Gå till innehåll

Reservdelsbörsen!


Goranius

Rekommenderade inlägg

Göran funkar det inte med att fråga i köpesdelen då? Jag tror att det är svårt att få ett uppdaterat register här då folk inte lägger ut allt de har hemma då det är för mycket jobb, eller?
Vi kan lägga till flera underrubriker men det löer inte problemet att folk väljer långa datum på sina annonser. De du Göran frågar efter är satt som standardvärde på 15 dagar (om jag minns rätt) och är det då längre tid så har annonsören valt det själv. Tror ni att vi blir bättre på att uppdatera våra annonser om vi har fler rubriker?

Går det inte lösa sig så här då.

Ta bort funktionen där du kan välja evighetsnannons.

Maxalternativet är 3 månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man inte ha en funktion där annonsen tas bort efter 2-3 månader?

Har man inte fått det sålt så får man lägga upp det igen.

Allstå inte en moderator som måste radera manuellt.

Detta skulle ju direkt motverka reservdelsbörsens möjligheter att fungera. En trasig pump är ju inget man säljer varje vecka precis. Rent spontant skulle jag vilja säga att "reservdelsbörsens" underforum ska ha 2 krav. Annonserna är permanenta, med möjlighet för säljaren att ta bort anonsen, och man får bara lista en sak i varje annons. På så vis skulle det både bli sökbart, och användare skulle lägga till en sak då och då. När de tänker på att de har skrotet liggandes helt enkelt. Jag tror inte vi ska ha något krav på att grejerna ska vara gratis, men om man får tag i en del, som inte passar och listar den igen bör det vara ett krav att man inte listar den till ett högre pris. Bara för att undvika att någon tar hem alla eventuellt förtjänstgivande reservdelar, och driver upp priserna. Klart lite svårare att kontrollera dock.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annonserna är permanenta, med möjlighet för säljaren att ta bort anonsen, och man får bara lista en sak i varje annons. På så vis skulle det både bli sökbart, och användare skulle lägga till en sak då och då.

Bra tanke, men lite klurigt att genomföra i praktiken, tror jag.

Jag har minst ett 20-tal reservdelar hemma, det blir då typ 20 annonser. Sökbarheten är heller inte så lätt, se exemplet ovan där en impeller kan heta flera olika saker.

Kanske någon variant där man lägger ut sin inventarielista, och uppdaterar den då och då (men det kräver självfallet disciplin att uppdatera...

Spåna på, bara :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har minst ett 20-tal reservdelar hemma, det blir då typ 20 annonser. Sökbarheten är heller inte så lätt, se exemplet ovan där en impeller kan heta flera olika saker.
Tillverkarens reservdelsnamn kan väll anses som en självklarhet, i de fall det gäller märkesspecifika delar. För övriga delar tror jag inte det tar speciellt lång tid innan någon börjar snickra på en "ordlista" om behovet uppstår. Problemet som jag ser det är att om du listar 20 olika saker i en annons, är det inte överskådligt. Jag gör en sökning på Deltec HLP, och får 12 olika träffar. En träff som heter "Deltec HLP 5250 - brunnen motor" är mycket mer relevant än "Vargklos reservdelar, och överblivna plastdelar" (även varianter med "Deltec HLP 5250 - vägrar starta, okänt fel" är tänkbara) Men sitter jag och listar 20 olika annonser med grejer är jag ju inte intresserad av att göra det 4 gånger om året, eller mer. Eventuellt kan man göra ett automatiskt utskick, som ber användaren bekräfta fortsatt innehav / erbjudande av produkten var tredje månad. (Följ den här länken för att bekräfta att den aktuella annonsen fortfarande är aktuell, om inte annonsen valideras inom 14 dagar kommer den automatiskt städas bort ur vårat annonssystem. I ytterligare 14 dagar finns den sparad för att enkelt kunna återannonsera varan, men därefter är den permanent utrensad. Bla bla... Formulera hur ni vill. :- p)
Kanske någon variant där man lägger ut sin inventarielista, och uppdaterar den då och då (men det kräver självfallet disciplin att uppdatera...
Updatera, i form av att lägga upp annonsen gång på gång, kommer aldrig jag att hålla på med. Det känns för hopplöst redan första gången och blir helt enkelt inte av. Jag menar, tänk dig själv. Hur många behöver en halva av en dubbel union kran med teflonbussning mot kulan av märke xxx, för 32mm's limrör? (Improviserat exempel, alla mina är i fullgod kondition för stunden.) Att hålla på och uppdatera en annons var annan var tredje månad i tre år innan där är någon som behöver just din del, det är bara kul ett par gånger.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn nu säger du emot dig själv om jag inte missuppfattar dig. Du vill att det ska gå ut en förfrågan om att uppdatera annonsen samtidigt säger du lite senare att du inte skulle orka uppdatera dina egna mer än någon gång. *hmmm* Gissar att det är något jag missar.

