Trollsvans Postat 30 oktober 2008 Postat 30 oktober 2008 Jag är lite sugen på någon form av extra turbulens till min kommande balja.Wavebox och sånt är inte aktuellt, speciellt inte om det bara blir en liten våg som går fram och tillbaka, jag är mer på jakt efter mer "långtidsverkande" dyningar. En tanke var en blinker/intervalltimer kopplad till två pumpar i vardera ände av karet, och växlar mellan dessa med någon halvminut emellan.Är det bara en hink med flottör som gäller, eller finns det någon intervalltimer man skulle kunna koppla till ett par pumpar? (då menar jag alltså inte en akvariedator för 4000).Har sett en grej från Kjell&co, för strax över hundringen, men den verkar inte finnas att få tag på i dagsläget.Andra tips, länkar, ritningar etc mottages tacksamt! Citera
Matt_HiHat Postat 30 oktober 2008 Postat 30 oktober 2008 Frågan är om pumparna blir långlivade av att endast vara igång kortare tider, har för mig att sånt sliter rätt hårt om det inte är pumpar som är anpassade för controllers. Citera
mano Postat 30 oktober 2008 Postat 30 oktober 2008 Jag är lite sugen på någon form av extra turbulens till min kommande balja.Wavebox och sånt är inte aktuellt, speciellt inte om det bara blir en liten våg som går fram och tillbaka, jag är mer på jakt efter mer "långtidsverkande" dyningar. En tanke var en blinker/intervalltimer kopplad till två pumpar i vardera ände av karet, och växlar mellan dessa med någon halvminut emellan.Är det bara en hink med flottör som gäller, eller finns det någon intervalltimer man skulle kunna koppla till ett par pumpar? (då menar jag alltså inte en akvariedator för 4000).Har sett en grej från Kjell&co, för strax över hundringen, men den verkar inte finnas att få tag på i dagsläget.Andra tips, länkar, ritningar etc mottages tacksamt!Ett sätt är att sätta en "sump" ovanför akvariet och ha en pump som ständigt pumpar upp vatten i densamma och när vattennivån blir tillräckligt hög i "sumpen" så, med hjälp av lite delar från en toalett, spolas vattnet ner i akvariet igen. Sök på borneman flush device eller titta på sidan 341 i Aquarium Corals av Eric H Borneman. Citera
stigigemla Postat 30 oktober 2008 Postat 30 oktober 2008 Sök på Carlson surge device i stället. Den fungerar utan ventiler och rörliga delar som kleggar igen. Citera
-=Mr_B=- Postat 31 oktober 2008 Postat 31 oktober 2008 Eftersom jag är lat. Carlsons, det är den med en hävert? Om så är fallet, är den mycket driftsäker,och simpel att bygga in backup returer så man slipper riskera en översvämning.Nackdelen är att den låter som f-n...Designer med toadelar... Låter inte de per automatik som spolande toaletter? Hu...B! Citera
mano Postat 31 oktober 2008 Postat 31 oktober 2008 Eftersom jag är lat. Carlsons, det är den med en hävert? Om så är fallet, är den mycket driftsäker,och simpel att bygga in backup returer så man slipper riskera en översvämning.Nackdelen är att den låter som f-n...Designer med toadelar... Låter inte de per automatik som spolande toaletter? Hu...B!Jo, det borde det ju, sen hur irriterande det är beror ju på hur ofta den spolar. Kanske inte så irriterande om den gör det, säg, var 6'e timma. Även med toadelar kan man väl bygga backup-retur.Försökte mest visa på en sån ide där man placerar en behållare ovanför akvariet. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.