Gå till innehåll

Johannes 54L


JLP71

Rekommenderade inlägg

Jaha då är man igång.Bara att vänta nu.

Har siktat in mig på de 2 minsta clownerna jag kan hitta och en räka.

Lite teknik:

Koralia nano

Rio Nanoskimmer

Doppvärmare

Ljus:

15w Coralstar + 11W T5 (slaktad ikealampa) med 10000K

Alla förslag och tips är välkomna.

post-1743-14468916276004_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du är igång Johannes!

Som Manne skriver är det en bra idé att få ett skydd på doppvärmaren innan du sätter i någon snäcka som kan få stekta fötter (fot?) om de skulle sitta på den när den går igång. Det finns slitsade PVC-rör som man använder vid ytavrinningar som du kan trä över och som kommer skydda både doppvärmaren mot eventuella fallande sten i framtiden samt dina snäckor mot doppvärmaren.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips. Ska försöka fixa lite sniglar och skydd till doppvärmaren.

Vad fiskar beträffar är det två jättesmå ocellaris och en putsarräka eller den andra som äter glasrosor jag hade tänkt mig. Förstår att det är mer än väl belastning för denna storlek på akvarium. Men kanske nån enkel korall kan få åka i också. Får läsa på mer om det. Har hört att det finns nån korall som clownerna gillar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen lite fiskar. Efter kontroll av vattenvärden och 3,5 veckor har jag stoppat i 2 små Clowner.

Lite blyga första dagen men nu är dom överallt. Härligt att se dem surfa i strömmen ifrån min cirkulationspump. Tips på någon nybörjarkorall som clowner kan tänkas gilla är välkomna.

post-1743-14468916329551_thumb.jpg

post-1743-1446891632912_thumb.jpg

post-1743-14468916329355_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu har mitt lilla saltkar varit igång i 6 veckor. Inte så mycket har hänt. Jag har sjösatt en putsarräka, som förövrigt skrämmde slag på mig 1 vecka efter inköp med att ligga död på botten. Men den hade bara bytt skal till min stora glädje.

Grusen har fått en mer naturligare ton och likaså min döda sten som inte är kritvit längre.

Jag är faktiskt lite förvånad hur stabila vattenvärdena håller sig trots den lilla volymen. Jag byter 5L i veckan och fyller på 1/2 liter osmosvatten om dagen.

Har varit o kollat på koraller hos min lokale handlare men har inte fastnat för nått än. Tips på passande koraller är fortfarande välkomna och tack till er som redan har tipsat.

post-1743-14468916431388_thumb.jpg

post-1743-14468916431177_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, det finns en hel del små kräftdjur på stenen. Innan fiskarna kom i såg man ett myller av smådjur. Numera ser man samma djur om man kollar med ficklampa när det är släckt i karet.

Häromdagen kutade en liten räka ut från ett hål i LS och rullade hem ett pelletskorn. Såg ganska kul ut. Maten lika stor som räkan.

Såg en konstig mask också som bara visar sig i mörker.

En del sniglar följde med stenen.

Dessutom tror jag att det finns minst 2 små sjöstjärnor med långa smala armar.

På en av stenarna har det poppat upp någon liten korall (ej glasros).

Om man jämför med den alllra första bilden har det kommit mer rosa alger på stenarna. Kanske inte bra, men ganska snyggt tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite koralltips:

Med tanke på det lite snåla ljuset så kan du ju inte hålla dom mest ljuskrävande men följande borde gå bra.

Euphyllia

Sacrophyton.

Skivanemoner

Stjärnpolyper

Kollonianemoner

Gorgonia, finns en del sorter som är lättare och inte kräver så mycket.

möjligen någon montipora digitata om du sätter den högt under lyset.

Det finns garanterat fler som fungerar men det är dom jag kom på för tillfället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns en fisk som heter salaris (stavning) och en sjösjärna som är sandvändande
Salarias fasciatus betar alger. Skall du rensa sanden är en stjöstjärna eller sanvändande smörbult, typ Valenciennea sexguttata kanske bättre.

Jag har ganska lite bottenyta i mitt lilla akvarium - mina två pistolräkor håller bottnen ren och fin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Ja, nu har mitt lilla saltkar varit igång i 6 månader. Jag måste säga att det bara har varit ett rent nöje. 5L vattenbyte i veckan thats it. Inte så mycket har hänt, har fått i lite mer cleanupcrew 4st eremiter och en snigel som bara kommer upp ur sanden vid matdags. Fick lite red slime ett tag men det försvann när jag släckte några dagar och matade ännu mer sparsamt. Nästan alla stenarna är nu rosafärgade och några småsaker har poppat ut ur stenen. Har fått en och annan glasros också men det hör väl till.

post-1743-14468917148272_thumb.jpg

post-1743-14468917148592_thumb.jpg

post-1743-14468917148807_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...