Gå till innehåll

Polypbilder, closeup's , hur ?


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 185
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Om man kör Windows så finns det ett tillägg som gör att man kan högerklicka på bilderna och välja egenskaper. Då får man alla info om bilden. Detta är infon ifrån förra bilden.

Såhär ser det ut:

Grymt läckra bilder allihop.

Det vore dock trevligt om ni kunde posta kamerainställningarna med bilden, då har man ju lite att gå på iaf.

post-2614-14468916352961_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man kör Windows så finns det ett tillägg som gör att man kan högerklicka på bilderna och välja egenskaper. Då får man alla info om bilden. Detta är infon ifrån förra bilden.

Såhär ser det ut:

därja, men var hittar jag detta tillägg? Jag får inte med EXIF datan när jag tar egenskaper på bilderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det något bra program att öppna bilder i RAW format i datorn med?

Mitt program klarar bara JPEG och det verkar lite begränsat.

Om jag inte minns fel så behöver man olika program för att öppna olika RAW format, dvs ett program för Canons RAW-format CR2 och ett program för Nikons RAW-format NEF osv. Dessa program ska väl gå att ladda ner från respektive kameratillverkares hemsida.

Tror iof att det finns program som kan öppna flera olika RAW-format också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul Magnus vart det Nikons 105+ lovar dej att du kommer bli kanon nöjd i såfall.

Nae något sådant blev det inte.. sigmas EX DG 105/2,8 fick gå.. dyrt nog..

är ju helt grön på dessa prylar så jag hoppas ändå att detta är ett vettigt objektiv åtminstone

för dom pengarna.. nikons ligger på typ 8 lax.. Ha faktorn är stor men fördyrt denna gången.

Skoj Magnus det är riktigt kul när det blir bra, väntar på lite nice bilder.

får jobba på det lite kan jag säga.. inser att man skakar en del på handen nu..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går att ta bilder med auto inställningar också Marko jag testade lite och det blev följande

såg att kameran ställe in sig på 1/250 f=3.6 och Iso 800.

grymt läckra bilder.. vad mer kan man säga.. men så ljust med iso 800 , jag testade just att ändra iso'n till 640 , blev nattsvart bild.. gissar att resten var auto inställningar, det var iaf ett av dessa förinställda programmen jag provade.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

grymt läckra bilder.. vad mer kan man säga.. men så ljust med iso 800 , jag testade just att ändra iso'n till 640 , blev nattsvart bild.. gissar att resten var auto inställningar, det var iaf ett av dessa förinställda programmen jag provade.

mvh manne

Jag sköt av fotona och kollade på menyn och den säger iso 800 1/250 brukar alldrig fota med auto men det funkar ju helt klart också

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sköt av fotona och kollade på menyn och den säger iso 800 1/250 brukar alldrig fota med auto men det funkar ju helt klart också

smidigast om auto hade funkat som man vill, men så är det ju inte.. !

men jag har funderat en del på detta med inställningarna i kameran, kan man säga att det krävs i princip två olika program för akvarie foto, ett program för fisk i rörelse resp ett för korall bilder ?.

vad tycker du ? stämmer detta.

sen en annan fråga, för att få ett bättre djup i bilden, är det F=talet som måste öka då ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört i stort sätt samma på både korall och fisk bilderna, det jag har märkt att man måste komma så nära rutan som möjligt för att få till skärpan, sen ska man ju va ärlig och säga att typ 10 min behandling i Photoshop kan fixa till den sista finnishen också, typ ljus skärpa mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...