Gå till innehåll

Lilla Nemos 240 liter


Lilla Nemo

Rekommenderade inlägg

Det har gått ett år sedan jag startade mitt Juwel Rio 240 liters kar. Tänkte att det var dax att presentera mitt kar i en ny och fräsh tråd. Akvariet har mest stått och puttrat det senaste halvåret då jag har varit gravid och haft fullt upp med våran lilla prinsessa som föddes i juni. :) Dessutom flyttade vi med akvariet i april.

Flytten gjorde att det blev stor obalans i karet med en massa alger som följd. Jag har nu fått bukt med algerna och det börjar se fint ut igen. Det har inte varit lätt med algerna men jag har samtidigt lärt mig massor om hur akvariet funkar. Har ganska nyligen kommit igång att köpa lite korall fraggar med inriktning på stenkorall. Har även köpt lite fisk och lägre djur.

Lite bilder: Första bilden är på hur det såg ut för några veckor sedan, massor med cyano alger som täckte grönalgerna. Har nu kört med vattenbyten, balanserat vattenvärderna och salthalt + Ultra Life och Ultra sil + aktivt kol och lite zeolith. Att lägga i 10 kg levande sand som på ett ställe bildar en DSB har också hjälpt. Den sista cyanon försvann med hjälp av att jag kopplade i UVC'n med nytt lysrör samt fixade extra cirkulation. Har också fixat sandvändande djur och en Valencienna puellaris.

Jag älskar kirurger och kommer nog att skaffa större kar när mina älsklingar blir för stora.

Ska lägga upp fler bilder senare i denna tråd.

post-3366-14468916179298_thumb.jpg

post-3366-14468916179432_thumb.jpg

post-3366-14468916179552_thumb.jpg

post-3366-14468916179677_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag har köpt lite nya koraller och gjort lite förändringar i det tekniska, bland annat skaffat ett ytterfilter som jag kör zeolith, fosfatborttagare och aktivt kol i, vilket har förbättrat vattnets klarhet och kvalitet avsevärt. Det ska bli kul att se om jag lyckas få korallerna att växa.

Jag har även köpt en ny fisk: en Starry mandarinfish som är mycket trevlig fisk. Jag ville ha ett par men fick bara en hane för honan som dom hade på Triton var för svårfångad.

post-3366-14468916338919_thumb.jpg

post-3366-14468916339053_thumb.jpg

post-3366-14468916339195_thumb.jpg

post-3366-14468916339326_thumb.jpg

post-3366-14468916339463_thumb.jpg

post-3366-14468916339675_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild på mandarinfisken

Var kan man för övrigt hitta info om just denna fisk? Hittade inte på Reeflex. Den verkar hitta tillräckligt med mat iallafall.

Det tredje fotot är en bild på en korallkoloni som följde med stenen och har vuxit till sig och blivit riktigt fin den senaste tiden. Vad kan det vara för korall? Nån typ av stenkorall kanske? (Det är det gröna under Xenian)

På det fjärde fotot syns ett djur som lever på en sten, den har en lång fot, ser det ut som, och en krona med tentakler. Hoppas att det syns, det var svårt att fota. Nån som vet vad detta kan vara för djur. Är det en liten anemon?

Min dotter tycker också väldigt mycket om att titta på akvariet, se sista bilden :-) Snart går hon och bankar på rutan.

post-3366-144689163398_thumb.jpg

post-3366-1446891633993_thumb.jpg

post-3366-14468916340057_thumb.jpg

post-3366-14468916340181_thumb.jpg

post-3366-14468916340309_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för infon om fisken, det är den sorten ja. Synd bara att jag inte kan tyska.
Du kan ju söka på latiskt namn och hitta andra sidor.
Jag har lust att skaffa en mussla, en sån där med blå mantel. Är dom svåra att sköta?
De brukar vara svårare att få tag på än sköta, även om min dog.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka har du inte fått av mig? Jag tycker det ser ut som mina nästan allihopa ;-)

Dom jag köpte/fick av dig är: en euphillia med gröna toppar, en med rosa toppar, en "lurvig" stenkorall som jag inte kommer på namnet (den står på samma sten som jag har min Xenia koloni. Sen var det en läderkorall som ser ut som en svamp (syns på den stora fristående stenen med skivanemoner på) den har tagit sig jättebra. Sen var det två andra stenkoraller som var lite skadade och tyvär inte tog sig så bra bla för att mina eremiter rev ner dom hela tiden.

Hör gärna av dig om du råkar ha några fler fraggar att sälja. Tyvärr så är ju utrymmet i mitt kar ganska begränsat och det börjar se lite knökfullt ut till synes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag har ganska nyligen skaffat en BTB anemon och den har anpassat sig bra. Den har bara flyttat sig ca 6 cm och inte rört på sig sedan dess. I början var tentaklerna raka utan bubblor, men nu har den börjat "bubbla" sig. Den ena clownfisken har upptäckt anemonen och simmar i den fast hans partner inte är ett dugg intresserad att flytta dit.

Jag har även möblerat om, flyttat en stor sten och gjort lite mer plats för koraller och fiskar. Har även köpt en lila acropora som tyvärr är brun nu men jag hoppas att den färgar om snart.

Om 1½ vecka åker jag bort och då ska min sambo ta hand om akvariet, sen när han har semester ska våran kattvakt titta till akvariet i två veckor. Jag är så nervös att någonting ska hända med det nu när det äntligen ser så bra ut. Jag har lite cyano som envisas att komma upp på samma sten, hoppas att den inte sprider sig när jag är borta. Funderar om jag ska skippa doseringen av ultra min s när jag är borta ifall cyanon blommar av det?

Kör för fullt med Zeolith, aktivt kol och fosfatremover i ytterfiltret och karet är mera stabilt och mycket klarare vatten har det blivit.

Mvh,

Elin

post-3366-1446891640485_thumb.jpg

post-3366-14468916404992_thumb.jpg

post-3366-14468916405153_thumb.jpg

post-3366-14468916405313_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...