Gå till innehåll

Bygga eget


rickard598

Rekommenderade inlägg

Hej hej!

Är väldigt ny med saltvatten och har startat ett 58l clownhotell för 2månader sedan och har nu planer på att bygga ett eget akvarium med sump, för har hört från många att om man har sump så ska det vara väldigt mycket bättre än utan? Har väl tänkt mig en storlek mellan 250-300L på karet, har ni tips på hur jag ska göra? Vad behöver man för grejor? hur gör man med pumpar osv? ville helst ha så mycket som möjligt osynligt. Eller blir det billigare att köpa ett färdigt saltvattensakvarie? Tanken var väl att köpa något sötvattens och sedan borra det och fixa med sump osv, hyr mycket jobb är det? hur borrar man? Tacksam för alla svar och tips på hur jag bäst ska gå tillväga. Ska försöka få tag på teknik osv begagnat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hej Rickard!

Detta är kul att göra. Jag tycker att du ska inrikta dig på att tänka genom hela idén själv med stöd från andra hjärpå SG. DFetta kommer ge dig störrekunskap men ocksåp ett kar som passar för dig och dina förutsättningar. Jag tycker gott du kan använda denna tråden till detta.

För att det ska bli bra tror jag det blir bra du berätta lie om vad du vill med ditt kar, innehåll mm. I denna förklaring kan du även få beskriva om det finns några andra saker som påvärkar uppbyggnaden av karet, exempelvis at det måste vara mycket tyst då det ska stå i sovrum eller att rumet är varmt och soligt.

När detta är gjort får du börja skissa på hur ditt kar ska se ut o griva drag, med eller utan sump som exempel.

Lycka till med ditt projekt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljudet har väl inte så stor roll,akvariet ska inte stå i sol utan är tänkt att kunna ha lite som en rumsdelare i ett vardagsrum, tanken med akvariet är att kunna hålla Boxfish och andra "speciella" fiskar kanske sjöhästar men antar att det inte fungerar så bra med boxfish och sjöhästar? Vill väl ha endel koraller också kanske lite sinularia,Xenia,Galaxea,Euphyllia lite sådant jag har i mitt kar just nu. har hört det från några stycken? Suttit och kollat lite på 300L akvarier på blocket som man kan få för en rätt billig peng skulle ett sånt vara bra?Kan man köpa vilket akvarie som helst eller är det något man bör tänka på? Har lite svårt att göra skiss över det då jag inte vet så mycket om hur man bygger sump etc. Har du några tips och erfarenheter? Om man köper ett vanligt rektangulärt kar hur gör man då med ytavrinning och sådant? måste man bygga en skilje vägg?

Går det att ha skummare i sumpen?

Antar att man ska satsa på MH direkt?

Vad kommer kostnaden bli ungefär tror du? Antar att man bör ha minst 30kg Ls i 300l kanske 40-50 tom?

Vad har du för månadskostnad ca på ditt 720?

Tack för alla svar och tips, Allt tas varmt emot. MVh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den stora fördelen med sump är att du ökar vattenmängden men framförallt kan gömma undan nästa all teknik och det är vad du är ute efter vad jag förstår.

- Skummaren kan du ha i sumpen.

- MH är inget måste, det finns de som enbart kör med rör.

- Ju mer LS du har ju bättre, finns någon (påhittat) regel som säger att man bör ha 10kg till

100 liter vatten. Enligt den ursprugliga metoden så tror jag att man igentligen skall ha

20-25 kg per 100 liter vatten.

Uteslut inte möjligheten att hitta ett begagnat kar med sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du sump tycker jag defenitivt att du ska ha skummaren i sumpen. Det är en av de stora fördelarna med sump att man kan dölja teknik där samt ta bort bubblor mm som tekniken kan alstra.

Själv har jag aldrig haft MH varför jag inte heller rekomenderar det. Jag tycker inte du behöver börja fundera på ljuset än innan du vet riktigt vad du vill ha i.

