Gå till innehåll

400l Juwel


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Nu är det dags att bygga en tråd om mitt akvarium. Det startades mitten på förra året, men har gått på sparlåga i princip hela tiden. Detta på grund av att jag hela tiden velat bygga sump, men det har tagit mig fram tills nu att få ordning på det. Så på sätt och viss känns det som att jag startar karet nu.

Karet är ett Juwel 400l där ramp och innerfilter tagits bort. Jag har tagit hål i sargen för en yttavrinningsbox och har placerat en sump i tvättstungan/badrumet i källaren.

Teknik:

ATI 6x54W T5. Lite osäker på vad jag har för rör just nu då enbart 4 av 6 är i drift.

Circulation 4 st Tunze 6025 som är moddade (om det gör skillnad eller ej låter vi vara osagt).

Ytavrinning från Lifereef.

120l sump (kar från Hornbach) med två fack.

Fauna Marin ultraskim 2 skummare

Deltec 8070S returpump

Tunze osmolator (ej i drift efter installation av sump, men skall dit snarast).

Grotech 3 kanals doserpump där jag kör balling.

Tillsatser just nu:

Någon droppe Jod ibland.

Ultramin S

Ultra Organic

Återstartar just nu Vodka som jag haft uppehåll med.

Balling

Saltar just nu omväxlande med Tropic Marin och KZ-salt. Planen är att byta ca 30l vatten i veckan när jag fått ordning på vattenbytesdelen av min sump. Just nu byter jag tämligen oregelbundet.

Dagens mätvärden:

Mg 1500

Ca 410

kH 7.5

Salt 1.025

Nitrat och PO4 är för mig omätbara. Vad det sedan betyder i verkligheten kan man ju alltid spekulera om :)

Levande:

1 Vallenciennea Puellaris

1 Siganus Vulpinus (min enda fisk som inte är liten)

2 Ocellaris (antar det är Ocellaris)

2 Gamma Loreto

1 Nemateleotris Magnefica

1 Gobiodon Okinawae

1 Synchiropus Ocellatus

1 Cryptocentrus Cinctus

3 Pterapogon Kauderni (från mitt par som går i lilla karet)

2 Lysmata Amboiensis

X antal sniglar av flera sorter

X antal krabbor av flera sorter (i mitt fall ohyra då de möblerar om mitt kar hela tiden)

Någon eremit

Koraller, skivanemoner, svamp, knappar etc. Är skitdålig på namn och till skillnad från fiskarna kan jag ej leta upp vad dessa heter.

De bifogade bilderna visar:

Helbild

Sump i badrummet

Ytavrinning

Platsen där det plaskar som bara den pga övergång från <25mm till 40mm.

Diverse koraller och fiskar.

post-2600-14468916427165_thumb.jpg

post-2600-14468916427339_thumb.jpg

post-2600-14468916427572_thumb.jpg

post-2600-14468916427779_thumb.jpg

post-2600-14468916428044_thumb.jpg

post-2600-14468916428231_thumb.jpg

post-2600-14468916428413_thumb.jpg

post-2600-14468916428633_thumb.jpg

post-2600-14468916428764_thumb.jpg

post-2600-14468916428972_thumb.jpg

post-2600-14468916429112_thumb.jpg

post-2600-14468916429312_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina närmsta planer för karet:

Möblera klart inne i karet. Har massa fraggar och koraller som bara är utspridda huller om buller. Främst på min "fragghylla" till vänster i karet. Dessa måste få en fast plats i tillvaron och limmas fast ordentligt. Krabborna i karet tycker i princip allt jag ställer någonstans står fel och skall stå någon annanstans. Detta har gjort att många koraller är brända eller skadade då de puttats ned av krabborna. Har dessutom lite mer LS som jag vill fylla igen och snygga till min nuvarande stenhög med.

Fixa min lysrörsramp. En ballast är trasig och måste bytas ut. Endast 4 av 6 rör i drift.

Fundera på om jag vill utöka/byta min vodka metod mot något annat.

