Gå till innehåll

Doris...återsjuknar i vita prick hela tiden. Vad göra?


Botan

Rekommenderade inlägg

Hej alla

Min hepatus Doris får prick hela tiden. Hon behandlas blir frisk i karantäns kar och så flyttar jag över henne till det gamla akvariet. Några dagar senare är hon sjuk igen. och så upprepas det på nytt igen om och om igen. Vad skall jag göra? Någon som har tips?

/Sofia

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Palettkirurger kan va svåra, själv dog min ena igår (R.I.P) efter att ha matvägrat i några dagar och bara gömt sig under ls. Den andra mår hur bra som helst och har inte visat nån tecken på att inte trivas. Misttänker att de i den lillas fall va parasiter/tarmsjukdom som låg bakom: (

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch vad tråkigt Peter. Jimmy: Fisken är ca. 3 cm stor, går med en clown i ett 70 liters akvarium...skall sedan förflyttas till det större kar när han blir större. Matar flera gånger per dag...ca 4 ggr. Skall däremot göra lite vattentester så får vi se...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ofta byter du vatten? Jag skulle rekomendera flera stora vattenbyten.

JAg tror även att akvariet kan vara för litet för den. Clowner kan ju också vara ilskna ibland. JAg skulle ta ut den till ett karantänkar och medicinera. Sen låta den vara där en längre tid (konvalecens) innan jag flyttar den till ett annat akvarium. Fisken ska ju inte bara botas, den måste få tid att få sina krafter tillbaka och bygga upp immunförsvaret igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett kar behöver gå fisklöst i minst 3 till 4 veckor för att de flesta parasiterna som ligger i bottenmaterialet skall kläckas och inte hitta någon ny värd. Skulle det vara så att just den parasiten som du har är artspecifik för paletten (och alltså inte gå på clownen) så måste du ha paletten borta från huvudkaret i minst 4 veckor. Drabbas även Clownen måste den också tas ut och behandlas. Under tiden sköter du om din(a) fisk(ar) i karantänskaret, matar med så bra foder som möjligt (och jag har bra erfarenheter av vitlöksinblandning för att stärka immunförsvaret) och låter de gå lugnt och avstressat.

Sätter du tillbaka fisken (fiskarna) efter 4 veckor så bör de ha en ordentligt chans att klara sig.

Men följande exempel visar det komplexa när det gäller saltvattensprick. Ett akvarium där det aldrig funnits någon saltvattensfisk görs i ordning med material från ett gammalt akvarium som stått sjukdomsfritt i två år. Fisken (flera kirurger och kejsare) från det gamla akvariet (de har gått tillsamans i 1,5 år och är väldigt välmatade) flyttas över till det nya akvariet - tre dagar senare - ett ordentligt prickutbrott. Enda förklaringen till detta är ettdera så kan några parasiter överleva i bottenmaterial i mer än 2 år eller också kan fisken bära sjukdommen latent (vilket den inte kan enligt litteraturen) och en nedsättning av immunförsvaret (läs stress) triggar igång parasiterna.

Lycka till med din Palett, Botan

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant läsning lasse.....Har fått reda på att mina 2 hepatusar har varit stressade ......därför hade dom prick.

Kan vara så enkelt botan att du stressar dom när du plockar ut dom och behandlar dom.

Det är bara en teori...är själv jävlet ny inom detta!

Krångla inte till det för mycket för botan nu amatören (och lasse).

Och botan koncentrera dig på följande stycke av lasse som innehåller de konkreta (och väldigt bra) tipsen:

Ett kar behöver gå fisklöst i minst 3 till 4 veckor för att de flesta parasiterna som ligger i bottenmaterialet skall kläckas och inte hitta någon ny värd. Skulle det vara så att just den parasiten som du har är artspecifik för paletten (och alltså inte gå på clownen) så måste du ha paletten borta från huvudkaret i minst 4 veckor. Drabbas även Clownen måste den också tas ut och behandlas. Under tiden sköter du om din(a) fisk(ar) i karantänskaret, matar med så bra foder som möjligt (och jag har bra erfarenheter av vitlöksinblandning för att stärka immunförsvaret) och låter de gå lugnt och avstressat.

Sätter du tillbaka fisken (fiskarna) efter 4 veckor så bör de ha en ordentligt chans att klara sig.

