Gå till innehåll

Palettinfo


Amanite

Rekommenderade inlägg

Har precis skaffat 2 små Palettkirurger o skulle va skoj med lite allmän info, har sökt på forumet men inte hittat så mycket ang just beteende osv.

Mina "lägger" sig och sover under ls på natten och är som små piggeliner på dagen redan efter bara 2 dagar i karet. Dom verkar med adra ord trivas och älskar spenaten dom matas med.

Är det normlt att dom aklimatiserar sig så här snabbt?, något man bör se upp med förutom vita prick osv?

Kan ju tillägga att detta blev mina första invånare efter räkorna just pga att de skulle hitta plats/territorium innan andra fiskar för att slippa stress och/eller vita prick.

Hur pass strömt vill dom ha det på resp dag/natt...stänga ena pumpen på natten?

Kör i nuläget med 2st koralia 2 på dagen och en på natten.:)

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade två stycken i mitt förra akvarium. Upplevde dem som ganska snälla mot andra fiskar. De är lite lustiga när de ska sova, kilar alltid in sig i någon skreva eller bland grenarna i en korall.

De kräver ett ganska ingått akvarium då de lätt drar till sig prick.

Tycker heller inte att de är helt revsäkra, kan läsa på många ställen att de kan picka på koraller. Mina gick hårt åt mina caulastrea så hjärnkoraller eller andra mumsiga lps kan ligga illa till. De pickade även lite på acropora polyper.

Vet flera som haft samma problem med sina paletter, men jag vet också att de för många fungerar bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått lite problem med den ena av kirurgerna, den som är snäppet mindre än den andra verkar inte alls trivas längre. Den håller sig undan hela tiden och klämmer in sig mellan ls som om den vill sova konstant, den lite större kirurgen är ibland dessutom på och biter honom i fenorna. Den lilla vägrar dessutom äta, varken grönt, spirulina flingor/pellets eller artemia funkar. Han börjar bli rejält slö och är ju rädd att han snart inte fixar mer:(

Så vad rekomenderar ni, tror ni han äter om man får upp honom från karet till ett annat så länge eller ska den "stora" upp så han får lugn och ro och kanske märker att det inte längre finns någon konkurens?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...