Bygga klart vid sumpen. Karet över sumpen är tänkt bli en vattenbytartank. Måste även flytta Grotechpumpen och osmolatorn till sumpen.

Fundera på hur jag skall köra med partiklarna i vattnet. Jag har grymt mycket partiklar i vattnet. Sandvändande fisk + fin sand kan vara största bovarna, men jag tror inte de är de enda.

Sedan är det bara att vänta och hoppas att de koraller som jag missköt mest återfår färg och börjar växa :) Ett gott exempel är min bruna tricolor .... Den har inte trivts jättebra av att stå på botten av karet en längre tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju trevligt ut! Jag gillar dina båda rev.

Hade som tanke hela tiden att ha sand emellan två "stenrösen". Har ju dykt en del och det finns inte mycket som är finare än att dyka i en "canyon" med vit sand på botten. Karet är dessutom delvis en rumsavdelare, så man har sikt från tre håll runt pelaren.

Tyvärr är dock måtten på karet sådana att det inte alls blev lika bra i verkligheten som jag hade tänkt mig. Man behöver ett betydligt djupare kar för att det skall fungera.

Tanken är dock att jag framöver skall byta kar till ett som är ca 80 djupt, mot dagens 50.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Var "tvungen" att riva ned hela karet för att få ut en krabba. Tror iofs det fanns två i samma storleksordning, men hittade bara en. Denna krabba har tagit livet av flera fraggar för mig. Inte för att den pillar på fraggen i sig, men för att den inte är överens med mig om placeringen och river ned dem så att de bränner varandra.

Som en bonus fick jag gjort om min aquascaping som inte var lyckad. Inte riktigt klar med detta ännu så inga foton på det.

Kostade ett par koraller att riva runt i karet på detta sätt. Min yellow watchman strök uppenbarligen också med. Måste ha gömt sig i en av stenarna jag plockade ut. Var dock värt detta då jag på sikt får ett mycket bättre kar.

Bild på krabban bifogas. Mörk bild, svart krabba i svart låda, men storleken framgår.

post-2600-1446891714803_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Hej Martin

Luftigt och snygga aquascapeing. Snyggt!!

Hur upplever du Siganus Vulpinus. Norpar en på din koraller? Äter alger som en damsugare? mm?

/Johan

Min aquascaping ser numera helt annorlunda ut efter att jag rev ut all sten för att få väck krabban. Den tidigare ser iofs luftig ut på bilderna, men iom att mitt akvarium är rumsavdelare så kom all sten för nära glaset. Speciellt pelaren. Nya foton kommer när jag får tummen ur....

Jag vill inte påstå att min Vulpinus norpar på korallerna, men han gör hugg på dem då och då. Har aldrig sett att han korallerna tagit minsta skada av det. Kan tyvärr inte svara på om han äter alger då jag inte har några ... Det var min första fisk då jag hade kraftig explosion av alger när jag tog karet i drift. Använde färska stenar dirrekt från lådorna de kom i. Om det var fisken som rensade up eller om algerna självdog vet jag inte riktigt. Den betade på dem, men jag tyckte nog att de försvann fortare än fisken borde klara av att avverka.

Det är en väldigt vacker fisk, tycker jag, men jag är inte helt säer på att jag borde ha den. Jag är egentlien mest intresserad av småfisk, så denna fisk är en gigant i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för infon.

Skall du sälja honom till hösten/vintern så hojta till. Kan säkert passa som en fläskläpp

i mitt akvarie när det blir klart för fiskisläpp

/Johan

Min aquascaping ser numera helt annorlunda ut efter att jag rev ut all sten för att få väck krabban. Den tidigare ser iofs luftig ut på bilderna, men iom att mitt akvarium är rumsavdelare så kom all sten för nära glaset. Speciellt pelaren. Nya foton kommer när jag får tummen ur....

