Gå till innehåll

Hur kopplar jag ihop min Lumenarc


Illustratören

Rekommenderade inlägg

Jag köpte ett 250w Lumenarc-kit idag för att uppgradera ljuset i burken.

Nu när jag kommer hem så inser jag att det var liiite krångligare än jag förväntat mig.

Till och börja med:

-Hur ska jag koppla sladdarna?!

Vit sladd har ju tre sladdar:

1. Vit sladd (Positiv)

2. Svart sladd (negativ)

3. Grön (jord)

Hur ska jag koppla dem till ballastens sladdar? De som sitter i den svarta sladden till höger.

post-2577-14468916210544_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen fungerar det vilket som, men jag vill minnas att den vita går i centrum på sockeln och går således först genom tändaren i lampan.

(någon rätta mig om jag har fel)

Mitt förslag:

Vit mot brun (ledare)

Svart mot blå (nolla)

Grön mot grön (jord)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller nästan med Björn

Brun mot Svart

Blå mot Vit

Gul/grön mot Gul/grön

Kan du fota märkplåten man kan se uppe till höger på bilden

attachment.php?attachmentid=27182&stc=1&thumb=1&d=1224938851

Pettistesser men det heter inte nolla längre utan neutralledare

Fasen som var svart innan År 2002 är numera brun så det var mitt tanke denna gång

L1 Brun

L2 Svart

L3 Vit/grå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lätta på kåpan på lådan så ser du kanske lättare men jag skulle tippa på

Sanna färg till samma färg.

Blå - Blå

Brun - Brun

Gul/grön - Gul/grön

Men ingen sockerbit koppla in allt i kontakten

Edit Spelar ingen roll man kan ju sätta kontakten hur som helt i våra vägg uttag men en regel elektriker har är att fasen brukar sitta på Vänster sida i kontakten.

Viktigast är att gulgröna är på jorden

Vart har du köpt denna armatur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se till att tejpa över skarven ordentligt med en svart el tejp, så den blir riktigt säker och tipset om du inte har är att skaffa en jordfelsbrytare, eftersom saltvatten leder extra bra ström.

Skulle rekomendera att du köper en stickkontakt (den på bilden ser ut att vara öppen upptill och där kan vattnet lätt följa sladden rakt ner i kontakten) med en högre ip klass med istället för att ha en sådan där öppen skarv i närheten av vatten, speciellt om du inte innehar en jordfelsbrytare.

Jordfelsbrytare: De bästa är ju om du har en separat jordfelsbrytare för akvarie elen, eftersom om du har en jordfelsbrytare som går på hela huset/lägenheten, så kan de ju hända att något annat orsakar att jordfelsbrytare slår ifrån när du inte är hemma och allt el i akvariet lägger nere. Men om du inte vill anlita en elektriker, så finns de ju smidiga lösningar med Jordfelsbrytare direkt på uttaget, beroende på hur mycket el dit akvarium drar vill säga, om de klarar sig på 1 uttag.

Beror lite på hur elsituationen är, men oftast så har man ju ett infällt uttag inte allt för långt från akvariumet, och de är inte svårt att dra in några extra ledare i röret som går till uttaget och på så vis kunna sätta flera uttag brevid varandra på flera olika faser, så man slipper eventuell överbelastning.

Ops, spårade kanske ut lite från ämnet, yrkes skada =P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shit, jag missade två saker när du var inne idag - det ena var att byta kontakt på ballasten, det andra var att skicka med kopplingsdosan mellan reflektor och ballast.

kablarna mellan ballast och reflektor ska kopplas med vit från lamphållaren mot brun från ballast, svart mot blå och grön mot gröngul.

I nätkontakten är den viktiga att koppla rätt den gröngula som är jord.

Ber så hemskt mycket om ursäkt - maila din adress så skickar jag kontakt och "kulo"dosan till reflektor-ballast

/Leffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta börjar ju låta som när jag skulle sätta extra uttag här i huset. Fick kalla in en polare som är elektriker då jag blev väldigt osäker pga dom olika färgerna, lite pinsamt då jag jobbat inom teatern som ljustekniker.

Skönt att det löste sig för dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om detta har någon betydelse men på de engelska kontakterna kommer man alltid att ha fasen i samma ledning eftersom de inte kan vändas. Om det är viktigt att just fasen kopplas in på ett visst sätt så måste man testa sin väggkontakt för att hitta fasen och sedan märka upp både sitt vägguttag och sin stickpropp så att man alltis sätter in den på rätt sätt. Vanlig koppling i Sverige för enfas är blå för nolla och brun för fas och alltid gröngul som skyddsjord. Det kan ju vara så att ballasten kräver att fasen kommer i rätt ingång och då måste man testa sig fram till hur fasen ligger i vägguttaget och sedan vända vår idiotiska typ av stickkontakt rätt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej hej.. sitter själv och mekar lite med mina 150w armaturer som ja va och hämtade på triton igår... så fasen spelar ingen rol.. det är bara att sticka in kontakten och inget mer.. är bara jorden som måste hamna rätt alltså!?

tycker att min lampa beter sig konstigt.. är det nån inkörning på dom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jorden (alltid gul/grön, iallafall i nyare armaturer) om de inte är viktig att den hamnar på rätt ställe, ja för är de så att du lägger en fas där jorden ska vara så kan du få ström ut i skalet på armaturen istället om du har otur.

Inte så svårt egentligen, om du skruvar upp stickproppen, tittar i den, så ska du ha noll (blå) och Fasen (Svart/brun) kopplade på de så kallade benen/pinnarna som du sticker in i de två hålen i uttaget, medans du lägger Jorden (Gul/Grön) på den skruven som oftast sitter i mitten av uttaget, om du kollar så ser du att den leder ut till kanterna så de passar med stiften om du kollar i själva uttaget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jorden (alltid gul/grön, iallafall i nyare armaturer) om de inte är viktig att den hamnar på rätt ställe, ja för är de så att du lägger en fas där jorden ska vara så kan du få ström ut i skalet på armaturen istället om du har otur.

Inte så svårt egentligen, om du skruvar upp stickproppen, tittar i den, så ska du ha noll (blå) och Fasen (Svart/brun) kopplade på de så kallade benen/pinnarna som du sticker in i de två hålen i uttaget, medans du lägger Jorden (Gul/Grön) på den skruven som oftast sitter i mitten av uttaget, om du kollar så ser du att den leder ut till kanterna så de passar med stiften om du kollar i själva uttaget.

jo så lånkt är jag med.. men det va snack om att man skulle sätta rätt på brunt och blåt med.. men det är väl växelström här så det kan väl inte nån betydelse? dom funkgar finnt nu iallafall..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...