Gå till innehåll

Lyset - Kostnad


adddo

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag undrar lite ang det här med belysning.

Jag ska ju ha koraller i mitt akvarium och undrar då vad jag behöver för lysen, jag har inte råd med det "bästa o grymmaste" men vill ju ändå ha såpass att det ser bra ut.

t5 - MH, vad kostar det att köpa en MH 150w t ex eller t5 grejer. Har förstått att det inte är helt nödvändigt med MH men kostar t5 så mycket mindre att det är värt att göra avkall på det?

Driftkostnader, vad jag förstått så drar MH en del el, frågan är drar dom tokmycket så att det märks mycket på elräkningen? drar t5 också massor av el?

Svar, funderingar och tipsemottages tacksamt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ! Driftskostnaden är ju lätt att räkna ut så fort man vet hur

mycket lyset drar. 1 st 150 watts MH kanske drar väl

ungefär 180 Watt med drivdon inräknat. Om man har en sådan lampa

på 12 timmar per dygn så blir det ju ungefär 0,180 KW x 12 Timmar =

2,16 KW ! En Kilowattimme kostar väl ungefär 90 öre. 2,16

KW x 0,9 KR = 1,94 Kr/dygn !

Mvh/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mätte upp mina 2x54watt det är ju 108watt totalt då man läser sedan på mätaren så drog den 112watt så ingen direkt extra slant som man betalar för som en MH-lampa

Har även testat att mäta upp en MH 250watt å då den startade så drog den 280watt som sedan gick ner till 270watt efter 10minuter

Så 20watt som bara kostar. Inte för att det är så mycket men ändå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, så med andra ord så är inte driftkostnaden katastrofalt hög för varken MH eller t5.

Inköp då?

Ett MH 150W har jag sett kostar från 2200 och uppåt, räcker det med ett sånt eller behöver jag komplettera med ngt "blåljus"?

Vad kostar ett komplett t5 system till mitt akvarium med tåliga koraller och lite fisk? på ett ungefär :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mh begagnad 250 Watt = ca 2000-2500 kr

Jämförelsevis med en nya armatur som jag köpte för inte alls länge sedan som innehöll följande

2*250 Watt Mh

2*54 Watt T5

1*6 Watt Moonlight

tycker jag nog att man kan köpa begagnat och på så sätt komma billigt undan. Vill man köpa nytt så var ovanstående ovanligt billigt. Hela armaturen kostade endast 8450 kr. Jämför det med samma armatur men från t.ex aqua medic så skulle den springa iväg till ca 14-18000

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

T5 räcker väl till de flesta mjuka koraller och har du tänkt dig att ha SPS eller LPS som kräver mera ljus så är det väl bara att sätta dem längre upp.

Dock vågar jag inte säga om 2 rör räcker.

Vet att aerie har T5 och han har många olika sorters ljuskrävande koraller. Lösningen var tydligen så enkel som att fästa korallerna högre upp smiley1.gif

Sen bör du kolla så att det är armatur till också. För enbart ljus och strömkällor att koppla till kanske kommer att se lite "haffsigt" ut.

Men om det går att lösa med ett eget bygge eller om det ingår så tycker jag det låter som ett utmärkt köp.

Tänk bara på att du behöver ha korallerna högre upp, gäller ljuskrävande koraller, om du har T5. Med en MH skall du ju kunna placera dem i stort sett var som helst i ditt akvarie.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoj Addo!

Som Andre sa så har jag kört med bara 2x54W T5or över karet,då har jag haft lite allt möjligt i det men för att få bra färger på SPS så var jag tvungen att placera dem rakt under ett rör(då mina satt ca 40cm ifrån varandra och5cmovanför ytanblev det väldigt svårt att få belysning från båda). Dock har mitt system hela tiden varit avsett för att kompletteras med minst en MH efter hand,vilket nu är gjort. Hade jag kört enbart T5or så hade jag satt rören så att reflektorerna följde direkt på varandra,dvs ca 4-5 rör på mitt 325L som är 50brett och då hade jag ändå placerat stenkoraller som mest 25cm från ytan och jag hade inte tagit några blårör överhuvudtaget,tycker de ger noll effekt ljusmässigt. Märks kanske inte så tydligt när man har rören precis brevid varandra men det syns när de är långt isär,är som dag och natt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...