Hur mycket LS du behöver beror på et antal faktorer men jag tycker du kan ha som riktmärke 30 kg till ditt kar.

Jag räknar inte på kostnad på mitt kar och kan därför inte beratta det heller.

Varför jag tycker du ska börja med att skissa är för att då kan man ta detalj för detalj när du tar framhelheten. Första kan vara med en skiss hur du ser rumsavdelaren i rummmet då det kan påvärka storleken på karet. Vill du se in i karet från båda sidorna kan inte karet vara för smalt.

Jag tycker att du ska göra en sökning här på sumpar så kommer du hitta måpnga intressanta inlägg. Läs dessutom de artiklar som finns om sumpar! Tror att det är rätt ände att börja med.

PS Tror du kommer hitta intressanta kar här också men du bör ta reda på lite mer om mått innan du köper. DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack för alla tips, om man vill ha ett kar med boxfish och sjöhästar, går det att ha koraller i det också? för lite tråkigt att bara ha fiskar i ett kar. Hur gör man bäst när man borrar? Bör man gå till glasmästare och få det borrat? Kommer det bli synliga rör i karet? Ytavrinning hur gör man den? Jag är som sagt helt totalt lost på detta så vore jätte tacksam om någon kunde beskriva detta ytterligare för mig. http://www.blocket.se/vi/18329130.htm?ca=11_s Ett sådant akvarie är nog tanken att jag skulle vilja ha, men antar att det bästa är att ha det stå mot en vägg? Det är iof ett alternativ jag också tänkt mig tror det skulle bli snyggast så då man kan bygga upp lsen mot "väggen".

Tacksam För alla svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej rikard. välkomen till SG..

jag är lika ny som dig.. jag har lärt mig hur mycket som hälst här på SG. har följt vet inte hur många uppstarter av akvarium och alla gör på olika vis.

håller på att sätta ihopp ett 300l kar från grunden. min ide är att göra allt själv. då får man se hur allt utväklar sig.

jag va hos glasmästaren och köpte 10mm glas till mitt 300l kar. 120*50*50 och det gick lös på 2800. fick med en tub svart silikon då också. limma är inte svårt, är bara att vara nogran och läsa lite tipps här på sg få fixar du det nog.

håller just nu på med att bygga en bänk till akvariet. kommer att lägga upp bilder på allt jag har gjort så fort jag hitta på min sladd till kameran så ja kan lägga upp bilder.

men mitt råd är. ta det lugnt och gå inte och köp första bästa. läs och gämför olika saker. jag är hur ivrig som hälst att få vatten i mitt kar men ja vill ha klart allt innan nått vatten kommer att fyllas på. blir så mycket lätare om man skulle se om nått inte får plats eller så..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej rikard. välkomen till SG..

jag är lika ny som dig.. jag har lärt mig hur mycket som hälst här på SG. har följt vet inte hur många uppstarter av akvarium och alla gör på olika vis.

håller på att sätta ihopp ett 300l kar från grunden. min ide är att göra allt själv. då får man se hur allt utväklar sig.

jag va hos glasmästaren och köpte 10mm glas till mitt 300l kar. 120*50*50 och det gick lös på 2800. fick med en tub svart silikon då också. limma är inte svårt, är bara att vara nogran och läsa lite tipps här på sg få fixar du det nog.

håller just nu på med att bygga en bänk till akvariet. kommer att lägga upp bilder på allt jag har gjort så fort jag hitta på min sladd till kameran så ja kan lägga upp bilder.

men mitt råd är. ta det lugnt och gå inte och köp första bästa. läs och gämför olika saker. jag är hur ivrig som hälst att få vatten i mitt kar men ja vill ha klart allt innan nått vatten kommer att fyllas på. blir så mycket lätare om man skulle se om nått inte får plats eller så..

