Gå till innehåll

Freddi's 720L


Freddi

Rekommenderade inlägg

  • Svar 391
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack för helbilden Freddi ;) kul att se. Det var bland annat ditt kar som fick mig att tycka det var dags att göra sig av med sötvatten för snart 2 år sedan.

Ok, det var kul att höra att man har kunnat inspirera någon.:ler:

Vi får se om nån månad eller så, då ska det se mycket finare ut hoppas jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta svaret fick jag angående min anemon på Reefcentral.

I am sorry to be the one to tell you this but hes a goner, its only going to be a matter of time til he starts falling apart. I have seen many LTA's do this where they turn inside out and never come back, there is no real reason for it. just make sure your water is in check and run some carbon. That will benefit the tank just incase.

Jag har nu flyttat den till mitt Molly hotel som jag startat upp igen, får se hur det gå.

Ser ju inte så ljust ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Matade med artemia ikväll och Disparen var med och käkade, gott att se!!!:)

Har även testat rampen över karet och det var hyffsat.:smiley20:

Tror nog man ska ändra uppsättningen lite på rören.

Nu sitter där 2 blå rör, 2 Fiji purple och 2 new generation.

Jag är mer van vid lite mera blåare ljus, Hmm får se vad jag kommer fram till.

:smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade lite på vattnet idag och värdena ser rätt hyffsade ut.

Ca och Mg låg lite högt. Fosfaten visade nästan 0, Nitraten låg på ca 2.

Kh kunde inte mätas pga testet var slut, typiskt.

Annars verkar karet på riktigt god väg åt rätt håll.

Korallerna har börjat växa på fint igen och får tillbaka sina rätta färger också.

De svävande algerna har gett med sig lite men inte på långa vägar som jag vill ha det.

Har ju nu kört Uv:et ca 2 veckor och trodde de skulle märkas mer.

Det blir en hel del dött alg material i sumpen i form av klumpar.

Lite tid till med uv:et får man väl ge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite uppdatering.

Vattnet är betydligt klarare nu så svävalgerna börjar ge med sig.:)

Mina koraller har kommit igång riktigt nu och växer på fint och koraller som jag haft länge överraskar med att skifta färger till det bättre.-dans

Ett annat problem som dykt upp är nog troligen cyano.:smiley24:

Det är lila och pruducerar luftbubblor, luftbubblorna släpps och fastnar i böjen i överrinnings boxen som släpper igenom mindre vatten ju mer bubblor som fastnar.

Tar gärna emot tips på att bli av med cyanon eller vad det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var kalkreaktorn provisorikt inkopplad.

Får se om detta kan hjälpa till, får dosera hyffsat med Ca nu då vissa koraller växer så det knakar nu!!

Ska även ta och byta lite vatten också, var väl ca 1 vecka sen sist.

Är även på jakt efter lite mer caluerpa och halimeda alger.

om nån har lite över så är jag intresserad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var och fick lite alger hos Andre' igår och där följde med en glasros som jag tänkte min pincett skulle få.

Det blev handmatning för jag hann inte mer än doppa algbiten med glasrosen så var pincetten där och sög i sig glasrosen fortare än snabbast!!!-Tummen upp

Sånt gillar man, nästan så man skulle ta och odla lite glasroser till firren!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var och fick lite alger hos Andre' igår och där följde med en glasros som jag tänkte min pincett skulle få.

Det blev handmatning för jag hann inte mer än doppa algbiten med glasrosen så var pincetten där och sög i sig glasrosen fortare än snabbast!!!-Tummen upp

Sånt gillar man, nästan så man skulle ta och odla lite glasroser till firren!!!

Jaså fick du en glasros på köpet. De kostar extra då. Haha! :smiley20: Du skulle kunna släppa ner han i mitt kar. Han hade trivs bland mina rosor. :)

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt att det går åt rätt håll med karet nu, det är väldigt intressant att se hur koraller återhämtar sig tycker jag.

angående cyanon så behöver du inte göra något förhastat än, det kan plötsligt försvinna lika snabbt som det uppstod, men du kan iaf störa det en del som tex att suga bort det vid vattenbyten och ändra/öka cirkulationen så att det blir mer strömt där cyanon växer, börja med detta och ge det lite tid, använder du någon kolkälla?

Då var kalkreaktorn provisorikt inkopplad.

Får se om detta kan hjälpa till, får dosera hyffsat med Ca nu då vissa koraller växer så det knakar nu!!

Ska även ta och byta lite vatten också, var väl ca 1 vecka sen sist.

Är även på jakt efter lite mer caluerpa och halimeda alger.

om nån har lite över så är jag intresserad.

Har själv en kalkreaktor igång nu och det är väldigt skönt, slippa greja med en massa pulver/vätskor, och det bästa av allt är att man kan hålla värdena stabila, tänk bara på att halimeda algerna förbrukar väldigt mycket ca och mg.

mvh/Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att det går åt rätt håll är positivt men cyanon är det som förstör allting just nu.

Det positiva övervinns just nu av cyanon och alla dessa luftbubblor som den producerar.

Cyanon har blivit mer brun nu.

Jag kör med vodka sedan ett tag tillbaka. Har biopellets också men inte kört igång det än.

Halimeda algerna är inte till 720L karet utan till mitt mollyhotel och jag tror inte jag ska ha nån stenkoral där.

Det blir mjuka koraller där av olika sort.

Får jag Mollyhotellet att funka som jag vill så kommer du ut här på guiden sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt mina tester så ligger nitraten runt 0 och fosfaten också runt 0.

Det jag kom på igår var att jag hade haft en strumpa med rowaphos eller vad det heter som legat i ca 3 veckor. Kan det vara den som läckt tillbaka

Har mätt lite till.

Ca och Mg låg lite över. Ph= 8,5 Kh=6 lite lågt men det böjar åtgärdas.

Är bara så trött på cyanon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt mina tester så ligger nitraten runt 0 och fosfaten också runt 0.

Det jag kom på igår var att jag hade haft en strumpa med rowaphos eller vad det heter som legat i ca 3 veckor. Kan det vara den som läckt tillbaka

Rowaphos läcker inte tillbaka något så vitt jag vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Ultra Power Phos 500ml

Ultra Power-Phos is a new wet Iron-hydroxide based adsorber which safely removes silicates and phosphates from the aquarium. The pollutants are bound to the surface of Ultra Power-Phos and will not be released again. Ultra Power-Phos can maintain very low nutrient concentrations in your tank. Unwanted Algae growth will be stopped and corals will show their natural colours"

Saxat från Fauna Marins hemsida.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...