Gå till innehåll

Bilder från GÖRAN -787 L


GÖRAN

Rekommenderade inlägg

Hej alla, tack så mycket!

Jag skall lägga ut nya bilder på karet så snart som möjligt.

Ja det är rörkoraller( klavularia veridis ) som växer på botten.

Mjukkorallerna har växt till sig och fortsätter att växasmiley1.gif

Lite info om karet: 175-75-65 L- B- H. =787L+ 66L Är filter som är avdelat på ena sidan med en mellanvägg. Filtret består av tre kamrar ,i den första finns förfilter och två hemmabyggda skummare som vardera tar emot 1000 l/h Trästenar används också. Kammare 2 ineholler biobolla som ligger i vattnet och kammare 3 Biobollar som vattnet bara rinner över och ner igenom. Nivåvackt är även placerad i kamare 3.

Belysningen Består av 3 Lysrör av märke Cora life. 2 st dagrör 10 000K och 1st actinic 03. 2 st Halogenlampor på 150W 10 000K

Vattensirkulation i karet är på 9,300L och är fördelat på 6 pumpar. Pump från filter(sump) Inräknad.

Vad har jag då i karet: Levande stenen är c:a 200kg. Tunt lager sand på botten.

Mjukkoraller: Sinularia Macropodia 3st, Sinularia dura 2st, Sinularia asterolobata 4st/L, Sinularia Flexibiles(grön)5st/L, Sinularia Flexibilis(råsa)2st,

Sarcophyton Glausum 3st, Sarcophyton sp ( Erenbergi) 7st avläggare från iggesmiley1.gif.

Nephtya sp ( Litophyton arboreum) 2 st/L.

Gorgonia: Erythropodium caribaeorom flera kolonier.

Stenkoraller: Caulastrea furkata flera kolonier. Blastomusa wellsi 1st, Turbinaria peltata 1st/L, Turbinaria reniformis 1st, Polyphyllia talpina1st, Tubastraea faulkneri(micrantha)1st, Fungia sp(scutaria) 1st, Fungia sp(fingites) 1st.

Rörkoraller: Pachycklavularia violacea(viridis) Gröna. Väldigt stora kolonier och en hel del små avläggare.

Kolonianemoner: Palythoa sp (Tuberculosa) 2 st, Palythoa sp (zoanthus)bruna stora flera kolonier, Zoanthus sp grönbruna flera kolonier.

Skivanemoner: Ricordia florida flera stora, Rhodactus sp( indosiensis) flera stora. Discosoma sp( actinodiscus) blåa,röda, prickiga,gröna,grönrandiga och bruna.

Sjöborre: Mespilia globulus, Thailand 1st.

Fiskar: Zebrasoma veliferum 1st, Zebrasoma xanthurum 1st, Zebrasoma flavescens 1st, Centropyge loriculus 1st, Pseudochromis diadema 1 st, calloplesiops altivelis 1 st, Ampiprion ocellaris 1 par. ampiprion(ocellaris)svarta 1 par, Gylta- Pseudochelinus hexataenia 1st, Gylta-halichoeres chrysus 1st, Frökenfisk-Chrysiptera hemicyanea 8 st.

Putsarräkor 4st.

Svarta nakensniglar ,som jag inte vet hur många de är, Många är det.

Skall väl även säga vad jag har för värden och vad jag använder mig av för tester och preparat.

Värdena är som följger.

PH 8,2-8,4

KH ligger på 8-9

CA värdet är 400-420

salthalt 1023-1024

nitrit och nitrat värdena är 0

fosfatvärdet är 0,2 c:a

Jag använder mig uteslutande av Tropic Marins Tester och preparat,förutom saltet som är Cora Life.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så lite fiskbilder.

Dscf3393.jpg

Ampiprion ocellaris, Svart

Dscf3397.jpg

Hungrig!

Dscf3433.jpg

ingen anemon så får vel Litophyton arboreum duga.

Dscf3435.jpg

I bland så kan man vara vännersmiley2.gif.

Dscf3437.jpg

Vanlig Ampiprion ocellaris. över 6 år gammal hane.

Dscf3438.jpg

inte så bra bild ,men fisken Centropyge loriculus är fin. 6 år gammal.

Dscf3365.jpg

Lite blyg mirakel aborre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så lite koraller å så.

DSCF3342.JPGzoantus.jpg

Zoanthus sp.

DSCF3364.JPGpaly_ignota.jpg

Palythoa sp (tuberculosa)

DSCF3352.JPG_blastomus.jpg

Blastomusa wellsi.

DSCF3359.JPGgorgon.jpg

Erythropodium caribaeorom.

DSCF3361.JPG_rodac_indo.jpg

Rhodactus sp ( indosiensis).

DSCF3421.JPGsinu_makropod.jpg

Närbild på Sinularia macropodia.

DSCF3398.JPGsinu_flex.jpg

Sinularia flexibilis.

DSCF3340.JPGsarko_glasum.jpg

Sarcophyton glasum.

DSCF3371.JPGsarco_sp_erenbergi.jpg

Dscf3372.jpg

DSCF3376.JPGerenbergi.jpg

Tre bilder på små Sarcophyton sp ( erenbergi) Kommer från igge.

DSCF3377.JPG_turbi_peltata.jpg

Turbinaria peltata.

DSCF3378.JPG_turbin_reniformis.jpg

Turbinaria reniformis.DSCF3439.JPG_polypyl_talpin.jpg

Polyphyllia talpina.

DSCF3358.JPGkoraller.jpg

Liten bild på högra delen i karet.

Dscf3339.jpg

Pachycklavularia violacea(viridis) .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade bara den där bilden på gorgonian. Skall vell tillägga att det är en krypande (encrusted) tror jag det stavas. Erythropodium caribaeorom.

Ja jag förstår att ni är nyfikna på skummarena , å det är alldeles riktigt att det är avkapade pet-flaskor i toppen på dem. Jag använder mig av två plexirör som flasktopparna passar i ,som det syns på bilden så sitter det rör på toppen av flaskorna som avleder skummet till en skummarkopp= plastkanna i det här fallet. Jag har trästenar i skummarna. De sitter längst ner i rören. Ungefär på halva höjden så fins det en pump på vardera skummare de pummar in 1000l/h snett upp å runt så allt vatten måste ner förbi syrestenarna å vidare i filtret. Det fungerar väldigt bra tycker jag. rengöring av pet-topparna utför jag två g i veckan. har även ett förfilter som sitter vid ytavriningen från karet som jag byter samtidigt vid rengöring av skummarena. Byter syrestenarna en gång i månaden. Som ni märker så är det inga avanserade prylar ,men fungerar väldigt bra. Biligt om det är något som skulle gå sönder. Skall vell tillägga att plexirören är c:a 55cm höga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...