Hej hej. Ok jag är nog lite mer inna på att redan köpa ett "färdigt" sötvattenskar, antar att de funkar också? man får ju ett 370l för ca 1500kr så det är inte så farligt så slipper man gucka med massa silikon :) hur gör du med borrningen? borrar du själv? Vad tror du allt kommer kosta ungefär? vad är tanken med ditt kar? MVH Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för har hört från många att om man har sump så ska det vara väldigt mycket bättre än utan?
Det har redan sagts, men jag säger det igen. Sump gör det lättare. Större vattenvolym, enklare att gömma nödvändig teknik, osv.
ville helst ha så mycket som möjligt osynligt.
Definitivt sump. Finns tex riffkeramik som kan användas för att gömma ett par streampumpar i karet, så teoretiskt behöver ingenting synas när det är klart.
Eller blir det billigare att köpa ett färdigt saltvattensakvarie? Tanken var väl att köpa något sötvattens
Köpa begagnat kan bli mycket billigare, om man hittar något som stämmer med ens egna önskemål. Det finns egentligen inga söt, eller saltvattensakvarier, utan det är vad man stoppar i dem som gör skillnaden. Oftast väljer man bord akvarier med ram för saltvatten, men det är för att göra det enkelt för sig, inte för att det är ett specifikt sötvattensakvarium.
borra det och fixa med sump osv, hyr mycket jobb är det? hur borrar man?
Borr, även kallad hålsåg, finns tex på Jula. Jag skulle tro att det tog mig knappt 45 minuter med en väldigt dåligt laddad batteridriven borrmaskin att göra 2 hål i 4mm's glas. Gjorde det för bara ett par dagar sedan, men tittade inte precis på klockan. Det tar ungefär lika lång tid att fixa till sumpen, fast sen kan det ta dagar, ibland veckor innan man bestämt sig för var man ska ha vad, och man bör definitivt inte börja göra något förens man är säker.
Tacksam för alla svar och tips på hur jag bäst ska gå tillväga. Ska försöka få tag på teknik osv begagnat.
Det är väll 3 tips som är viktigast, kanske 4'a. Skaffa en RO enhet. (Reverse Osmosis, vattenrenare för att få rent vatten till akvariet)

Skaffa skummare. En bra. Helst en mycket bra. Tyvärr brukar de vara kostsamma.

Det är i stort sett omöjligt att ha för många pumpar.

Fjärde tipset faller lite utanför själva baljan, och rör belysningen. Skaffa en. Snåla inte, och glöm allt vad det gäller T8 belysningar. T5, eller MH.

Ljudet har väl inte så stor roll,akvariet ska inte stå i sol utan är tänkt att kunna ha lite som en rumsdelare i ett vardagsrum
Ska baljan stå i V-rummet kommer du snart önska att ljudnivån var låg. Sikta in dig på det redan från början. Vattenfall låter mysigt, men att försöka titta på TV, eller snacka skit med det i öronen hela tiden är jobbigt.
tanken med akvariet är att kunna hålla Boxfish och andra "speciella" fiskar kanske sjöhästar men antar att det inte fungerar så bra med boxfish och sjöhästar?
Det går självklart att bygga akvarium med områden som passar för många olika typer av individer, lugna nästan stillastående vatten och kraftiga strömmar. Men man bör kanske inte hålla djur som ser de andra djur man håller som foder.
Kan man köpa vilket akvarie som helst eller är det något man bör tänka på?
Känn på silikonet, och titta efter repor. Det finns fördelar med att välja kar utan ram, men annars är det fritt fram för val.
Har lite svårt att göra skiss över det då jag inte vet så mycket om hur man bygger sump etc.
Sök, och läs. Finns en del trådar här.
Om man köper ett vanligt rektangulärt kar hur gör man då med ytavrinning och sådant? måste man bygga en skilje vägg?
Snacka med en glasmästare. Är du osäker på vilket glas du behöver, skriv en fråga här. Ska du borra botten, så gör det först. Provmontera genomföringen och se så att den passar innan du limmar in avdelaren.
Går det att ha skummare i sumpen?
Definitivt. Ett av de största skälen till att alls ha sump är för att vli av med teknik som just skummaren, som gärna brummar och är stor o ful.
Antar att man ska satsa på MH direkt?
MH, eller T5. Kanske båda.
Vad kommer kostnaden bli ungefär tror du?
Det ska finnas en riktlinje, runt 100kr per liter vatten i akvariet. Jag har aldrig klarat av att hålla mig till den. Det kostar hur mycket som helst.
Antar att man bör ha minst 30kg Ls i 300l kanske 40-50 tom?
Ju mer du kan ha, desto bättre är det. Sen ser det ju klart dumt ut om akvariet är fyllt till brädden med LS, och fiskarna simmar i sumpen...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har redan sagts, men jag säger det igen. Sump gör det lättare. Större vattenvolym, enklare att gömma nödvändig teknik, osv.

