Gå till innehåll

Stänga av skummaren på natten?


alvedon80

Rekommenderade inlägg

Skummaren kan vara avstängd på natten, vissa kör så. Blir såklart lite sämre skummat men det är ok ändå.

Du behöver inte skumma med bara sand i akvariet, du har ju trots allt ingen belastning, inga fiskar eller dylikt som skitar ner.

För skojs skull kan du ju prova om du vill men det kan hända att det blir väldigt blöt skummning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte köra skummaren bara på dagen eftersom grannarna tycker att den låter lite för mycket. Ska bara få tyst på den först, vilket verkar omöjligt (en mce600). Tror ni det funkar att köra vodka med en skummare som är igång 12 timmar/dygn om man har ganska låg belastning i ett 370-liters kar? Kanske snodde tråden lite hehe.

Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man skall köra skummaren periodvis så skulle åtminstone jag köra den under den mörka delen av dygnet och ha den avstängd under dagen. Varför - jo för att inte under den ljusa delen (och fotosyntes) tillföra koldioxid och för att under den mörka delen när det är en nettoproduktion föra bort koldioxid från systemet. På detta sätt kommer man att få ett högre och stabilare pH.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Skulle man inte kunna köra men syresten och luft pump på nätterna för att kompensera för syreförlusten?

Klar när det gäller större kar behöver man kanske mer eller mindre en kompressor och en saltsten till kor för att få tillräcklig effekt... detta skulle kanske störa grannarna mer än skummaren. :smiley24:

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en sådan skummare ståendes men den är tyst. Men den är ju inte gammal heller så den har ju som nya bussningarna och axeln.Men ska ändå sälja den då jag bytt kar och har sump nu så då vill man ju ändå ha en annan form av skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle man inte kunna köra men syresten och luft pump på nätterna för att kompensera för syreförlusten?

Klar när det gäller större kar behöver man kanske mer eller mindre en kompressor och en saltsten till kor för att få tillräcklig effekt... detta skulle kanske störa grannarna mer än skummaren. :smiley24:

/Stoffe

Jodå - det går bra - jag gör så bland annat när pH:t går under 8 . Men saken är att en skummare är en optimal luftare - mycket mer effektiv än en luftpump och sten. Det är heller inte fråga om att kompensera någon syreförlust utan att driva ut koldioxid ur systemet. Jag har min luftning kopplad till en pH mätare som sätter på luftningen när pH är under 8. På det sättet bromsar jag upp den koldioxidorsakade pH sänkningen nattetid.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...