Jag vill inte påstå att min Vulpinus norpar på korallerna, men han gör hugg på dem då och då. Har aldrig sett att han korallerna tagit minsta skada av det. Kan tyvärr inte svara på om han äter alger då jag inte har några ... Det var min första fisk då jag hade kraftig explosion av alger när jag tog karet i drift. Använde färska stenar dirrekt från lådorna de kom i. Om det var fisken som rensade up eller om algerna självdog vet jag inte riktigt. Den betade på dem, men jag tyckte nog att de försvann fortare än fisken borde klara av att avverka.

Det är en väldigt vacker fisk, tycker jag, men jag är inte helt säer på att jag borde ha den. Jag är egentlien mest intresserad av småfisk, så denna fisk är en gigant i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ut som om du har gjort dig av med en hel del LS i samband med att du gjort om.

Kliar det inte i fingrarna att bygga upp en pelare igen, kanske smalare denna gången (typ stenar uppträdda på ett PVC-rör) ;)

Japp, ca 30kg sten åkte ut.

Kliar faktiskt inte alls i fingrarna :) Däremot hade jag ju gärna haft ett djupare kar, typ 80cm eller mer istället för 50cm. Då skulle pelaren komma tillbaka :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Dags för en updatering.

Tittar man på helbilden från i maj och jämför med den nya så ser det inte ut att ha hänt någonting. I princip kan man nog också säga att det inte gjort det.

Jag körde tidigare Vodka, men tyckte inte jag fick något resultat (i form av tillväxt och färg på koraller). Strax efter att jag gjorde om min aquascape så startade jag med Zeovit. Efter ca 3 månader med Zeovit tyckte jag att det såg precis likadant ut som tidigare. Bättre polyp expansion pga coral vitalizer, men i övrigt ingen skillnad alls.

Fick dock nya tips om dosering och nu märks det skillnad. Senaste månaden har jag börjat få "rätt" färger på flera koraller. Några har långt kvar, men en tydlig skillnad. Även tillväxten har tagit fart. Den var i princip noll innan. Egentligen tror jag inte det beror på just Zeovit utan att jag nu fått rätt balans.

Det tråkiga med denna typ av balans är att det är inte mätbart annat än i hur det ser ut i karet. Det man mäter. kh, mg, Ca och näring har alltid varit bra och stabilt.

Saker som skall ändras/förbättras:

* Min flakväxande monti är nog iofs ganska kul, men jag gillar inte alls det hörnet i karet. Aldeles för mörkt. Funderar på att ta bort montiporan och sätta andra koraller på samma ställe. Typ ett par tre sps:er.

* Mer fisk. Har just nu bara 7 fiskar och 2 räkor i karet. Plus en extra fisk i sumpen dit den jagades av mina royal gramma (en magnefica, var två men den ena jagades ur karet och blev en fiskpinne). Dock har jag ingen aning om vad jag skall skaffa ....

* Hitta på ett sätt att bli av med alla partiklar jag har i vattnet. Jag har ju klart vatten i övrigt, dvs inte gult eller så, men partiklarna gör mig tokig. Vill inte göra mig av med min sandvändare, men jag tror att om man ändrar en del på circulationen så kanske mer "sugs" ut av överrinningen.

* Förnya circulkationen. Mina 4 små tunze skall ersättas av två 6105 med kontroller.

* Få till någon form av nivåvisare till min tunna med osmosvatten. Är annars mycket nöjd med min sumplösning där den bästa "featuren" är att jag kan byta ca 30l vatten med bara ett par vrid på kranar och upppumpning av vatten med efterföljd itömmning av känd mängd salt. Kör pump en stund och sedan vrider man på kranarna igen och vips har man bytt vatten. Sumpen är dessutom i mitt duschrum, så enkelt att göra de doseringar jag skall göra varje morgon precis innan man ställer sig i duschen.

Lite bilder på hur det ser ut nu.

post-2600-14468917844239_thumb.jpg

post-2600-14468917844408_thumb.jpg

post-2600-14468917844619_thumb.jpg

post-2600-14468917844825_thumb.jpg

post-2600-14468917845079_thumb.jpg

post-2600-14468917845198_thumb.jpg

post-2600-14468917845502_thumb.jpg

post-2600-14468917845687_thumb.jpg

post-2600-14468917845852_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser kanon ut.