Definitivt sump. Finns tex riffkeramik som kan användas för att gömma ett par streampumpar i karet, så teoretiskt behöver ingenting synas när det är klart.

Köpa begagnat kan bli mycket billigare, om man hittar något som stämmer med ens egna önskemål. Det finns egentligen inga söt, eller saltvattensakvarier, utan det är vad man stoppar i dem som gör skillnaden. Oftast väljer man bord akvarier med ram för saltvatten, men det är för att göra det enkelt för sig, inte för att det är ett specifikt sötvattensakvarium.

Borr, även kallad hålsåg, finns tex på Jula. Jag skulle tro att det tog mig knappt 45 minuter med en väldigt dåligt laddad batteridriven borrmaskin att göra 2 hål i 4mm's glas. Gjorde det för bara ett par dagar sedan, men tittade inte precis på klockan. Det tar ungefär lika lång tid att fixa till sumpen, fast sen kan det ta dagar, ibland veckor innan man bestämt sig för var man ska ha vad, och man bör definitivt inte börja göra något förens man är säker.

Det är väll 3 tips som är viktigast, kanske 4'a. Skaffa en RO enhet. (Reverse Osmosis, vattenrenare för att få rent vatten till akvariet)

Skaffa skummare. En bra. Helst en mycket bra. Tyvärr brukar de vara kostsamma.

Det är i stort sett omöjligt att ha för många pumpar.

Fjärde tipset faller lite utanför själva baljan, och rör belysningen. Skaffa en. Snåla inte, och glöm allt vad det gäller T8 belysningar. T5, eller MH.

Ska baljan stå i V-rummet kommer du snart önska att ljudnivån var låg. Sikta in dig på det redan från början. Vattenfall låter mysigt, men att försöka titta på TV, eller snacka skit med det i öronen hela tiden är jobbigt.

Det går självklart att bygga akvarium med områden som passar för många olika typer av individer, lugna nästan stillastående vatten och kraftiga strömmar. Men man bör kanske inte hålla djur som ser de andra djur man håller som foder.

Känn på silikonet, och titta efter repor. Det finns fördelar med att välja kar utan ram, men annars är det fritt fram för val.

Sök, och läs. Finns en del trådar här.

Snacka med en glasmästare. Är du osäker på vilket glas du behöver, skriv en fråga här. Ska du borra botten, så gör det först. Provmontera genomföringen och se så att den passar innan du limmar in avdelaren.

Definitivt. Ett av de största skälen till att alls ha sump är för att vli av med teknik som just skummaren, som gärna brummar och är stor o ful.

MH, eller T5. Kanske båda.

Det ska finnas en riktlinje, runt 100kr per liter vatten i akvariet. Jag har aldrig klarat av att hålla mig till den. Det kostar hur mycket som helst.

Ju mer du kan ha, desto bättre är det. Sen ser det ju klart dumt ut om akvariet är fyllt till brädden med LS, och fiskarna simmar i sumpen...

B!

