Gå till innehåll

Polypbilder, closeup's , hur ?


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 185
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det har blivit lit OT samtidigt som det är roligt att sporras till att anstränga sig lite mer.

Det står mycket info tidigare i tråden plus tips om program så att det går att få inställningar från varje bild.

Grunderna för bra bilder enligt mig (tips från Ove) är att använda stativ, fjärrutlösare alt självutlösare ca 2 sek, stänga av pumparna, ingen blixt, RAW-format för att kunna finjustera lite efteråt, är objektet stilla lång slutartid inte för nära men nära (30-50 cm), rörligt mål snabb slutar tid och längre från ca två meter.

Sedan får man prova lite olika på samma objekt det är så olika mellan kameror min t,e,x lämnar korniga bilder vid för högt ISO tal, det är olika från kar till kar och även var i karet man tar bilden, ljuset och placeringen på objektet om det är långt in i karet osv.

Använd grunderna ovan och ta flera bilder på samma objekt med olika inställningar så kommer man snart på hur man ska göra i sitt eget kar med sin egna kamera, det är i det svåra som glädje att lyckas blir större.

Det var inte meningen att sno tråden till att skryta med fina bilder, i glädje att lyckas ryktes jag med sorry Manne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte nån tycker att du snott tråden, tror alla vill se goa bilder. kör typ samma som du avstängda pumpar, stativ och raw format, har kört en hel del på auto endast haft korta slutar tider, nåt som inte är fel är att släcka ner helt i rummet då man riskerar att få en massa speglingar och reflexer i rutan. Så mer goa bilder Bosse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som följer Zoopets fototävling har redan sett denna, men jag är ganska nöjd med den. Tyvärr kom den bara på 4:e plats där. Titta i fullformat!

Fotograferad handhållet med blixt och kort slutartid. Fick "jaga" fisken en bra stund innan jag fick en bild med gruset där jag ville ha det...

EDIT: Ursäkta... Detta var kanske lite "Off-topic" då det inte finns några polyper på bilden...

post-2486-14468916368987_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har blivit lit OT samtidigt som det är roligt att sporras till att anstränga sig lite mer.

Det står mycket info tidigare i tråden plus tips om program så att det går att få inställningar från varje bild.

Grunderna för bra bilder enligt mig (tips från Ove) är att använda stativ, fjärrutlösare alt självutlösare ca 2 sek, stänga av pumparna, ingen blixt, RAW-format för att kunna finjustera lite efteråt, är objektet stilla lång slutartid inte för nära men nära (30-50 cm), rörligt mål snabb slutar tid och längre från ca två meter.

Sedan får man prova lite olika på samma objekt det är så olika mellan kameror min t,e,x lämnar korniga bilder vid för högt ISO tal, det är olika från kar till kar och även var i karet man tar bilden, ljuset och placeringen på objektet om det är långt in i karet osv.

Använd grunderna ovan och ta flera bilder på samma objekt med olika inställningar så kommer man snart på hur man ska göra i sitt eget kar med sin egna kamera, det är i det svåra som glädje att lyckas blir större.

Det var inte meningen att sno tråden till att skryta med fina bilder, i glädje att lyckas ryktes jag med sorry Manne.

Att det skryts lite med bilder här är bara positivt, då vet vi att det går... även för oss med kanske

lite begränsad foto budget.. pengarna går ju till akvariet.. :) lite lagom mycket information som

man kan ta till sig med bilderna är kanon. man blir ju inte en mästare på akvariefoto över natten det har man ju insett.. sen tror jag att dom flesta här ta ganska många kort för att få fram ett litet fåtal som är riktigt bra. dock vill man ju bli bättre o bättre..

så syd, det är bara att köra på, trevligt för mig som trådskapare att tråden ger mycket till alla..

Tror inte nån tycker att du snott tråden, tror alla vill se goa bilder. kör typ samma som du avstängda pumpar, stativ och raw format, har kört en hel del på auto endast haft korta slutar tider, nåt som inte är fel är att släcka ner helt i rummet då man riskerar att få en massa speglingar och reflexer i rutan. Så mer goa bilder Bosse

som trådskapare kan jag bara hålla med borg, fler bilder och helst med lite tips och information

om hur man lyckas bra. det var det jag var ute efter från början.

Ni som följer Zoopets fototävling har redan sett denna, men jag är ganska nöjd med den. Tyvärr kom den bara på 4:e plats där. Titta i fullformat!

Fotograferad handhållet med blixt och kort slutartid. Fick "jaga" fisken en bra stund innan jag fick en bild med gruset där jag ville ha det...