Berätta mer om doseringen och vilka tips du fick kontra mot vad du gjorde tidigare.

Jag körde i princip enligt mall/etiketter i början.

Från minnet:

4 droppar food 2 ggr/v

4 droppar bac 2 ggr/v

4ml xtra dagligen

4ml b-balance dagligen

Ny dosering:

2 droppar food 2ggr/v

4 droppar bac 2 ggr/v

1ml xtra dagligen

2 ml b-balance dagligen

Utöver detta doserar jag 5 droppar coral vitalizer dagligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fräck sumplösning. Ett par frågor bara...

Är du inte orolig att få i oönskade saker i karet, t.ex particklar av tvätt och sköljmede eller annat som kommer från tvättstugan?

Förstod inte riktigt hur du löst det med vattenbytesgrejjen...skulle du kunna förklara lite hur den funkar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fräck sumplösning. Ett par frågor bara...

Är du inte orolig att få i oönskade saker i karet, t.ex particklar av tvätt och sköljmede eller annat som kommer från tvättstugan?

Förstod inte riktigt hur du löst det med vattenbytesgrejjen...skulle du kunna förklara lite hur den funkar?

Kan inte säga att jag oroar mig för det, nej. Sumpen befinner sig högre än något ställe jag har "kemikalier".

Skall prova mig på en beskrivning.

Vattnet kommer in från mitt kar på övervåningen till kranen överst io bild. Finns en extra kran för framtida bruk också. +m jag vrider av denna kran, så fortsätter vattnet i rör som man inte ser och rinner ned i den nedre sumpen. Även vattnet från den övre sumpen rinner ned i den nedre. Genom att vrida av kranen har jag nu isolerat den övre tanken. Kan nu vrida på kranen på framsidan av detta kar och låta vattnet rinna via en fast monterad slang till avlopp. När allt som kan rinna ut gjort så, blir alltid en del kvar i botten, så stänger jag tömningskranen. Jag kan nu slå på pumpen som pumpar från osmosvattenshinken upp till övre karet. När det är fyllt stänger jag av pumpen och blandar i salt. En maxijet får röra om ett tag. När jag sedan öppnar den övre kranen igen så går vattnet från mitt kar på övervåningen åter till mitt övre sumpkar som åter blir en del i circulationen. Vattenbyte klart.

edit: Skall tillägga att det övre karet har en "ytavrinning", en glasskiva som slutar ca 5 cm från övre delen av karet, och durso ned i undre karet. Syns inte på bilden. När man stänger av så stannar alltså det mesta vattnet kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Inget att updatera :)

Jag var i Japan i 10 veckor i våras. Karet gick ned sig lite under den tiden och jag har sedan låtit det gå på sparlåga. Började fixa med det får några dagar sedan igen. När jag väl fixat klart kommer det se ut ungefär som i mitt senaste inlägg minus lite koraller och fiskar. Man kan se det som uppstart #2.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Tja, det tog lite längre tid än jag tänkt mig att "starta om" efter nedgången 2010.

Nu har jag äntligen fått tummen ur och har under ett antal månaders tid sett till att få balans i karet samt bekämpa de största (knytnävsstora) glasrosorna som verkligen tagit fäste i karet. Kommer ha en ständig kamp mot dem framöver.

Aldrig haft någon större algtillväxt under den tiden karet varit i träda men däremot en hel del cyano som tagit livet av de flesta av mina koraller. Förvånansvärt nog så har en del ändå överlevt även om de ser tråkiga ut nu.

Har så här långt inskaffat ett par Lysmata wurdemanni i förhoppning att de kanske skall ta lite av mina glasrosor men de var odlade så har ingen större förhoppning. Tar de lite av dem så är det en positiv överaskning.

Nästa steg blir att skaffa lite fisk då jag fortfarande velar lite om vad jag vill ha. Sedan måste det till mer koraller. Om någon har billiga fraggar i gbg området så är jag intresserad :)

Helbild av karet som det ser ut idag.

post-2600-14468927000355_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...