Gå till innehåll

Att tänka på vid dursobygge?


mikaelglad

Rekommenderade inlägg

Jag ska bygga en durso och undrar lite hur djupt röret som ska va under vatten ska va. jag har det 5 cm(räcker det?) under kanten till ytavrinningsboxen och har satt ett lock på en T-koppling.Där jag ska borra ett hål så den kan suga luft. hur stort bör hålet vara det kommer rinna 4000 liter i timmen genom ett 32mm rör har en deltec 5250.

Tack på förhand /M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så ser min durson ut. jag har inte limmat nått.. allt sitter löst så att det går att ta isär om man skulle vilja det.

du behöver inte ha den så lånkt ner i boxen. ju längre ner ju mer ljud får du.. ett porl ljud när vattnet rinner ner för kammen.. tycker att min funkar ganska så bra. den har visligen bara vart igång i 24 timmar men..

post-4122-14468916311793_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenytan i boxen kommer vara i mitten på ditt T-kors.

Hur långt ner insugsröret går under ytan har ingen större betydelse, se bara till att skydda inloppet som Hansson visar på sin bild. Jag hade sett till så att inga större snäckor eller små fiskar kan komma igenom så även änden på insuget bör skyddas.

Ändpluggen kan du ha hur högt över du vill, och borra med ett 5mm borr, det brukar funka bra. Sen ställer du ju luftmängden genom att skruva på toppen. Samma princip som vissa kryddburkar har. :)

Lycka till!

Hansson: Sitter inte din SQWD upp-och-ner?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hos mig ligger vattenytan ca 4-5mm över t-korset/90-böjen och ändpluggen går upp ca 3cm ovan vattenytan som i sig ligger ca 1cm under själva avrinningen. Jag använder en NewJet 3000 som retur och den höjer vattenytan i akvariet så att den totala fallhöjden vattnet får är ca 2-3cm ner i avrinninskammaren. Jag har en 40mm genomföring och 32mm standpipe, detta är ljudlöst hos mig och har även varit så i tidigare akvarium där jag byggt enligt samma princip.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok Christer skriver att det är vanligt med problem vad då jag antar att han syftar på just det laggeman skriver att fisk och snäckor kan sätta sig i insuget. Men jag ska ha ett nät så inget förutom vatten kan komma in i boxen och ner i röret. kanske någon snäcka på 2-3 mm men inget större är det någon fara då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag brukar "slittsa" upp röret som går ner under vattenytan och sätta en ändplugg i slutet av röret så att allt vatten som skall ner till sumpen går genom slittsarna för att förhindra att det sätter igen och jag har inte upplevt några problem med mina.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är bilder på hur jag har tänkt göra. någon som kan se några fel med det? Jag kommer som sagt ha ett heltäckande plastnät över boxen så inget förutom vatten kommer in. Jag ska borra ett hål i koppen som jag sätter på t-korset. 5 mm har jag ju fått tippset om i tråden. Måste hela böjen som suger vatten va under vatten eller räcker det med att sughålet är det?så vattenlinjen utanpå böjen går mitt på böjen. Jag har satt utloppsröret i sumpen dryga 5 cm under vatten räcker det eller e det för mycket?

post-3248-14468916313493_thumb.jpg

post-3248-14468916313601_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att det blir en rusning av vatten ner mot sumpen och du vill gärna ha strypkranen så nära botten som möjligt. (Annars blir det lätt skvalp i rören)

Man vill ha ett mottryck i systemet för att hindra att det drar för mycket luft och därmed skvalp.

Sedan vill jag poängtera att du vill ha ett fack med konstant vattennivå där avrinningen kommer ner i sumpen. Behöver inte vara stort eller nåt, men det gör det mycket lättare att justera mottrycket.

Angående rörböjen...

