Gå till innehåll

Alfons första 350L + sump


Alfons

Rekommenderade inlägg

Nu har min Sjöstjärna dött också =(

Alla vattenvärden är OK, gott om mat till den i sanden.

Sätt i någon vecka att den haft små "sår" på armarna..

Ikväll så tappade han 2 armar sen ramla ihop i en "skithög".

Någon som kan ha en aning om vad det kan bero på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 288
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja det är en sandsjöstjärna. Okej då måste det vara något sådant då.

Väldigt synd då den va riktigt fin.

Skrubbat massa alger idag med hjälp av Jörgen =)

Bara en salarias som fattas nu men ingen i närheten av halmstad som säljer ju! =(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jahopp, då va de dags för lite nya bilder.. efter 7 timmars meckande i akvariumet idag så ser det ut såhär om ni jämför med förra bilden jag la in =)

Kan börja med att säga: Köp aldrig G-ot-cks skit lim, håller ungefär 10 minuter och dammar igen hela akvariumet =S

Börjar med en helhetsbild

en från sidan

Min stjärnpolyp

samt Fungia..

så kommer det fler bilder imon när dammet lagt sig =)

Mvh Robban

post-3006-14468917976398_thumb.jpg

post-3006-14468917976561_thumb.jpg

post-3006-14468917976714_thumb.jpg

post-3006-14468917976872_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur mycket sammanlagd cirkulation har du i akvariumet?

SAmt att jag har en exakt likadan saltmätare som du och jag har kollat mot en refrakometer

När vipparms mätaren visar 1,022 så är den egentliga salthalten i vattnet 1,025 vid 26 grader i vatten temp.

så den an vara lite missvisande tänk på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej ska tänka på det med fungian.. Va*an!! Här har man slitit med akvariumet i 7 timmar i sträck och så får man bara massa frågor.. Beröm beröm oohhh va fint =D hahha =P

Jag har en returpump på 3300 liter typ så kanske 2300 vid utblås och en filterpump på 2000L/H som ska bytas typ nästa vecka mot en 5800 liters streamer =)

Ofan.. min vipparm säger för tillfället ca 1.024...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar och bugar =) hoppas bara att flavescensen och sniglarna håller undan dom nu! ska inhandla mer den 19e...

sniglar är en förbrukningsvara eller? ser typ 5 av mina 10 jag köpte.. eller 7 om man räknar dom 2 tomma skalen:P sjukt pris för nått som dör så snabbt =P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

algerna fortsätter växa trots skrapningar/putsningar.

Har idag tagit KH test = 7.0

Så höjde med 4 tsk Bikarbonat och hoppas på en höjning så att algerna inte ska trivas så bra.

Hittade även lite skit på själva skummar röret som jag putsade bort och hoppas på en bättre skummning =)

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för salthalt?

Vad mäter du den med?

Se till och håll KH't högt , mät gärna flera ggr i veckan så du kan kompensera hela tiden. När du lär dig förbrukningen så kan du sänka mätfrekvensen och hälla i bikarbonat i osmosvattnet så du fyller på lite per automatik hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Okej, biten har jag vågat böjja lite på och tror faktiskt att det kan va något rotorblad till returpumpen eller liknande då det va väldigt plastigt och såg ut som att de hade gått av =P

Anledningen att jag inte satt musslan i sanden är att jag blivit lite skrämd av det här med att fireworms kan äta upp den bakifrån?

Samt att musslan tappat sin "sugkopp" bakpå om jag fattat de rätt =S fattar inte hur han kunde tappa den men ahh det har han iallafall, kommer det en ny sån?

Ändrat av Alfons
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...