Jag ställer frågan igen, tror ni vi annonsörer kommer skriva bättre förklaringar/beteckningar om vi kalar en underrubrik för reservdelsbörsen? Själv tror jag att den kommer att bli inaktuell och svårsökt den med oavsett om det är en eller fler varor, utgår från mig själv och gissar att det finns många mer än mig som inte orkar bry sig nog mycket.

Om jag har en trasig del tror jag det bästa sättet att hitta en reservdel är att annonsera på köåesdelen under rubriken tillbehör/teknik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ur mitt perspektiv är det en gigantisk skillnad på att klicka på en länk, och eventuellt klicka på en knapp på sidan man hamnar på för att verifiera att annonsen är aktuell, eventuellt editera den, eller för att förpassa den till glömskan, jämfört med att var tredje månad själv komma ihåg att editera sin annons för att den inte ska förfalla, och när man nu givetvis glömmer editera den, vara tvingad att skriva om den från början.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag ser det kommer det bara bli en massa annonser som bara ligger där utan nån nytta och som Mr B säger så kommer den att själv dö för att folk är lite lagom lata och inte orkar uppdatera sina "listor"

Är det inte bättre om man gör det åt andra hållet? Lägg ut en annons på vad man behöver och så får folk svara eller pm den personen om man har det och är intresserade att ge/sälja den prylen??

Då kan man ju faktiskt ha en tidsbegränsning på annonsen på en 10-15 dagar!

Men det är ju bara en tanke. Det är ju trots allt folks "kan vara bra att ha nån gång" grejor som det gäller.

Jag är ju sån själv att jag gärna ger/säljer för att hjälpa en sv-kollega men kommer nog inte annonsera ut att jag har grejorna.

Lite kladdig tanke men hoppas att folk förstod iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstod precis hur du menar, och det skulle kunna fungera, men då behövs egentligen bara en forumtråd. Som Ramqvist uptäckte ovan är folk inte svårflörtade när det gäller en stump pvc osv. Finns ett par projekt jag skulle kunna leta delar till i folks "bra att ha" lådor, så där på distans med. Saker som typiskt är för dyra, och man bara behöver en del av, eller där minsta köpmängden är mer än vad man själv är intresserad av, osv. Skulle kunna tänka mig att en sådan tråd även skulle kunna ge en del "grupp köp" på tex genomskinliga PVC rör. Då inte i volym, utan snarare där man är 3-4 st och går ihopa för att få vars en del på minimi ordern.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstod precis hur du menar, och det skulle kunna fungera, men då behövs egentligen bara en forumtråd. Som Ramqvist uptäckte ovan är folk inte svårflörtade när det gäller en stump pvc osv. Finns ett par projekt jag skulle kunna leta delar till i folks "bra att ha" lådor, så där på distans med. Saker som typiskt är för dyra, och man bara behöver en del av, eller där minsta köpmängden är mer än vad man själv är intresserad av, osv. Skulle kunna tänka mig att en sådan tråd även skulle kunna ge en del "grupp köp" på tex genomskinliga PVC rör. Då inte i volym, utan snarare där man är 3-4 st och går ihopa för att få vars en del på minimi ordern.

B!

Det är ju en ide och som du säger, som vi har sett funka med Ramqvist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd tradera Köp nu kanske. Det går ju länk till sin/sina annonser dit när man har något som man kan tänka sig göra av med

Blir lite av en miss i tanken om man gör det. Tanken är ju den att man skall sätt upp en fråga om nån ex har en 10 cm stump av ett pvc rör eller nåt...och slippa köpa en två metersbit och jag tvivlar stark på att nån överhuvudtaget lägger ut små bitar eller reservdelar på tradera? men kan ha fel...har det då och då!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går att annonsera efter saker man vill köpa som det är nu!

Men det missar måltavlan rätt mycket. Ingen, eller väldigt få, skriver en annons:

"Önskas få till skänks, eller jäkligt billigt, ett styck vara med värde ca 1500 spänn, kan möjligen tänkas ta emot smått defekta enheter."

Önskemålet är väl här närmast att kunna göra andra akvarister en tjänst genom att för en symbolisk summa, fragg, kostnadsfritt, mot avhämtning och fika, eller vad man nu kan klura till för något, erbjuda något, eller allt av det där skräpet (om sanningen ska fram...) som ligger i bra att ha lådan...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det missar måltavlan rätt mycket. Ingen, eller väldigt få, skriver en annons:

"Önskas få till skänks, eller jäkligt billigt, ett styck vara med värde ca 1500 spänn, kan möjligen tänkas ta emot smått defekta enheter."

