerat returfacket.

Jag står fast vid mina tidigare pump rekomendationer, AquaBee UP 2000/1 & AquaBee UP 3000

De bör ge 1500 och 2000 l/h lite drygt vid 1.3 meter, och höftat rörmotstånd. Antagligen ger de något mindre.

B!

Postat
Wrang syftade på Deltec HLP pumpen. Vad jag ville få fram var att det var meningslöst med ett rör med närmare 2x flödeskapaciteten än röret som ska stå för inflödet i burken. En HLP pump börjar på 4200 l/h eller så. du får helt enkelt inte upp det flödet genom ett 20mm's rör med en pump som har en max lyfthöjd på 3,5 meter.

Varför folk väljer att köra olika storlekar är för att en pump kan putta upp vattnet lite fortare än vad det rinner igenom samma rör på egen hand. Snålheten bedrar dock visheten, eftersom pumpen presterar ett högre flöde med ett grövre rör pga att motståndet i självt blir lägre.

Sumpens storlek spelar inte någon egentlig roll för vilken pump kapacitet du kan ha. Teoretiskt skulle man kunna tömma returkammaren i sumpen innan vattnet hinner ner på nytt, men då har du överdimmensionerat pumpkapacitet å det grövsta, eller under dimmensionerat returfacket.

Jag står fast vid mina tidigare pump rekomendationer, AquaBee UP 2000/1 & AquaBee UP 3000

De bör ge 1500 och 2000 l/h lite drygt vid 1.3 meter, och höftat rörmotstånd. Antagligen ger de något mindre.

B!

Ok, tackar så mycket, men då bör jag ha ett rör vid överrinningen som är minst 25mm? är det kanske bäst att köra retrurrör, 25mm och överrinngsrör/durso 25mm också? Returröret ska gå över ytan med en böj ner om man vill ha en vågmaskin under ytan antar jag? Hur stor bör överrinningen vara? tycker sådant är jättesvårt?!

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...