EDIT: Ursäkta... Detta var kanske lite "Off-topic" då det inte finns några polyper på bilden...

gör inget om det inte finns polypern på bilden , men om ni efterjobbar med bilden så säg gärna

hur ni gör o vilket program kanske också i stora drag. eller man kanske kan ge en tanke med vad man är ute efter med att efterjobba med bilden..

ser mycket bra ut peter..

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gör inget om det inte finns polypern på bilden , men om ni efterjobbar med bilden så säg gärna

hur ni gör o vilket program kanske också i stora drag. eller man kanske kan ge en tanke med vad man är ute efter med att efterjobba med bilden..

Det är inget bildmontage om du tror det... Fisken är så där prickig. :) Alla bilder jag tar (läs visar) beskärs efter behov, får färgerna justerade, eventuella fläckar borttagna och skärps slutligen efter att ha skalats till önskad storlek. Allt det som ingår i ett naturligt bildflöde...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inget bildmontage om du tror det... Fisken är så där prickig. :) Alla bilder jag tar (läs visar) beskärs efter behov, får färgerna justerade, eventuella fläckar borttagna och skärps slutligen efter att ha skalats till önskad storlek. Allt det som ingår i ett naturligt bildflöde...

fisken känner jag till, men att du fixar till den svarta delen i fotot kan du inte komma undan med..

det var det jag menade.. det du kallar narturligt bildflöde.. syftet är att rensa upp lite typ ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fisken känner jag till, men att du fixar till den svarta delen i fotot kan du inte komma undan med..

det var det jag menade.. det du kallar narturligt bildflöde.. syftet är att rensa upp lite typ ?

Jag har svart bakgrund i akvariet helt enkelt... Slår man dessutom en stark blixt ovanifrån så spelar inte bakgrunden så stor roll, det blir svart oavsett...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en bild på en kvick rackare, "skjuten från höften" med snabb bländare ca 1 meter från karet i RAW format, pumparna av och mörkt i rummet. Gör ett försök att bifoga alla data från en Exif fil

Filename : 7.JPG

JFIF_APP1 : Exif

JFIF_APP1 : http

JFIF_APP2 : ICC Profile (offset:39732 size:3151bytes)

Main Information

ImageDescription : SONY DSC

Make : SONY

Model : DSLR-A350

Orientation : left-hand side

XResolution : 72/1

YResolution : 72/1

ResolutionUnit : Inch

Software : Microsoft Windows Photo Gallery 6.0.6001.18000

DateTime : 2008:11:27 17:46:44

YCbCrPositioning : co-sited

ExifInfoOffset : 2328

Unknown (EA1C)7,2060 : 2060 Bytes

Sub Information

ExposureTime : 1/320Sec

FNumber : F2,8

ExposureProgram : Aperture Priority

ISOSpeedRatings : 200

ExifVersion : 0221

DateTimeOriginal : 2008:11:27 18:01:35

DateTimeDigitized : 2008:11:27 18:01:35

ComponentConfiguration : YCbCr

CompressedBitsPerPixel : 8/1 (bit/pixel)

BrightnessValue : EV5,3

ExposureBiasValue : EV0,0

MaxApertureValue : F2,8

MeteringMode : Division

LightSource : Unidentified

Flash : Not fired(Compulsory)

FocalLength : 100,00(mm)

MakerNote : SONY Format : 29642Bytes (Offset:4910)

UserComment :

FlashPixVersion : 0100

ColorSpace : sRGB

ExifImageWidth : 1604

ExifImageHeight : 1031

ExifInteroperabilityOffset : 34604

CustomRendered : Normal process

ExposureMode : Auto

WhiteBalance : Manual

FocalLength(35mm) : 150(mm)

SceneCaptureType : Standard

Contrast : Normal

Saturation : Normal

Sharpness : Normal

Unique image ID : C403B783CAA44286BDFBC16509D25F02

Unknown (EA1C)7,2060 : 2060 Bytes

Unknown (EA1D)9,1 :

ExifR98

ExifR : R98

Version : 0100

Thumbnail Information

Compression : OLDJPEG

XResolution : 1/96

YResolution : 1/96

ResolutionUnit : Inch

JPEGInterchangeFormat : 34762

JPEGInterchangeFormatLength : 1871

post-2168-14468916370512_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tur det snart är jul, så att alla ni kan få nya kameror i julklapp. Glöm bara inte skicka mig er gamla kamera...

Nä, allvarligt. Många sjukt vackra bilder. Nästan så man frågar sig om ni är akvarister, eller fotografer först och främst. Förbaskat avundsjuk. Inte lönt jag köper en ordentlig kamera, jag åstakommer aldrig bilder i den klassen i alla fall. En billig kompakt kamera är nog mer rätt för mig. Nå, fler bilder, så att vi avundsjuka har något att titta på.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...