Gå till innehåll

Polypbilder, closeup's , hur ?


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Macro är som sagt helt en övning i att ställa in fokus någorlunda rätt och köra manuellt, sen antingen köra med stativ och ställa in skärpan perfekt om objektet är stilla eller handhålla och gunga fram och tillbaks sakta och knäppa av i precis rätt ögonblick när skärpan är bra... kräver en del övning men är helt överlägset autofokus... Alla macrobilder här är taget handhållet utan autofokus, med levande djur ute i skogen har man inte en chans annars: http://www.flickr.com/photos/benighted77/page2/

Några exempel på full upplösning på bilderna (dessa är tagna med en gammal 10Mpix kamera och ett relativt "billigt" makro objektiv)

http://www.flickr.com/photos/benighted77/6205436678/

http://www.flickr.com/photos/benighted77/6226089956/

http://www.flickr.com/photos/benighted77/6225467917/

Samma teknik använder jag när jag tar macrobilder på fiskar, fisken i fråga är väldigt liten matbitarna som flyter bredvid är cyklops eller lobster-eggs kanske 0.1mm stora:

post-4092-14468925495884_thumb.jpg

Här är ju ljuset ofta lite sämre än ute i naturen med solsken, så man måste ha lite högre ISO-tal och lågt f-tal för att få den korta slutartiden som krävs för fiskar, om man inte använder blixt vill säga..

När det kommer till koraller dock så använder jag stativ fjärrutlösare, eller tidsutlösare för att kunna öka upp bländartalet och minska ISO...Korallbilder med stativ är nog det bästa att börja öva på, för då har man tid att lära sig alla inställningar, vad olika saker gör för bilden med mera, ställa in skärpan perfekt osv.:

post-4092-14468925496115_thumb.jpg

Denna bilden borde vem som helst kunna åstadkomma med en 10Mpix DSLR kamera och ett ca 100mm 1:1 makroobjektiv, här var setupen så enkel som att jag ställde kameran på ett gäng böcker för att komma upp i rätt nivå, ställde in fokus till närmsta gränsen, flyttade så att fokus var okej, knäppte en bild, tittade på den, flyttade kameran en millimeter framåt och tog en till bild, jämförde dessa, och sen flyttade man kameran tills man fick perfekt fokus (ev rörde lite lite lätt på fokusringen för den finaste inställningen)... Att få perfekt skärpa är inte så svårt i det fallet, och som du ser på mikrobubblorna, så var det en slutartid som inte var extremt kort i.a.f.. Absolut ingen autofokus, den hade bara förstört inställningsmöjligheterna...

Ändrat av Benighted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 185
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Går det att få ett "djupt" fokus med ett macro objektiv ? , jag antar nej.. Rätta mig om jag har fel..

Ska plocka fram stativet senare o testa lite.

Jäkligt bra bilder på diverse kryp där i ditt album.. Märks att du vet vad du gör..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ju högre bländartal du väljer desto djupare skärpedjup har du, men nånstans kring f/16 börjar bildkvalitén minska på grund av diffraktion som gör bilden lite mindre skarp... Det som macrofotografer gör i det fallet kallas för "focus stacking" man tar en serie bilder där man antingen ändrar fokus lite lite för varje bild, eller flyttar kameran lite framåt för varje bild så att fokusområdet flyttar sig, sen använder man specialmjukvara för att kombinera den skarpa delen av varje bild för att få en bild med stort skärpedjup.. http://www.wonderfulphotos.com/articles/macro/focus_stacking/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Wiking och Fredrik!

Jag kör oftast på Manuellt eller A/Av (bländarprioritet), om man inte är van så kan det underlätta att ta en del bilder med A/Av läge så man slipper hålla flera parametrar i huvudet samtidigt (bara vilken bländare d.v.s. hur stor skärpedjup man vill ha (det påverkar förstås samtidigt ljusintaget och därmed slutartiden så man måste tänka på det när man inte har kameran på stativet)) och man efteråt kollar vilken slutartid kameran valde, sen lär man sig att ställa in det manuellt allt eftersom. Men rekommenderar alla fotografer att våga använda M läget så ofta de kan, för kontrollen man får är överlägsen, även om det är mycket att hålla reda på samtidigt när man tar en bild..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Din kamera har en funktion som gör att du kan ställa in vitbalansen beroende på under vilket förhållande du fotograferar. T ex om du tar med blixt, utomhus i solljus eller i skugga etc. Exprimentera med den genom att ta samma bild med olika vitbalansinställningar så ser du vilken stor skillnad det blir. Det bästa är att fotografera i RAW (NEF Nikon tror jag) format, då kan du ändra vitbalansen bättre i efterhand. Jag väljer nästan alltid att underexponera 1/3 eller flera steg, både när jag fotograferar i karet eller landskaps/blombilder t ex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...