Många bra svar där tycker jag ;) Tack så mycket, Håller helt med detdär med 100kr litern verkar fakstiskt lite lite i min åsikt också? för jag menar de där 58l jag har nu har nog gått på minst 8+kar. Men man kan ju ta de lite pö om pö, tex i med LS och vatten, låta de stå, i med lite fraggar från mitt 58l i med några firrar sen i med mer och mer koraller :) Hur är det om man ska flytta akvarie? är det jättemycket jobb? Hur många hål borrar man? och var? kommer det sticka upp 2rör i det då? Vad använder man bäst för pumpar i det? Hur gör man med filter? Många frågor nu ;) Tack för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej hej. Ok jag är nog lite mer inna på att redan köpa ett "färdigt" sötvattenskar, antar att de funkar också? man får ju ett 370l för ca 1500kr så det är inte så farligt så slipper man gucka med massa silikon :) hur gör du med borrningen? borrar du själv? Vad tror du allt kommer kosta ungefär? vad är tanken med ditt kar? MVH Rickard

det går jätte bra att köpa ett frädigt kar bara det inte har stålram. stål och saltvatten= inte så bra..

jag ska borra mitt själv väntar bara på mina pvs delar så jag kan motta in allt så det blir som ja vill ha det.. men det ska inte vara några svårigheter. med en dremel och en diamanthålsåg som man kan köpa på hjula för 69 kr så fickar men det lätt.. gå in på www.pny.se och titta på hans saltvattensbygge.. kommer nog att bli ganska så grymt..

det är jätte svårt att säga vad det kommer att kosta.. men jag köper det som är lite byrare och lite bättre.. det är bättre att läga ut lite mer penger och bli nöjd en att snåla och inte vara helt nöjd.

och sen finns det ju hur mycket hjälpmedel som hälst. men man kan nog klara sig på lite mindre saker men då blir det mer jobb..

men till mitt kar.

bänk: jag tog lite av det som fans hemma och slog ihopp en bänk som ja ska klä med MDF sen. vet inte vad mdf kommer att gå lös på.

skummare. fick jag tag på en beg 1200kr

lyse: t5 armatur med 2 rör beg för 1000 sen ska jag köpa 2 st 150w MH för 4000.

värmare: 300kr

ls: 50kg 7500kr

akvarium :2800kr

sump: vet inte en men skulle tippa på 1800kr

returpump: 300kr

sen kan man ju lägga till 1000 kr på lite annat småt och gått

det är va ja kommer att börja med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det går jätte bra att köpa ett frädigt kar bara det inte har stålram. stål och saltvatten= inte så bra..

jag ska borra mitt själv väntar bara på mina pvs delar så jag kan motta in allt så det blir som ja vill ha det.. men det ska inte vara några svårigheter. med en dremel och en diamanthålsåg som man kan köpa på hjula för 69 kr så fickar men det lätt.. gå in på www.pny.se och titta på hans saltvattensbygge.. kommer nog att bli ganska så grymt..

det är jätte svårt att säga vad det kommer att kosta.. men jag köper det som är lite byrare och lite bättre.. det är bättre att läga ut lite mer penger och bli nöjd en att snåla och inte vara helt nöjd.

och sen finns det ju hur mycket hjälpmedel som hälst. men man kan nog klara sig på lite mindre saker men då blir det mer jobb..

men till mitt kar.

bänk: jag tog lite av det som fans hemma och slog ihopp en bänk som ja ska klä med MDF sen. vet inte vad mdf kommer att gå lös på.

skummare. fick jag tag på en beg 1200kr

lyse: t5 armatur med 2 rör beg för 1000 sen ska jag köpa 2 st 150w MH för 4000.

värmare: 300kr

ls: 50kg 7500kr

akvarium :2800kr

sump: vet inte en men skulle tippa på 1800kr

returpump: 300kr

sen kan man ju lägga till 1000 kr på lite annat småt och gått

det är va ja kommer att börja med.

