havre Postat 4 december 2008 Dela Postat 4 december 2008 Tänkte se hur det resoneras när man väljer placering av pumpar samt deras riktning. Jag kunde inte hitta något liknande ämne och det vore kul om folk kommenterade hur vattnet i ert kar rör sig. Det vill säga kör ni alla pumpar åt samma håll så att vattnet rör sig i en cirkel/vortex. Eller, gäller främst de med avlånga kar, om ni har två pumpar på samma kortsida men en på höger och en på vänster sida. Eller sitter de ite varstans men blåser åt samma håll eller huller om buller? Eller....? Ja ni förstår.En liten tanke som uppstår är, vilken kan vara nyttig att konkretisera är: om man inte har pumparna blåsandes mot ytavrinngen eller i en cirkulärrörelse, kommer då nog med vatten ned i sumpen? Eller förblir vissa mängder opåverkade av de mekaniska filtrena man har? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 4 december 2008 Dela Postat 4 december 2008 Mina blåser på varandra så det bildas kastströmmar. Sedan har jag 3 andra småpumpar. Funkar bra tycker jag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
amatören Postat 4 december 2008 Dela Postat 4 december 2008 Har mina två tunze på varsin sida av karet och har dom inte riktigt rakt emot varandra....blir väl lite av virvle/huller om buller Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christer T Postat 4 december 2008 Dela Postat 4 december 2008 Har en Tunze styrning och något förenklat sitter det två 6055 på ena kortsidan och sedan en 6100 på andra. Dessa blåser alternerande ca 30 sek från ena hållet och sedan 30 sek från andra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
leucosternon Postat 4 december 2008 Dela Postat 4 december 2008 Har en Tunze 6100 med styrning på ena gaveln som blåser diagonalt mot andra sidan, mot avrinningsfacket. På avrinningsfacket sitter det en Koralia 4 som blåser snett ner mot botten bakom själva revet + 2 st små pumpar! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 4 december 2008 Dela Postat 4 december 2008 Tunze styrning, ungefär som Christer har de men endast med 2 6055ór...//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 4 december 2008 Dela Postat 4 december 2008 En streampump på vardera kortsida av akvariet. Båda pumpar in mot mitten omväxlande från var sitt håll. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Keek Postat 4 december 2008 Dela Postat 4 december 2008 som ChristerT fast mitt kar är nästan runt så vattnet snurrar växelvis Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 4 december 2008 Dela Postat 4 december 2008 Jag skickar vattnet i cirkel. Har annars svårt att nå runt i hela karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jan-Erik Postat 4 december 2008 Dela Postat 4 december 2008 Två små streampumpar i varsitt hörn av ena kortsidan, en större pump i ena hörnet av andra. Alla tre riktade in mot mitten så mittenstenen får turbulenta strömar medans det blir mer laminärt ut mot kortsidorna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 4 december 2008 Dela Postat 4 december 2008 I kubiska kar som RSM så skapas märkliga sidoströmmar och helt oförsägbara strömmar genom att vattnet studsar mot rutorna.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 5 december 2008 Dela Postat 5 december 2008 Har en Tunze styrning och något förenklat sitter det två 6055 på ena kortsidan och sedan en 6100 på andra. Dessa blåser alternerande ca 30 sek från ena hållet och sedan 30 sek från andra.Har ungefär som Christer fast med en 6000 och en 6100. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.