Edit: det andra stycket var också väldigt intressant läsning men jag ville bara lyfta fram det första för att botan inte ska "glömma bort" det efter att ha läst det andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ofta byter du vatten? Jag skulle rekomendera flera stora vattenbyten.

JAg tror även att akvariet kan vara för litet för den. Clowner kan ju också vara ilskna ibland. JAg skulle ta ut den till ett karantänkar och medicinera. Sen låta den vara där en längre tid (konvalecens) innan jag flyttar den till ett annat akvarium. Fisken ska ju inte bara botas, den måste få tid att få sina krafter tillbaka och bygga upp immunförsvaret igen.

förlitet?

ja det beror väl på hur stor fisken är men har du haft den sen den var liten så är inte det problemet! mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hepatus är ju en de fiskar som oftast får dessa problem om inte vattenkvaliteten är 100% - de bär dessa parasiter latent men under gynsamma förhållanden håller deras immunförsvar nere angreppen.

Utbrotten triggas av stress och andra miljöfaktorer. riktigt små ex är dessutom generellt mycket svårare att hålla än större ex.

Deras tunna fjällösa skinn och vana att sova inkilade uder nån sten gör att de är ännu mer utsatta för parasiternas återattacker.Att fånga dem med håv t.ex ger ofta skrapsår på skinnets slemlager som omedelbart blir oskyddade för angrepp och infektioner

Med perfekt vattenkvalitet och stabila vattenvärden brukar inte dessa problem existera, men ett fungerande Uv brukar ge lite mer svängrum - nu är det ju viktigt att UVet är regelbundet rengjort och att genomsttrömmningen är rätt, att det är av en typ som ger tillräcklig exponeringstid att döda parasiter.

Dvs pumpar med inbyggt UV i form av en LED diod är leksaker, damm-UVen modell små, brukar sällan göra någon större nytta heller.

Sofia (m.fl.) tittar jag tillbaka på dina trådar så är det ju ganska många av denna typ och jag förstår att det geografiska läget ger ett ganska begränsat utbud, så det är troligen ganska lätt att lockas till impulsköp.

Men min slutsats är att du inte har stabilitet och tillräckligt bra vattenkvalitet i ditt kar, dessutom ger du dig på svåra fiskar utan att "läsa på" i förväg.

Kanske håller du på och meckar för mycket med att justera och möblera etc.

Jagandet för att fånga dessa för dina återkommande konvalecenssessioner är en enorm stressfaktor i sig.

De flesta kirurger är dessutom känsliga för förändringar i pH,KH och temp och det räcker ofta med att "städa" akvariet för att kirurger ska vara lite prickiga nästa dag.

Total mörkläggning av akvariet (och då menar jag total) ger oftast bättre förutsättningar för fiskarna att bli av med parasiterna eftersom dessa faller av i mörkret, fiskarna sover och gör av med mindre energi etc.

Då förutsätter det förstås att du inte har andra djur som kräver ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förlitet?

ja det beror väl på hur stor fisken är men har du haft den sen den var liten så är inte det problemet! mvh Jerry

Vad jag menade med för litet är att dom kanske inkräktar på varandras revir. Det har inte med storleken på fisken att göra utan storleken på reviret. En del clownfiskar jagar bort allt som kommer i närheten av deras teritorium (även människor). Är akvariet tillräckligt stort finns det alltid plattser för andra fiskar att hålla sig undan på men är akvariet lika stort som reviret blir det självklart bråk. Att du har haft fiskarna sen dom var små (då dom inte var könsmogna?) och storleken på fisken har inget med saken att göra. Pyttesmå fiskar kan vara fruktansvärt aggressiva medan stora är hur snälla som helst. Skillnaderna i beteende är inte bara mellan olika arter utan även mellan olika individer. Fiskar kan bråka länge och vara stressade länge innan dom tillslut blir sjuka. Många fiskar går dessutom bra att ha ihop med andra så länge dom är små. Men så fort dom blir könsmogna börjar problemen.