Ok, får se om jag ska börja nu eller hur jag ska göra, har du någon ritning på hur du ska göra med din sump? det är mitt största bekymmer just nu, tycker det verkar krångligt?? hur gör du med genomföringarna för rören i karet? silikonar du fast där eller har du muttrar på båda sidor? Vad hade du tänkt ha i ditt kar? Hur stort var det nu igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kan köpa PVC rör för saltvattens bruk på internet eller i butik men det går att hitta mycket billigare på nättet. där finns allt du behöver till ditt kar.. sen finns det en jäkla massa knep på hur man ska göra med sump och rör. jag har lärt mig gjenom att titta hur andra har gjort. det finns alternativ så du inte behöver borra karet.. men jag har valt att göra det för att få det lite lätare att dra rör och så. det är svårt att förklare hur jag tänker göra men jag gjorde en snabb skis. men gå in och sök på sump i forumet. och titta på hur anra har byggt upp sinna kar.

post-4122-14468916164047_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kan köpa PVC rör för saltvattens bruk på internet eller i butik men det går att hitta mycket billigare på nättet. där finns allt du behöver till ditt kar.. sen finns det en jäkla massa knep på hur man ska göra med sump och rör. jag har lärt mig gjenom att titta hur andra har gjort. det finns alternativ så du inte behöver borra karet.. men jag har valt att göra det för att få det lite lätare att dra rör och så. det är svårt att förklare hur jag tänker göra men jag gjorde en snabb skis. men gå in och sök på sump i forumet. och titta på hur anra har byggt upp sinna kar.

ok, du tror inte man kan få tag på det via rörisar? jobbar inom byggbranschen så man har endel kontakter så. ;) hm, ska jag vara ärlig förstår jag mig inte riktigt hur du har tänkt sumpen? jag som kanske är lite snurrig? Hur bygger du sumpen? gör du den själv eller letar du efter något akvarie? Hur tjockt bör glaset i akvariet vara, har nog tänkt mig ungefär samma storlek som dig. Kommer bli att borra karet, Hur Stor bör sumpen vara till 300l? Vad ska du ha för belysning? antar att du hänger armaturen i taket? Fasiken vad bökigt jag tycker det verkar med sump men jag kanske bara tror det är så och att det i självaverkligeheten är jättelätt??

Man börjar bli väldigt sugen att inhandla ett begagnat sötvattenskar nu och börja lite smått :)

Tacksam för alla svar och kommentarer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som det är sagt tidigare, ta det lugnt och red ut saker innan du börjar småhandla.

Jag vet inte hur det är med rörmokarnas PVC tillgång men du ska säkerställa att det är rätt kvalitet av PVC. Själva genomföringen skall du använda färdiggjorda PVC genomföringar.

Du bör utöver att söka på sump söka på Standpipe Durso.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det om man ska flytta akvarie? är det jättemycket jobb?
Det är ungefär som att börja om från början, fast man måste ovanpå det hitta någonstans att göra av alla grejerna medan man flyttar karet. Rekommenderar inte det alls, om jag får säga det.
Hur många hål borrar man?
Så många man behöver. Minst 2 Ofta 3, ibland fler. Ett ut ur karet, ett tillbaka in, ett extra ut som översvämningsskydd, och eventuellt ett extra för att dra el genom, upp till tex täckande huv med belysning, pumpar, osv.
och var?
Det beror på den som bestämmer. I det här fallet dig. Oftast har man överrining och retur i ett hörn, så slipper man försöka gömma flera ställen med mindre snygga tekniska hjälpmedel.
kommer det sticka upp 2rör i det då?
Det sticker upp ett rör från varje genomföring ja. Döljs tex med LS för att bygga revpelare, eller annan smart inrednings teknik.
Vad använder man bäst för pumpar i det?
I karet brukar man rekommendera så kallade stream pumpar. De ger ett högt, brett flöde till liten energiåtgång. Från sumpen och upp kör man med en impeller pump.
Hur gör man med filter?
Vanligtvis är det enda "filter" man använder skummaren. Det kryllar av olika extra filter för olika funktioner, DSB för denitrifiering, Fluidiserande sandfilter för nitrifiering, UV-C för bakterier, svavelkulfilter för (mer) denitrifiering, osv.
Många frågor nu
Bara fråga. Helt ok.
ok, du tror inte man kan få tag på det via rörisar?
Dahl's har tex. Kolla med lokala leverantörer, men det brukar inte helt sällan vara dyrt. Grymma påslag för icke branchfolk, men det kanske du kan komma runt.
Hur tjockt bör glaset i akvariet vara, har nog tänkt mig ungefär samma storlek som dig.
Storleken är ointressant. Höjd, och bredd på glaset är det viktiga. Här finns en tabell man kan använda.
Fasiken vad bökigt jag tycker det verkar med sump men jag kanske bara tror det är så och att det i självaverkligeheten är jättelätt??
Det är klart det blir lite extra jobb med att koppla in en sump. Men därefter är det bara positivt.
Man börjar bli väldigt sugen att inhandla ett begagnat sötvattenskar nu och börja lite smått
Jag hade rekommenderar att du fortsätter fråga, och läser en massa innan du köper på dig något. Men det är inte mina pengar. Och du har ju trots allt lite salt erfarenhet redan.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ungefär som att börja om från början, fast man måste ovanpå det hitta någonstans att göra av alla grejerna medan man flyttar karet. Rekommenderar inte det alls, om jag får säga det.

