Alfons Postat 15 februari 2009 Författare Postat 15 februari 2009 Har kört ner bakteriekultur första veckorna. nu tillsätter jag vad som behövs och gör ett vattenbyte på 20% en gång i månaden. Försökt höja KH med natriumbikarbonat sedan förra veckan men sjunker bara, vet ej vad jag ska göra åt det. Förslag någon? Citera
Alfons Postat 15 februari 2009 Författare Postat 15 februari 2009 Har ej mätt det då jag ej har tester att kunna utföra det, Köpte en "begagnad" låda från handlaren men va ett ämne som gjorde att jag ej kunde utföra testet. Känns som att jag måste köpa någon låda med alla tester som behövs så man inte sitter som nu utan tester. Citera
rickard598 Postat 15 februari 2009 Postat 15 februari 2009 köp inte jbls testlåda bara. jag rekommenderar tester ifrån elos eller salifert. Du bör mäta mg före du buffrar kh och ca. Citera
Alfons Postat 15 februari 2009 Författare Postat 15 februari 2009 Vet inte hur ca ser ut heller. Okej ska hålla ögonen öppna så jag inte köper jbls.Skall kolla med min handlare vad han kan ta hem för roligt. Citera
hansson_1985 Postat 15 februari 2009 Postat 15 februari 2009 gå in på akvarieshoop.se och beställ hem. får du det för halva priset. då kan du köpa på dig alla tester du behöver ha. och KH buffert. du kanske ska titta på balinge metoden. det är ett sätt att buffra alla värden på ett rätt billigt och bra sätt Citera
rickard598 Postat 15 februari 2009 Postat 15 februari 2009 jag kör balling och tycker det funkar jättebra, det jag saknar är doserpumpen dock. Citera
Alfons Postat 15 februari 2009 Författare Postat 15 februari 2009 Kan Sera - Aqua test box för 495:- vara något?detta innehåller den:Sera Aqua-Test boxSera Aqua-Test setSera pH-TestSera gH-TestSera kH-TestSera Nitrite - Test (NO2)Sera Nitrate - Test (NO3)Sera Ammonium/Ammonia Test(NH3/NH4)Sera Iron-Test (Fe)Sera Copper-Test (Cu)Sera Phosphate-Test(PO4)Sera Chlorine-Test(Cl)Sera Ca test Citera
hansson_1985 Postat 15 februari 2009 Postat 15 februari 2009 tycker att du ska köpa salifert eller elos. det du behöver är. KH,CA,MG, nitrite, nitrate,PH, PO4det borde du klara dig med. den där test boxen är nog inte så mycket att lita på.. Citera
Alfons Postat 15 februari 2009 Författare Postat 15 februari 2009 okej, jag har Nitrit, Nitrat, PH, KH så då e det CA, MG och PO4 som jag behöver.. (Vad e PO4?) Citera
rickard598 Postat 15 februari 2009 Postat 15 februari 2009 det är fosfat, där rekommenderar jag dig starkt rowas test. oslagbart men lite dyrare. Citera
Alfons Postat 15 februari 2009 Författare Postat 15 februari 2009 Okej. vad gör fosfat? eller tycker du att jag ska läsa igenom saltvattens kemi för dummies igen? =P haha Citera
hansson_1985 Postat 15 februari 2009 Postat 15 februari 2009 ja gör det.. jag har läst den 10 gåner och behöver läsa den 100 till känns det som.. Citera
tobias.nero Postat 15 februari 2009 Postat 15 februari 2009 En fråga som har med Roberts problem att göra. Om det är brist på Mg som är problemet bör han vänta med att buffra kH. Och först höja Mg och vänta typ ett dygn så att karbonaterna kan "blandas" (Mg2+ + CO32-)<<upphöjning gick inte att göra så det ser konstigt ut<<Eller har karbonaterna fällts ut?Det jag försöker säga är att om du höjer Mg så kanske kH följer med. Jag vill inte säga -"så kommer det att bli", därför frågar jag andra lärda själar samtidigt, så du inte fixar ditt Mg och buffrar kH och allt skenar iväg för dig.Jag vill bara säga att jag brukar ha en förmåga att tänka för mycket ibland och det gör mig själv förvirrad, ha överseende Citera
rickard598 Postat 15 februari 2009 Postat 15 februari 2009 Av vad jag förstått så är det också så. Om man har lågt Mg och sedan buffrar ca och kh och det inte händer något, och sedan får upp mg i rätt nivå så kommer ca och kh skjuta i luften och det blir en väldigt höjning, rätta mig om jag har fel?! det är min teori som kan va helt sned?! Citera
tobias.nero Postat 15 februari 2009 Postat 15 februari 2009 Jo då tänkte vi likadant. Och om den teorin stämmer så bör Robert vänta med att buffra annat efter att ha höjt Mg.Vi får hoppas någon av rävarna ser detta och kan reda ut det till oss Citera
rickard598 Postat 15 februari 2009 Postat 15 februari 2009 ja precis men det jag vet är att man MÅSTE höja mg före ca och kh antar det har med det att göra Citera
tobias.nero Postat 15 februari 2009 Postat 15 februari 2009 Ja så är det, han har ju försökt buffra tidigare men det funkar inte. Jag undrar hur mycket av det som hällts i som kommer att "lösas upp" när Mg höjs. Jag skulle vilja lära mig mer om sådana processer men var ska man vända sig då? <<Sorry för att jag snyltar på tråden<< Citera
Alfons Postat 15 februari 2009 Författare Postat 15 februari 2009 Lugnt snylta på, man lär sig alltid av nått som skrivs =DDå vet jag lite hur det funkar. Får införskaffa tester så jag vet hur det står till. Har kollat i saltvattens kemi för dummies och vet vad värdena på allt ska vara för jag antar att det som är skrivet i den stämmer? Citera
rickard598 Postat 15 februari 2009 Postat 15 februari 2009 Jo det borde ju göra det, om ingen vill sabba totalt för oss stackars akvarister som läser Citera
Alfons Postat 15 februari 2009 Författare Postat 15 februari 2009 haha precis, och vad jag hört så har ingen annan haft några problem med det "bladet" men då är det troligast att jag måste höja Mg för att få upp Kh? Och imed att kh är lågt och inte höjs så är antagligen Ca för lågt med eftersom dom 2 hänger på Mg? nu blev de mycket =D haha Citera
rickard598 Postat 15 februari 2009 Postat 15 februari 2009 ja, enligt vad jag tror så är det så och borde vara så. MG ska upp över 1300. helst kanske 1350. bästa är nog att du köpte pulver till det. ex balling Citera
Alfons Postat 15 februari 2009 Författare Postat 15 februari 2009 Okej, vad är det för pulver man behöver till det då? (vad heter de) Citera
rickard598 Postat 15 februari 2009 Postat 15 februari 2009 magnesium buffer, kan inte beteckningen men det vet din akvarie butik. se till att du inte köper något som det går åt hiskerliga mängder av dock.. Citera
Alfons Postat 18 februari 2009 Författare Postat 18 februari 2009 Tänkte det kanske var dags att lägga upp en ny helhetsbild. Har väll inte hänt så jätte mycket men alltid nått.. Kh har höjts till 4.5 och det är ju alltid nått.. har stoppat i lite mer bikarbonat idag så får se imorgon hur värdena ser ut. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.