Gå till innehåll

Det börjar dra ihop sig


austlich

Rekommenderade inlägg

Nu har jag efter ett flertal år med sötvatten fått upp ögonen ordentligt för saltvatten. Jag har suttit och läst tråd ut och tråd in här på forumet innan jag nu till sist blev medlem.

I samband med en flytt ifrån villa i närheten utav Jönköping till lägenhet i Huddinge så avyttrades sju akvarier. Detta pga utrymmes skäl och att sambon kanske var en aning trött på det.

Men nu efter tuffa förhandlingar med regeringen där bland annat jag har fått ge upp mina rättigheter att döpa djuren och lovat att fixa ordning det resterande i lägenheten som inte är helt klart.

Jag har börjat planera lite, frågan är dock hur man ska börja. Jag var idag på Bromma Zoomarknad för att köpa lite saker till vår hund men passade även på att glo lite på fiskarna med sambo. Såg då att de hade clownhotell till vad jag förstått bra pris.

Det är ju lite lockande att börja med ett sådant då det är smidigt att komma igång. Men samtidigt är jag rädd för att jag kommer att växa ur det för fort. I min grundplanering så har jag tänkt mig ett 240l kar med en sump på runt 60l.

Så jag undrar lite hur ni hade gjort, eller hur ni gjorde då ni började med saltvatten?

Lyssnar på alla råd och tips :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då blir det nog att gå på 240 liters direkt. Så slipper man massa extra utgifter :)

För när man sen en dag går ifrån 240l och uppåt så kan kanske lite teknik följa med. Så är ju inte fallet ifrån ett clownhotell till 240l :)

Är det någon som har länkarna till ett par akvarier med möbler som går ifrån golv till tak med kortsida emot väggen? Har sett dem här i forumet men kommer inte på vilka det är.

Sen om det finns på akvarium som är byggda med möbler ifrån golv till tak fast med långsidan emot väggen är även det önskvärt.

Vet inte riktigt om den ska fungera som rumsdelare eller mer som en tavla. Akvariet måste hur som helst upp en bit ifrån golvet för att undvika nosavtryck ifrån hunden. Sen måste det byggas så att han inte kan ta friheten att sätta tassarna emot karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag började med ett 110Liters, sedan växte det till ett 220Liters (en av mina sumpar i dag:skrattar:),

till ett 320Liter (ytterligare en sump i dag..). Sedan blev det ett 540L. Efter det så tröttnade regeringen lite och frågade om inte det stora skulle bli salt, och jag var inte sen att acceptera.

När det skulle byggas in i vägg så hade jag skaffat en ny sump på 540liter. Det slutade med att båda blev inbyggda i väggen (kolla avatarn) + tre sumpar och ett eget rum på 15m2 bakom väggen:skrattar:

Så tokigt det kan bli..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, det låter häftigt :)

Dessvärre är ju storlek ett problem då man bor i lägenhet. Vill ju helst inte riskera att det rasar ut massa vatten i lägenheten.

Men jag har funderat lite på sump delen nu. Jag är inte sugen att själv borra i ett kar. Då känns en overflowbox som ett bra val. Fördelen där är ju att även om returen slutar pumpa så fortsätter det ju bara rinna ner en liten stund till innan nivån har sjunkit tillräckligt. Detta förutsatt att man räknar rätt.

Alternativet är ju att jag skulle råka ramla över ett färdigborrat kar i fint skick som redan är borrat. Får väl se vad jag stöter på då det är dags för ett kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det, det hade jag inte ens tänkt på. För bryts den så kvittar det ju för då fortsätter ju returen att pumpa vatten och troligen blir det översvämning.

Får helt enkelt jaga ett borrat då. Sumpen lär bli ett hornbach kar :P

Som en nybörjare så var min tanke här att du skulle ju kunna ha returen i ett fack som inte innehåller mer vatten än vad du får plats med i akvariet. Alltså om du har ett 240 liters så har du ju en yta på kanske 40*100 cm i ditt akvarium. Om du har vanliga vatten nivån tex 1 cm under kanten så kan du hälla i

0,4*1*0,01 = 0,004 m^3 = 4 liter vatten innan det svämmar över.

Om din returpump från sumpen då står i ett fack som rymmer högst 4 liter så är du precis på gränsen att klara vattenskadan ifall overflow boxens hävert bryts och pumpen tuggar på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar vara bra pris på beg kar då de är svårt att sälja karen. Om du nu är osäker så kan det vara bra att köra ett beg kar först för att lära sig på. Om du inte måste starta karet innan jul så brukar det dyka upp kar här lite nu och då, går ju även att annonsera på köpes!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen hit!

Vi skulle ha börjat med ett 375-liters, men jag spräckte botten på det när jag skulle lyfta upp det på aluminiumställningen. Så jag ringde Sture (Akvarielagret) och beställde ett 540 borrat och klart. Tror du kommer att ångra dig om du köper för litet, vi har säkert ngt gammalt kar du kan göra till sump (har 5st 80x30x35 ).