Vad du behöver göra är dessutom att ställa dig frågan varför blir fiskarna sjuka? Och vad kan jag göra åt det? Parasiter förekommer alltid i akvariet! Du kan ta bort alla parasiter i fiskarna och i akvariet men det kommer garanterat att komma nya nästan direkt. Normalt sett har fiskarna immunförsvar som klarar av det utan problem. Blir fiskarna sjuka skall man alltid försöka att komma på den bakomliggande orsaken till sjukdomen. Precis som Greger säger beror det oftast på problem med vattenvärdena. Det var därför jag undrade hur du byter vatten, för det gör du väl? Jag antar att du även kollar vattenvärdena regelbundet? JAg kollar salthalten i alla mina kar varje morgon och kväll! Andra värden minst en gång i veckan. Det är lite pyssel men värt det i långa loppet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coralkiller: Hon har mycket ställen att gömma sig på...god cirkulation. Däremot ingen ytavrinning men istället byter jag lite vatten varannan dag så att det inte skall bildas så mycket slajm på ytan. Salthalten sänkt.

Irene: Funderar på att göra 70 liters akvariet till ett karantänskar....så slipper hon flyttas.

Lasse: Clownen är frisk...han verkar inte angripa paletten. Kanske skulle jag låta det akvariet stå och puttra några veckor eller så använder jag det som karantänskar.

Kan också vara så som Amatören säger att jag stressear henne för mycket när jag tar upp henne då och då och doppar henne i sötvatten m.m.

Mano: Får nog göra så att jag flyttar Doris till karantänskar och har henne där minst 3-4 veckor. Men tror ni hon blir ihjälstressad när jag jagar henne för att doppa henne i sötvattensbad?

Coralkiller: Nja kanske inte ännu för stor men snart...nu ca..3 cm

Leif: Hon har fungerat bra sedan i början av sommaren men för 2 månader sedan har hon börjat krångla. Har även en vitbröstad kirurg i det stora som anses mycket svår men med den har jag aldrig haft problem. Jag kollade mina värden. Min nitrat är skyhög i det lilla där Doris går i. Kan det vara det som stressar henne? Skall jag flytta över henne till det stora med vitbröstarn? Kan det vara att jag inte har någon putsar räka som hon prickar ner sig? Ja jag gräver ganska mycket i akvariet. Skall jag flytta clownen och låta henne gå ensam?

Vad tror ni? Hur skall jag göra? Ska jag flytta henne till det stora friska akvariet? Göra om 70 litarn till karantän eller flytta henne till annan burk och låta 70 litarn puttra på? Skall jag fortsätta mata med vitlök? Vad tror ni stressar henne? Nitraten? Fosfaten är också hög...

Att jag inte har puttsarräka? Att jag har henne i för litet kar eller vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle alldrig flytta en sjuk fisk in bland friska specielt om den verkar ha nån svårare form av åkomma...

Det enda jag minns om paletter o prik är att en lokal handlare rekomenderade minst 9 i kh för då minskade risken/problemen med vita prick. Jag har ingen personlig erfarenhet av detta så jag hoppas att nån annan kan flika in.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag menade med för litet är att dom kanske inkräktar på varandras revir. Det har inte med storleken på fisken att göra utan storleken på reviret. En del clownfiskar jagar bort allt som kommer i närheten av deras teritorium (även människor). Är akvariet tillräckligt stort finns det alltid plattser för andra fiskar att hålla sig undan på men är akvariet lika stort som reviret blir det självklart bråk. Att du har haft fiskarna sen dom var små (då dom inte var könsmogna?) och storleken på fisken har inget med saken att göra. Pyttesmå fiskar kan vara fruktansvärt aggressiva medan stora är hur snälla som helst. Skillnaderna i beteende är inte bara mellan olika arter utan även mellan olika individer. Fiskar kan bråka länge och vara stressade länge innan dom tillslut blir sjuka. Många fiskar går dessutom bra att ha ihop med andra så länge dom är små. Men så fort dom blir könsmogna börjar problemen.

Vad du behöver göra är dessutom att ställa dig frågan varför blir fiskarna sjuka? Och vad kan jag göra åt det? Parasiter förekommer alltid i akvariet! Du kan ta bort alla parasiter i fiskarna och i akvariet men det kommer garanterat att komma nya nästan direkt. Normalt sett har fiskarna immunförsvar som klarar av det utan problem. Blir fiskarna sjuka skall man alltid försöka att komma på den bakomliggande orsaken till sjukdomen. Precis som Greger säger beror det oftast på problem med vattenvärdena. Det var därför jag undrade hur du byter vatten, för det gör du väl? Jag antar att du även kollar vattenvärdena regelbundet? JAg kollar salthalten i alla mina kar varje morgon och kväll! Andra värden minst en gång i veckan. Det är lite pyssel men värt det i långa loppet. :)

Ok då förstår jag vad du menar vilket är helt sant! mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av egen erfarenhet vet jag att höga nitratvärden i sig inte är tillräckligt för att få fram prick hos hepatus. Vad har du för värde? vad jag förstår så har du förutom hepatusen en clown i ett 70 liters - vad har du mer i det karet - koraller, lägre djur eller...