Så många man behöver. Minst 2 Ofta 3, ibland fler. Ett ut ur karet, ett tillbaka in, ett extra ut som översvämningsskydd, och eventuellt ett extra för att dra el genom, upp till tex täckande huv med belysning, pumpar, osv.

Det beror på den som bestämmer. I det här fallet dig. Oftast har man överrining och retur i ett hörn, så slipper man försöka gömma flera ställen med mindre snygga tekniska hjälpmedel.

Det sticker upp ett rör från varje genomföring ja. Döljs tex med LS för att bygga revpelare, eller annan smart inrednings teknik.

I karet brukar man rekommendera så kallade stream pumpar. De ger ett högt, brett flöde till liten energiåtgång. Från sumpen och upp kör man med en impeller pump.

Vanligtvis är det enda "filter" man använder skummaren. Det kryllar av olika extra filter för olika funktioner, DSB för denitrifiering, Fluidiserande sandfilter för nitrifiering, UV-C för bakterier, svavelkulfilter för (mer) denitrifiering, osv.

Bara fråga. Helt ok.

Dahl's har tex. Kolla med lokala leverantörer, men det brukar inte helt sällan vara dyrt. Grymma påslag för icke branchfolk, men det kanske du kan komma runt.

Storleken är ointressant. Höjd, och bredd på glaset är det viktiga. Här finns en tabell man kan använda.

Det är klart det blir lite extra jobb med att koppla in en sump. Men därefter är det bara positivt.

Jag hade rekommenderar att du fortsätter fråga, och läser en massa innan du köper på dig något. Men det är inte mina pengar. Och du har ju trots allt lite salt erfarenhet redan.

B!

Oj, Enheldel massa bra svar där, Tack! Är det lagom att börja med ett kar som är ca 250-300 liter eller ska man ta ett större? Att jag frågade ang flytt är för att jag nämligen bor hemma just nu men planerar att flytta och kommer förmodligen ha karet igång här då, men då kanske det är bättre att vänta?

Hur pass "svårt" är det att göra sumpen och hur bör den se ut? ska man tillverka den själv eller försöka få tag i ett "litet" akvarium? hur delar man in det i olika fack antar att man sätter glasskivor? Du har ingen bra ritning på hur jag skulle kunna göra, och hur stor sumpen böra vara till exempelvis 250l? hur stor ska skummaren vara?

Tack för alla bra svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur pass "svårt" är det att göra sumpen och hur bör den se ut? ska man tillverka den själv eller försöka få tag i ett "litet" akvarium? hur delar man in det i olika fack antar att man sätter glasskivor? Du har ingen bra ritning på hur jag skulle kunna göra, och hur stor sumpen böra vara till exempelvis 250l? hur stor ska skummaren vara?

Tack för alla bra svar!

