Gå till innehåll

Lilla Nemos 240 liter


Lilla Nemo

Rekommenderade inlägg

Hade inte testat mina vattenvärden på typ en månad men nu är det gjort:

(Saliferst tester)

Salthalt 1.023

Ph: 8

KH: 7.2

Mg: 1425

Ca: 475

No3: 10

Po4: mellan 0.03 och 0.1

Det visade sig att Magnesium och Calcium ligger på bra nivåer medan Nitrat och Fosfat envisas att ligga kvar på samma nivåer utan att sjunka. Men värdena är väl på skaplig nivå ändå eller? Jag kör med zeolit och fosfatremover sedan några månader tillbaks men värderna har ändå inte sjunkit. Positivt är ju att de inte stiger heller. Kanske skulle ett bättre test visa annat resultat?

Tycker ni att KH värdet är för lågt? Det har varit på 7.7 tidigare test. Jag skulle gärna vela ha upp Ph värdet till 8.3 för ibland tycker jag att det lutar mer åt ph 7.7. Hur ska jag göra då?

Vill passa på att tacka er alla som kan lite mer för att ni delar med er av era kunskaper på forumet, tycker att man får jättebra hjälp när man behöver det!

Mvh,

Elin

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har inte gjort några ändringar av karet, filterboxen fungerar som ytavrinning dit skummaren är kopplad. Jag använder ett eheim ytterfilter där jag har zeolith, fosfatremover och aktivt kol.

Tycker att ytterfiltret har gjort mycket för att förbättra vattenkvaliten, så det kan jag rekomendera om man inte har en sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag börjat få cyano i karet igen, trots att jag försöker suga ut den så kommer den tillbaka. Efter att ha läst lite här på forumet tänkte jag testa att ha karet nedsläckt i två/tre dagar för att se om det hjälper. Tänkte också dosera lite ultralife under tiden plus ett vattenbyte sen. Ska åka bort på ons så jag vill inte att cyanon börjar blomma medan jag är borta.

Värderna håller sig kvar på samma nivåer som förra testet jag gjorde, men behöver kanske låta Ca sjunka lite och höja Kh och PH lite. Vad tror ni?

Ca: 475

Mg: 1410

Kh: 7.2

Ph: 7.7

Po4: 0.03

No3: 10

Jag använder Fauna Marines zeolith system men får ändå ingen effekt på nitraten, den sjunker inte. Har tillsatt Ultra Bak och Zeo bak bakteriekultur i några månader nu. Har varit uppe i en dagsdosering på 1 ml/dag av ultra Bak men när jag började få problem cyano så halverade jag dosen till 0.5 ml/dag. Vad gör jag för fel? Det kommer ju mulm från zeolithen.

Funderar om jag ska försöka öka dosen av ultra bak nu när jag har karet nedsläckt.

Ja, det var många funderingar det.

Mvh,

Elin

Mvh,

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har själv haft jätteproblem med cyano fram och tillbaka.

Använde ett uvc som ser ut ungefär som en fluval innerfilter och cyanon försvann efter 2-3 veckor. Sedan cyanon försvann tog jag också bort uvc:n. För att se om cyanon skulle komma tillbaka.

Något halvår/år smög sig cyanon fram sakta men säkert för att täcka ls.

Köpte "Red slime remover" doserade enligt anvisning. Tömde skummar koppen då den var lika fylld med vätska efter 1-2 dygn som den annars är efter 2 veckor. Nu har det bara gått en månad sedan red slime behandlingen och det finns inte minsta spår av cyano :)

Alltid värt att testa jag är jättenöjd. Kan tilllägga att jag inte använt uvc:n sedan jag tog bort den efter cirka 3 veckors användande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jo, jag kör nu med zeozym + zeo bak behandling sedan en vecka tillbaks och den cyanon som jag sugit bort verkar ha svårt att komma tillbaka. Luftbubblorna är mycket färre och vattnet mycket klarare. Kan rekomendera denna behandling! Väntar dock på om det blir någon långvarig effekt.

Kör dessutom med ganska aggresiv fosfatremover+zeolitmetoden.

Tyvärr så dog min fina gula hysterix pga cyano angrepp.

Mvh,

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...