Gå till innehåll

Missade att stänga av skummaren


mano

Rekommenderade inlägg

Under de första 9 dagarna av ZEOvit missade jag att man ska stänga av skummaren när man tillsätter bak och food, ska jag fortsätta som vanligt (sluta med bak och food varje dag efter 14 dagar) eller ska jag köra bak och food 14 dagar till, alltså totalt 23 dagar? (eller någonting därimellan?)

Då till ett par allmänna fråga;

  1. Vilka preparat ska stå i kylen?
  2. För vilka preparat ska man stänga av skummaren efter dosering?
  3. Finns det några preparat man inte ska tillsätta samtidigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 dagars perioden i början är för att få igång "mulm" produktionen i din reaktor. Har du ordentlig mulmproduktion så är perioden färdig. Det brukar ta ca 14 dagar. Alltså titta vad som händer när du skakar din reaktor och ta beslut utifrån det.

1. ZEObak och Coral Vitalizer.

2. ZEOzym. vissa stänger även av skummare efter dosering av Coralsnow och Pohls Xtra men det är inget jag gör.

3. Det finns inga preparat som inte skall tillsättas samtidigt. Jag antar att du undrar över om någon "kemisk" reaktion kan uppstå som inte är nyttig för korallerna. Du skall däremot inte blanda tillsatserna.

Mvh

Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 dagars perioden i början är för att få igång "mulm" produktionen i din reaktor. Har du ordentlig mulmproduktion så är perioden färdig. Det brukar ta ca 14 dagar. Alltså titta vad som händer när du skakar din reaktor och ta beslut utifrån det.

Ja, än så tror jag inte att jag sett någon "mulm" när jag skakat reaktorn (ytterfiltret).

2. ZEOzym. vissa stänger även av skummare efter dosering av Coralsnow och Pohls Xtra men det är inget jag gör.

+ bak och food? (annars så var ju mitt inlägg rätt så orelevant)

3. Det finns inga preparat som inte skall tillsättas samtidigt. Jag antar att du undrar över om någon "kemisk" reaktion kan uppstå som inte är nyttig för korallerna. Du skall däremot inte blanda tillsatserna.

Ja det var precis så jag menade, skönt att höra att man inte måste fundera på något sånt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört min skummare hela tiden under min start av Zeoviten och det har funkat bra, dock är det rekommenderat att zeoreaktorn skall vara igång 3 timmar och sedan vara avstängd i 3 timmar Osv.

Okej, då var kanske hela diskutionen orelevant. Läste i ett par gamla trådar att det var några som tyckte att man skulle stänga av skummaren nån direkt efter tillsats av bak och food. Jo jag har satt reaktorn på timer 3 timmar på - 3 timmar av - 3 timmar på - osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

2. ZEOzym. vissa stänger även av skummare efter dosering av Coralsnow och Pohls Xtra men det är inget jag gör.

Mvh

Ted

Jag har uppfattat det som en risk att det ska skumma över om man kör skummaren och tillsätter ZEOzym. Inte att det skulle vara något annat skäl. Har jag uppfattat det fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Jag använder en digital tajmer där man via en knapptryckning kan stänga av skummaren under en timme (i mitt fall). Stänger alltså av skummaren och skickar i preparaten och dropparna...sen hoppar skummaren automatiskt igång igen efter en timme. Jag stänger dock inte av allt utan bara "bubbelpumpen". Pumpen som matar skummaren med vatten går som vanligt hela tiden.

Allt för att de dyra dropparna inte skall försvinna upp i skummarkoppen innan de gjort någon nytta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder en digital tajmer där man via en knapptryckning kan stänga av skummaren under en timme (i mitt fall). Stänger alltså av skummaren och skickar i preparaten och dropparna...sen hoppar skummaren automatiskt igång igen efter en timme. Jag stänger dock inte av allt utan bara "bubbelpumpen". Pumpen som matar skummaren med vatten går som vanligt hela tiden.

Allt för att de dyra dropparna inte skall försvinna upp i skummarkoppen innan de gjort någon nytta!

Tack för svaret då vet man det av med Skummaren en timme ca.:)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet du vad det är för timer och vart du köpt den? Letar själv efter en sådan.

Jag använder en digital tajmer där man via en knapptryckning kan stänga av skummaren under en timme (i mitt fall). Stänger alltså av skummaren och skickar i preparaten och dropparna...sen hoppar skummaren automatiskt igång igen efter en timme. Jag stänger dock inte av allt utan bara "bubbelpumpen". Pumpen som matar skummaren med vatten går som vanligt hela tiden.

Allt för att de dyra dropparna inte skall försvinna upp i skummarkoppen innan de gjort någon nytta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136185277

En sådan har jag. Har ställt in den på 60min (kommer inte ihåg hur, men det stod i manualen. Tycker bara pil vänster och CD så startar nedräkningen på mitt inställda värde.

Vill jag dra igång skummaren innan timmen är över så trycker jag bara off så avbryts nedräkningen och skummaren hoppar igång.

Billigt och smidigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...