Jag gjorde min sump skälv, hade aldrig limmat ett akvarie innan så det vart mest för att känna på hur svårt/lätt det va. Gör juh inte så mkt. om det inte blir snyggt då sumpen ändå inte är synligt, enligt min mening.

Jag skulle rekommendera att göra den så stor som möjligt, i förhållande till bänken.

Fast mina råd skall nog tas med en nypa salt då jag ännu är en n00b på dettahär :smiley22:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är också inom byggbranschen och har tittat lite på vad som finns.. va inne på ahlsel i en timme i fredas och skulle försöka köpa därifrån så jag skulle kunna få det uten moms.. men det va mycket svårt. vanligt pvc som man bygger hus med är inte gjort för saltvatten. ringde till tillvärkaren och det gick inte alls bra fick ja höra. finns ett spes rör som ska tåla syra men det va inte så billigt.. och sen fans det inte kulventiler och sånt som man vill ha. så köp på nätet av en saltvattensakvariumhandlare.

lyse: jag va och fick tag på en begad t5 armatur igår. kommer att ha den under uppstart och sen brassa på med 2*150w HM.

jag va också helt förvirad på hur en sump funkar. men jag ska beställa glas till min sump nu i veckan. kommer att bygga den själv av 5 mm glas tror ja.. men innan jag beställer min sump ska jag göra ett hembesök hos sillen tänkte ja.

då får man se hur det funkar med sump och allt. lete upp nån här på sg som bor närma dig och våldjästa han/hon. det är nog en jätte bra ide.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är också inom byggbranschen och har tittat lite på vad som finns.. va inne på ahlsel i en timme i fredas och skulle försöka köpa därifrån så jag skulle kunna få det uten moms.. men det va mycket svårt. vanligt pvc som man bygger hus med är inte gjort för saltvatten. ringde till tillvärkaren och det gick inte alls bra fick ja höra. finns ett spes rör som ska tåla syra men det va inte så billigt.. och sen fans det inte kulventiler och sånt som man vill ha. så köp på nätet av en saltvattensakvariumhandlare.

lyse: jag va och fick tag på en begad t5 armatur igår. kommer att ha den under uppstart och sen brassa på med 2*150w HM.

jag va också helt förvirad på hur en sump funkar. men jag ska beställa glas till min sump nu i veckan. kommer att bygga den själv av 5 mm glas tror ja.. men innan jag beställer min sump ska jag göra ett hembesök hos sillen tänkte ja.

då får man se hur det funkar med sump och allt. lete upp nån här på sg som bor närma dig och våldjästa han/hon. det är nog en jätte bra ide.

Ok då får man kolla via nätet på sådant, kommer ju inte gå åt särskilt mycket antar jag? men hur gör man med genomföringarna? Kan nog hända att det blir att våldgästa dig eller Sillen, då min flickvän bor i enköping men just nu är i usa men jag är där endel iaf hos hennes bror och familj. Funkar det att köpa kar som har aluprofiler? dom sitter väl bara på utsidan för att få finnish?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde min sump skälv, hade aldrig limmat ett akvarie innan så det vart mest för att känna på hur svårt/lätt det va. Gör juh inte så mkt. om det inte blir snyggt då sumpen ändå inte är synligt, enligt min mening.

Jag skulle rekommendera att göra den så stor som möjligt, i förhållande till bänken.

Fast mina råd skall nog tas med en nypa salt då jag ännu är en n00b på dettahär :smiley22:

Ok, får prova att göra det jag med då ;) men ungefär hur stor borde den vara? borde ju vara någon "tumregel" för det? Hur gör man med ytavrinning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kommer att lägga upp bilder på mitt bygge i en tråd.. har lagt upp en bild på hur min möbel kommer att se ut.. titta på mitt första akvarium så hittar du mitt bygge där. inte nått att se nu men kommer att bli så småningom.

jag har inte fått upp mitt kar i lägenheten en så här finns inget att se men sen när jag har fått igång allt får ju hjärna komma upp.. lär ju bli näste år eller nåt.. det tar så tid med allt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...