Gå till innehåll

obalanserad vikt i akvariet


jupiter

Rekommenderade inlägg

Hejsan.

efter att jag byggt en bakgrund, gavel, ytboxen i ardex och ls så får jag en ganska övervikt i akvariet min fundering nu är att när jag har det ståendes på ställningen som är mkt noga justerad "med ultra känsligt vattenpass" lade akvariet på 10mm frigolitskiva märker nu att det lutar mot bakrehörnet skall jag använda nått annat stabilare material så det inte sjunker ner så mkt eller skall jag kompensera lutningen med att justera upp benet på främre hörnet?

några goda hjälp tips är mkt tacksamt för det kommer inte att fungera som det är nu.

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej.

det är värre en så märker jag....

har idag mätt upp komprimeringen på frigoliten på bak hörnet och den är 8mm tjock i det diagonala hörnet är glaset 2mm i luften!

finns väl inte möjligheter att det rättar sig.

min nya ide är att jag byter ut min 10mm frigolitskiva mot 2 lager med 1mm underlagsfoam så kanske det inte blir så snett!

tänker jag rätt?

hoppas på ideér nu känns lite deppigt när jag lagt ner såååå mkt arbete med att få till det snyggt och att det kanske inte ens fungerar längre utan får knacka rutorna och beställa nya glas.

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej.

jag uppskattar att vikten totalt är ca. 25 kg fördelat på gavel 80 x 60 cm ytarvrinning ca 30 x 50 cm och bakväggen 100 x 60 cm så jag tycker inte det är så fruktansvärt stor övervikt men.

du har en ide med att fördela upp vikten med att bygga upp resten av revet så kan det nog hjälpa till troligen.

bytteut botten till 2mm folie och det blev genast bättre det med så en kombination av terierna så kanske. :).

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dum fråga, varför använda frigolit ? träskiva och akvarie underlag funkar väl lika bra ?

Hej

ja gammla vanor kanske men nu la jag 2mm med foam och det ligger en formplyfa i botten och det blev mkt bättre.

skall se nu när jag kommer hem från jobbet på fredag så skall jag börja bygga revet då blir viktfördelningen mkt bättre hoppas jag och då blir det profyllning i helgen :)

Mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jämnar ut sig när du får vattnet i karet.

Lyssna på Stig - du oroar dig i onödan. Den enda viktobalansen du kommer att få när du fyllt på vatten är skillnaden mellan vattnets densitet och ditt byggmaterials densitet och den är för det mesta försumbar. Om du visste vilka stenhögar både jag och Stig lagt i olika ändar av 2 meterskar under årens lopp :)

Säg så här. Ponera att din sten har massan 1,1 kg per liter. Lägger du i dessa stenar när du har luft i så får du just massan 1,1 kg per liter (och resulterande tyngd/vikt). När du fyller i vatten så måste du dra bort massan av det bortträngda vattnet och då får du bara en resulterande extra vikt (obalans) av 0,1 kg per liter där du lagt stenen. Om jag inte minns fel var det någon gammal Greek som kom på detta när han badade och efter det så myntades begreppet Heureka - jag har funnit det.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...