Gå till innehåll

Storlek på skummare?


Fjodor

Rekommenderade inlägg

Hela vattenvolymen ska räknas. Storleken på skummaren beror väl lite på vad man är ute efter, men det är aldrig fel att överdimensionera. En tumregel man kan gå på är att skummaren ska klara dubbla kapaciteten (gärna mer) än vad du har vatten i ditt system, framförallt om du ska köra näringsfattigt SPS kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska alltså om jag förstår det rätt ha minst ca 2x vattenvolymen i timmen, eller? Om det är så tycker jag det är konstigt att Rio Nano skummaren rekomenderas för max 100 liter när den klara 400 l/h. Borde jag inte kunna ha denna till ett 130 liters kar med 50 liter sump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då jag precis bytt från deltec till Bubble master kan jag inte annat än att rekommendera den skummaren helt brutal helt enkelt. Du skulle ju kunna ha BM 160. Själv har jag BM 200. Och min är helt tyst jag hör den inte ens. Och skummar helt brutalt. Fast har du plats i sumpen för en BM 200 du kommer inte bli missnöjd jag lovar. Mitt kar är ju på 300L Och en sump på runt 70L

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt att veta vad du ska ha för skummare när det är så många okända parametrar. Det som påvärkar är ju som du konstaterat hur stort kar man har men det som inte minst viktiga är hur stor belastning det kommer vara i karet. Har du inga djur som du matar behöver du inte heller någon skummare. Sedan kommer ävenm annat in som vad du ska med dit kar till FO eller rent SPS kar. Fiskar klarar högre näringsvärden än fiskar. Ska du ha sump eller inte samt hur mycket får skummaren låta. Priset påvärkar också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, kanske site parametrar som jag måste klargöra för att få hjälp med mitt val. För det första så är jag nybörjare (inom salt), men det var det väll i och för sig inga tvivel om. Anledningen att jag skriver här och inte under "nybörjar grenen på forumet" är att det jag vill ha svar på är just skummaren så jag kan räkna ut hur mycket min uppstart av salt kommer att kosta.

Storleken på karet är ca 4x4x9,5 (dm) altså ca 150 liter, sumpen är på ca 50 liter. Mitt mål är att få in 4 eller 5 39w T5 rör i rampen så att jag får någorlunda med ljus.

Karet som kommer att fungerar som "övnings kar" till det att jag kan starta ett större (håller på att bygga om huset) kommer nog att innehålla brokig blandning av det som fungerar ihop och får plats i ett akvarium av den här storleken sps, lps, fisk, räkor, eremiter, mm, mm.

Priset var tydligen en annan viktig parameter. Kostnads effektiv (billig och bra), det gör inget om den väsnas lite kan byta ut den senare om jag stör mig på den bara jag kommer igång med karet innan sommaren.

Jag är tacksam för svar och tackar på förhand för alla erfarenheter som jag är säker på att ni gärna delar med Er av. Så kommer jag att återkomma med en tråd när jag startar karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...