Gå till innehåll

tips att få ner nitrat


Von Märt

Rekommenderade inlägg

hej.

har haft mitt clownhotell igång i lite mer än en månad nu.

efter jag lagt i eremiter och sniglar har nitratnivån stigit upp till mellan 50-100 mg

någn som har tips om hur jag kan få ner nitratet?

tänkte sätta till lite caulerpa alger.

kör med uv-c och kranvatten och har gjort vattenbyte till osmosvatten istället.

värdena i övrigt är salt: 1,024 NO2: 0,0-0,1 PH:8,1

vill få ner nivån så jag kan lägga till någon fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv hade jag samma problem när jag startade upp mitt akvarium. Tog mig ca. 3 månader att få ner nitrat halten men den går ner av sig själv...

När nitraten är nere på 50 mg kan du sätta i någon liten testpilot till fisk. Själva nitraten är i sig inte farligt för fisken...om den inte börjar sjuta i höjden 100 mg.

Sedan finns snabbare metoder som vodka metoden m.m. Men ditt akvarium är så pass nytt så jag skulle inte rekommendera att du använder den metoden. För att påskynda metoden att få lägre nitrat kan du använda näringslösning som påskyndar nerbrytning av nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade precis samma problem som du med mitt clownhotell, vilket visade sig att testet visade åt h*vete fel, försökte sänka och sänka inget hände stog mellan 40-80mg/l så jag ringde triton och dom bad mig ta med vatten så dom kunde testa, visade sig att nitraten låg på 7mg/l vilket är helt ok. Vad har du för testkit? Jag kör just nu med ultrabak varje dag, droppar i ca 5 droppar och det verkar funka bra, det bästa är nog att du kör osmos hela tiden och att byta ca 5 liter i veckan. Jag köpte ett testkit av triton vet ej märket men paketet är silvrigt, tror de kostade 200kr ungefär och det är kanonbra. Hoppas inte moderatorerna blir för arga nu för jag har nämt ett företag här. Mvh Rickard

hej.

har haft mitt clownhotell igång i lite mer än en månad nu.

efter jag lagt i eremiter och sniglar har nitratnivån stigit upp till mellan 50-100 mg

någn som har tips om hur jag kan få ner nitratet?

tänkte sätta till lite caulerpa alger.

kör med uv-c och kranvatten och har gjort vattenbyte till osmosvatten istället.

värdena i övrigt är salt: 1,024 NO2: 0,0-0,1 PH:8,1

vill få ner nivån så jag kan lägga till någon fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Richard och Björn; om de är annonsörer eller ej är inget vi går på, det handlar om att de inte kan diskutera som just annonsör i det publika forumet, även om nu vissa av dessa butiker har privatpersoner som skriver här istället. :)

Aah.

Jag får skylla på att jag är förkyld...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...