Gå till innehåll

Temperaturskillnad mellan dag och natt


mano

Rekommenderade inlägg

Hur stor skillnad har du idag?

Jag tror att mitt skilljer ca 2, max 3 grader mellan min o max över dygnet.

När jag har varit på resande fot så har jag noterat ungefär samma skillnad på en meters djup, ett par meter ut från stranden, när man snorklat eller bara tagit ett kvällsdopp. På nattdyk har det varit samma temp på lite djupare vatten, runt 10 meter, både på dagen och natten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stor skillnad har du idag?

Jag tror att mitt skilljer ca 2, max 3 grader mellan min o max över dygnet.

När jag har varit på resande fot så har jag noterat ungefär samma skillnad på en meters djup, ett par meter ut från stranden, när man snorklat eller bara tagit ett kvällsdopp. På nattdyk har det varit samma temp på lite djupare vatten, runt 10 meter, både på dagen och natten.

Idag har jag ungefär 1,5 grader (25,5-27), utan varken doppvärmare eller kylare (borträknat en liten 50mm fläkt). Det jag funderade på var om det skulle kunna vara bättre att använda doppvärmare för att hamna lite högre men stabilare alternativt se till att fläkten bara går samtidigt som belysningen istället för dygnet runt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man bör väl inte ha en skiftning på mer än 3 grader ungefär. Jag har 25 på morgonen och 28 på kvällen. Ju stabilare ju bättre, det gäller ju allt i saltvattensvärlden.

Tack för lite riktvärden, tycker att det är väldigt mycket prat om "medeltemperaturen" men jag lyckades inte hitta någon tråd som diskuterade dygnsskillnaden.

Men kan man verkligen inte ha för stabila värden, tycker att det bästa är väl att återskapa naturliga värden så gott som möjligt och jag tror inte att det är särskilt vanligt i naturen att det är prick tex 27,0 grader dygnet runt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...