Den ska vara under vattenytan, annars skapar du något som rimligast kallas hävert och då är man fel ute för Durso-principen och man riskerar saker om häverten hävs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok problemet är att jag har limmat kopplingen redan :(.Hoppas det fungerar ändå. Jag har limmat rören ner till sumpen under akvariet men inte i boxen. någon som vet hur mycket vattnet stiger över kammen när det går ner i boxen när det ska ner 4000 liter i timmen. ungefär? Utrymmet vattnet kommer ner i är i samma utrymme som skummaren så det kommer vara konstant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är bilder på hur jag har tänkt göra. någon som kan se några fel med det? Jag kommer som sagt ha ett heltäckande plastnät över boxen så inget förutom vatten kommer in. Jag ska borra ett hål i koppen som jag sätter på t-korset. 5 mm har jag ju fått tippset om i tråden. Måste hela böjen som suger vatten va under vatten eller räcker det med att sughålet är det?så vattenlinjen utanpå böjen går mitt på böjen. Jag har satt utloppsröret i sumpen dryga 5 cm under vatten räcker det eller e det för mycket?

Har du gått ner i dimension på röret vid tankgenomföringen eller är det samma hela vägen? 5 mm låter som ett alldeles för stort hål, jag har 2 st 1 mm hål. För mycket luft så blir det en massa slörp och glurp. Det ser ut som t-kopplingen sitter lite högt. När man bygger enligt orginalritningarna så styr man motståndet med hur djupt mer i sumpen utloppet går och då är 5 cm under ytan lite. Nu antar jag att du ska stura med ventilen och så har det väl mindre betydelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 32 hela vägen både upp och ner. Jo tanken är att styra med den men ska nog kapa 3 cm på röret så böjen kommer ner helt under vatten hela tiden.och sätta en rörbit till locket så det kommer upp 5 cm över t-kopplingen vad tror ni om det? Kanske borrar ett 2mm hål istället då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:) I och med att du har ditt borrade hål så löser sig den biten automatiskt. Nivån i kammaren kommer att stiga och samtidigt stiger då också nivån i röret tills det faller över kanten i T-korset och vidare ner i sumpen.

(Jösses vad det tog tid för det inlägget o registreras... :snurrig:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat att ställa in den men får inte det att fungera den surplar skakar plus att det kommer pulserande luft ner i sumpen. Hur vet man hur man ska ställa in den? hur vet jag om det är för lite/ mycket luft?Och man ställer tydligen pelaren i röret med ventilen under akvariet men hur vet jag hu jag ska ställa den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om jag kan förklara det här så bra och jag vill inte vara någon "bror duktig" men när man bygger durson på "fri hand" så är det typiskt problem som uppstår eller kan uppstå. Det är mycket möjligt att du kan trimma in den ändå men du har ju gått ifrån den ganska genomtänkta idén med Durso Standpipe, kort sagt det du byggt är något som liknar en Durso Standpipe. Det största problemet är nog att du har samma dimension på röret hela vägen. den övergång till ett smalare rör som finns på orginalet är inte bara att ersätta med en kulventil. Ovanför kulventilen kommer en viss mängd vatten och luft. Du stryper den mängden du stryper tillfälligt, eller på ett ställe de mängderna med kulventilen och under kulventilen ska den mängd som kommer förbi kulventilen rinna men den mängden kan inte längre fylla upp hela röret. Vad händer då? Jag vet inte men på något sätt luftansamlingar kanske, det blir en massa bubblor och ja, vad vet jag. Det jag mest tycker det låter som är att det kommer ner alldeles för mycket luft. Hur stort hål har du borrat? Ett litet lufthål och sen försöka reglera kulventilen så att ytan i avrinningen står mitt för den horisontella delen på insuget. det är dock inte helt lätt med kulventilen då det blir väldigt känsligt mest beroende av att en kulventil är en på/av-ventil och ingen ventil man normalt har för att reglera flöden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 6 mm jag hade 3 från början men fick rådet att jag får in för lite luft.Hur kommer de sig att det är så viktigt att nivån ligger mitt för den horisontella delen på insuget.

Tacksam för att du försöker förklara jag har gjort fel för att jag inte visste hur jag skulle göra och har inte fått det så bra förklarat heller. nu är det limmat så rören som går genom genomföringen är limmade och hela vägen ner men inte t korset och upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle prova att sätta kranen längst ned. Kranen fungerar riktigt bara om den är under det stället där det enbart är vatten i röret. Såga alltså av röret alldeles över kranen, vänd upp och ned på nedre röret och limma dit det igen med en pvcmuff. I hålet däruppe skulle jag sätta en decimeter luftslang som ljuddämpare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...