Jocke & Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som en nybörjare så var min tanke här att du skulle ju kunna ha returen i ett fack som inte innehåller mer vatten än vad du får plats med i akvariet. Alltså om du har ett 240 liters så har du ju en yta på kanske 40*100 cm i ditt akvarium. Om du har vanliga vatten nivån tex 1 cm under kanten så kan du hälla i

0,4*1*0,01 = 0,004 m^3 = 4 liter vatten innan det svämmar över.

Om din returpump från sumpen då står i ett fack som rymmer högst 4 liter så är du precis på gränsen att klara vattenskadan ifall overflow boxens hävert bryts och pumpen tuggar på.

Det har du ju helt rätt i. Tänkte inte på det trots att det var ungefär på det sättet jag hade tänkt att bygga upp sumpen. Men hur ofta händer det att häverten bryts? Är ju inte så kul att torrköra pumpar ^^

Det brukar vara bra pris på beg kar då de är svårt att sälja karen. Om du nu är osäker så kan det vara bra att köra ett beg kar först för att lära sig på. Om du inte måste starta karet innan jul så brukar det dyka upp kar här lite nu och då, går ju även att annonsera på köpes!

Nej, jag har ju inte bråttom så det blir nog att avakta att se. Allt emellan 240-400 liter är intressant så får väl se vad som dyker upp och ger mig den där bekanta vill ha känslan.

Sen med en sump så är runt 500 liter max vad jag vill ha i lägenheten där det är min försäkring som gäller. Har läst om allt för många som får svabba vatten och då räcker det gott och väl med 500 liter :P

Hej! Kul med en Huddingebo här på forumet! Själv har jag ett Percula 90, skaffade ett sådant dels pga att jag ville ett komplett set och för utrymmes skäl. Det känns som det är ett bra första akvarium, men skulle nog satsat på ett större om jag hade plats!

/Peppe!

Jo såna är lite lockande. Men jag har ju planer på att bygga in det i en vägg som ska upp för att fungera som rumsavdelare så då fungerar inte en sån lösning optimalt :)

Välkommen hit!

Vi skulle ha börjat med ett 375-liters, men jag spräckte botten på det när jag skulle lyfta upp det på aluminiumställningen. Så jag ringde Sture (Akvarielagret) och beställde ett 540 borrat och klart. Tror du kommer att ångra dig om du köper för litet, vi har säkert ngt gammalt kar du kan göra till sump (har 5st 80x30x35 ).

Jocke & Elin

Jo, det var ju därför jag velade angående ett clownhotell :) Såna kar låter rätt lagom som eventuell sump.

Sen vore väl det ultimata att köpa ett begagnat kar utav någon här så man kan snika bärhjälp då alla mina vänner förutom de jag arbetar med fortfarande bor i Jönköping :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har du ju helt rätt i. Tänkte inte på det trots att det var ungefär på det sättet jag hade tänkt att bygga upp sumpen. Men hur ofta händer det att häverten bryts? Är ju inte så kul att torrköra pumpar ^^

Det kan jag inte svara på för jag vet inte, men vad jag vet är att jag skulle välja en trasig pump före 100 liter vatten på ekparketten när som helst ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det skulle helt klart jag med :)

Men om det nu bryts en gång om dagen så är det ju kanske inte en hållbar lösning :P

Nej, så klart. :-) Men om man kikar runt lite i på DIY forumet här och på amerikanska forum så får iaf jag intrycket av att både en overflowbox a'la Meelev och en durso är ganska stabila lösningar. Men jag överlåter den slutgiltiga domen till någon annan som faktisk har en sådan lösning som du planerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du nu ska ha owerflow box så finns där ju faktiskt nivågivare som kan bryta ifall häverten slutar och den fortsätter pumpa upp... så mö kostar inte nivågovare. ska själv köra med det när jag har sump och påfyllnings kar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu börjar tankarna vända lite. Jag ska bygga upp en skiljevägg i vardagsrummet. Väggen ska byggas upp bakom soffa och skärma av datorhörnan. Se bild, http://tobiasaustli.se/post/Vardagsrummet.aspx . Det ser lite tajt ut men det är mer utrymme än vad det ser ut.

Idén just nu är att placera 2 kuber i den, troligen blir det 500mm. Detta pga att jag är lite nervös över att ha allt för mycket vatten i lägenheten. Dessa kommer att byggas in i en möbel som blir 150-180cm lång, 55-60 cm bred och höjd är inte riktigt bestämd.

Om jag istället drar igång ett nanokar till att börja med så undrar jag om http://www.pwss.se/product.php?productid=4637&cat=815&page=1 duger som skummare? Vet att jag läste en del om den för ungefär 8-12 månader sedan. Är den fortfarande okej?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...