Gå till innehåll

Surge device


Trollsvans

Rekommenderade inlägg

Jag är lite sugen på någon form av extra turbulens till min kommande balja.

Wavebox och sånt är inte aktuellt, speciellt inte om det bara blir en liten våg som går fram och tillbaka, jag är mer på jakt efter mer "långtidsverkande" dyningar.

En tanke var en blinker/intervalltimer kopplad till två pumpar i vardera ände av karet, och växlar mellan dessa med någon halvminut emellan.

Är det bara en hink med flottör som gäller, eller finns det någon intervalltimer man skulle kunna koppla till ett par pumpar? (då menar jag alltså inte en akvariedator för 4000).

Har sett en grej från Kjell&co, för strax över hundringen, men den verkar inte finnas att få tag på i dagsläget.

Andra tips, länkar, ritningar etc mottages tacksamt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lite sugen på någon form av extra turbulens till min kommande balja.

Wavebox och sånt är inte aktuellt, speciellt inte om det bara blir en liten våg som går fram och tillbaka, jag är mer på jakt efter mer "långtidsverkande" dyningar.

En tanke var en blinker/intervalltimer kopplad till två pumpar i vardera ände av karet, och växlar mellan dessa med någon halvminut emellan.

Är det bara en hink med flottör som gäller, eller finns det någon intervalltimer man skulle kunna koppla till ett par pumpar? (då menar jag alltså inte en akvariedator för 4000).

Har sett en grej från Kjell&co, för strax över hundringen, men den verkar inte finnas att få tag på i dagsläget.

Andra tips, länkar, ritningar etc mottages tacksamt!

Ett sätt är att sätta en "sump" ovanför akvariet och ha en pump som ständigt pumpar upp vatten i densamma och när vattennivån blir tillräckligt hög i "sumpen" så, med hjälp av lite delar från en toalett, spolas vattnet ner i akvariet igen.

Sök på borneman flush device eller titta på sidan 341 i Aquarium Corals av Eric H Borneman.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag är lat. Carlsons, det är den med en hävert? Om så är fallet, är den mycket driftsäker,och simpel att bygga in backup returer så man slipper riskera en översvämning.

Nackdelen är att den låter som f-n...

Designer med toadelar... Låter inte de per automatik som spolande toaletter? Hu...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag är lat. Carlsons, det är den med en hävert? Om så är fallet, är den mycket driftsäker,och simpel att bygga in backup returer så man slipper riskera en översvämning.

Nackdelen är att den låter som f-n...

Designer med toadelar... Låter inte de per automatik som spolande toaletter? Hu...

B!

Jo, det borde det ju, sen hur irriterande det är beror ju på hur ofta den spolar. Kanske inte så irriterande om den gör det, säg, var 6'e timma. Även med toadelar kan man väl bygga backup-retur.

Försökte mest visa på en sån ide där man placerar en behållare ovanför akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...