B,

Jag vill gärna förstå hur du tänker, så ursäkta om jag fortsätter fråga om det ;)

Vad är det som hindrar att man lägger ut en annons på "behöver en impeller till en xxx-pump" eller "behöver en flottör till en Tunze osmolator"? Man behöver ju inte ange om man är villig att betala för det.

På vilket sätt skulle en tråd eller annat sätt vara bättre? Jag är nyfiken på vilken sorts lösning du tänkt dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl lite som några påpekar här att det är lite lagomt knöligt att lägga upp en annons... Det är enklare/snabbare att bara köra ett 'reply' i en speciell tråd ämnad till detta, eller starta en ny tråd i en speciell avdelning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill gärna förstå hur du tänker, så ursäkta om jag fortsätter fråga om det
Här ursäktas inte ett jäkla dugg. Sluta genast fråga! :-p (Så slipper jag försöka förklara hur det kan finnas någon nyansskillnad mellan köpes annonser, och "hej någon räddare i nöden som har" alternativt reservdelsbörsens upplägget. Inte ens säker på att det går att förklara, jag inbillar mig att det är fråga om perception, hur det känns för den behövande, eller någonting sånt.)
Vad är det som hindrar att man lägger ut en annons på "behöver en impeller till en xxx-pump" eller "behöver en flottör till en Tunze osmolator"? Man behöver ju inte ange om man är villig att betala för det.
Ingenting. Absolut ingenting. Vad hindrade Ramqvist från att lägga ut "köpes, 5cm 20mm's pvc rör" ? Ändån är jag ganska säker på att det aldrig skulle hänt på köp och sälj... Köp & sälj, som namnet antyder, sälj dina grejor. De flesta av oss listar inte grejerna i bra att ha lådan, eftersom de är i olika stadier av förbrukat materiel. Nyligen var det någon som eftersökte just ett impeller hus, altså "locket" till en Deltec HLP. Någon som har en pump med skuret lager, brunnen motor, eller ett par andra eventuella fel som kan vara dyrare att laga än en ny pump skulle kunna lösa det behovet. Eventuellt mot ett bidrag på en ny pump till sig själv. Men vem listar en trasig pump på köp & sälj? Jag skulle ha svårt att motivera "Köpes, skadad Deltek HLP, allt av intresse så länge impeller huset är intakt" (Lustigt nog är detta exemplet bara ett bevis på hur sjuk i huvudet jag är, eftersom jag utan problem skulle kunna lägga upp "Köpes. Impellerhus till Deltec HLP")
På vilket sätt skulle en tråd eller annat sätt vara bättre? Jag är nyfiken på vilken sorts lösning du tänkt dig.
Jag röstar för en underavdelning till köp och sälj, med de regler jag angav tidigare, men om man väljer att gå vägen där de med ett behov får ventilera det istället för att de med ett överflöd gör det, tror jag en tråd är bättre. Någon som hoppar in i tråden skrollar upp och ned ett par inlägg, och ser om det är något annat som denna kan bistå med vilket ökar exponeringen. När en sådan tråd startas kan jag tänka mig att det blir många som listar grejer de vill ha tag på ett tag, men att det planar ut och önskemålen blir högst ett, eller ett par i veckan. Eventuelt kommer en del ny anslutna medlemmar att önska sig gratis skummare, filteranläggningar, belysningar, och självklart 200Kg LS, ett par hundra koraller, och 5 stora fina konjaksflaskor att avnjuta framför akvariet, men det kommer inte behövas några regler för att den typen av önskemål ska vara få. Men visst, det skulle kunna bli ett visst merjobb för moderatorer och sålla bort en del önskemål från tråden då de annars skulle kunna bli sönderspammade, samt informera "fridstöraren" om hur det är meningen tråden ska fungera, och hänvisa orimliga önskemål till den mer reguljära avdelningen för köp och sälj.

Jag tror inte jag blir mer förstålig ju mer jag skriver, utan snarare tvärt om. Att jag sedan hoppar fram o tebax i texten gör nog inte det bättre i heller. Jag är erkänt tokig, så alla som vill får skaka på huvudet och sucka. Men min doktor har sagt att ni SKA hålla med mig. Så det så.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Just den idén blir svår att genomföra.

Däremot har vi ganska långt gångna funderingar på att flytta in hela Köp&Sälj i det vanliga forumet istället för att slippa den formatering av annonserna som upplevs som jobbig - se t.ex. exempel www.zeovit.com. Då kan vi ganska enkelt ha ett eget "reservdelsforum" om det ger mening.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...