Gå till innehåll

Kan ozon stimulera bildning av nitrat?


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Kemikunniga, därute! Vad säger ni om detta? Oxiderar man ammoniak blir det först nitrit och sedan nitrat. Skummare sägs lufta ut ammoniaken ur vattnet. Om man då med sin ozonapparat oxiderar ammoniaken kan den ju inte det och slutar istället som nitrat som inte kan luftas bort.

Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan här är hur svåroxiderat NH4 och NO2 är. Min erfarenhet är att ozon (och för den delen väteperoxid) inte är tillräckligt starka oxiderande medel för att klara av detta. Däremot kommer ozon att förbättra redoxpotentialen (läs syrgastrycket) som gör att det underlättar för de syrekrävande bakterierna att oxidera kvävet till nitrat på kemisk väg. Jag gjorde ett försök med väteperoxid en gång och lyckade inte oxidera upp ammonium till nitrat. Det vore väl ett försök att göra Trilobite för att förkasta eller bekräfta min ståndpunkt - du har väl utrustning för det?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nix, jag har ingen ozon i mitt kar tyvärr - annars vore mitt kar idealiskt med all nitrat jag har.

Nej vad jag menade är att du är väl någon form av naturlärare och jag menade att du där kunde göra något försök med att sätt till lite ammonium i ett vatten och sedan sätta till väteperoxid (verkar med samma mekanismer som Ozon - fria syreradikaler) och se om du kan mäta någon nitrat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för mig att jag gjorde ett sterilt kemiskt försök med nitrit och peroxid också - med samma nedslående resultat som med ammonium men det var ca 14 år sedan så jag kommer inte ihåg hundraprocentigt. Däremot förstärker peroxid (i rätt nivåer) den bakterilogiska nedbrytningen, speciellt om syrenivåerna innan var låga. Syrenivåer under 5,5 ppm (i sötvatten) försämrar den bakteriologiska omvandlingen från nitrit till nitrat ordentligt och höjs den så startar processen snabbt igen.

MVH Lasse

MVH Lasseordentligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...