Ge fisken en så lugn tillvaro som möjligt - ettdera i ditt karantänskar eller att du inreder 70 liters på så sätt att du kan hålla en lägre salthalt (16 - 17 promille) en längre tid och ge hepatusen en lugn miljö med bra kost så kommer det att fungera. Ta det lugnt och sansat bara. Regelbundna vattenbyte är som Irene säger också bra men betoningen är på regelbundna. Kan du göra ett 10 till 20 % veckligt byte (och verkligen göra det en gång i veckan och helst vid samma tidspunkt) så fungerar det. Vet du av dig självt att du inte kommer att klara att göra detta regelbundet en gång i veckan så är det bättre att göra det regelbundet var 14:onde dag (om det sker regelbundet) än att göra det en gång i veckan - uppehåll - var 14 dag - en gång i veckan. Varför jag trycker på regelbundenheten är att det finns mycket forskning som visar att halten stresshormon hos laxfisk minskar dramatiskt om de regelbundet utsätts för en stressande faktor. Visserligen kan det finnas artskillnader men jag tror att dessa resultat är ganska generella för fisk i allmänhet. Exempelvis så mätte man upp stresshormonerna hos en stillahavslax vid håvning. Dag 1 (efter håvningen) var nivåerna skyhöga. Efter att ha upprepat håvningen varje dag vid samma tid under en vecka så kunde inget stresshormon uppmätas längre. Regelbunden och konskekvent skötsel är ett måste med känsliga fiskar. Jag har vid några tidiga tillfällen varnat för att kasta mellan angreppssätten när man stöter på problem. En ändring av den metodik man valt bör endast göras när man själv ser att det går ordentligt åt h-e - inte för att någom 150 mil ifrån skriker sig hes (jag eller någon annan) att det kommer att gå åt h-e med den metodiken.

Det finns en gammal regel jag lärt mig med åren (många gånger dyrköpt) och det är att om någonting fungerar så skall man inte ändra bara för att man själv eller någon annan säger att något annat är bättre. När man ändrar så gör man det för att man ser att något inte fungerar inte för att förebygga problem som inte existerar. Beslutar man sig för att ändra inriktning så ser man till att ändringen sker långsamt. Ovanstående gäller känsliga arter men kan många gånger även vara bra att ha i huvudet även för så kallade "lätta" situationer.

Det Greger skriver bekräftar mycket mina egna erfarenheter och misstankar om att "saltvattens vitapricken" kan finnas innaktiv hos värddjuret. det är dock viktigt att ha i huvudet att vi ser oftast bara symptomen (de vita prickarna) men vi vet oftast inte vilken organisms verkan vi ser. Det finns med stor sannolikhet många olika parasiter som ger samma symptom (vita prickar) men som har olika livscykler. Vad gäller de parasiter som ger "pricksyndrom" hos kirurger så är min erfarenhet samma som Gregers att de troligtvis kan finnas latenta hos värddjuret (mitt första exempel i denna tråden var avsedd att just leda in tankebanorna på detta).

Vad gäller medicinering så är de flesta (vad jag förstår av de bristfälliga innehållsdeklarationer som finns) baserade på att ta parasiterna utanför fiskkroppen under den korta tid som den är simkunnig. Det finns helt tydligt inget saltvattenspreparat som koncentrerar sig på att ta parasiten innuti fiskkroppen. Är det så att dessa parasiter har ytterligare ett stadie (än de tre som brukar anges - cystning och delning i bottenmaterialet -> frisimmande -> cystning under yttersta hudlagret, de sk vita pricken) innuti fiskkroppen så borde det kunna tas fram något preparat som slår till mot detta stadie. Det finns en del tecken om att preparat baserade på metronidazol (eller dimetronidazol) åtminstone fungerar på liknande parasiter, dock har jag personligen för liten erfarenhet av dessa preparat och saltvattensorganismer för att kunna dra några slutsatser eller ge några rekommendationer om dem.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...