Gå till innehåll

rowaphos


bobohardrock

Rekommenderade inlägg

Biofos3 är aluminium baserat medans Rowan är järnbaserad, alubaserade är snabbare och behöver bytas oftare medans järnbaserade är mer långlivade.

Beroende på hur mycket fosfat de finns i burken så blir dom mättade olika fort men generelt så kan man säga, Alu 1 vecka, järn 4veckor.

Detta är dock lite höftat...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av mina egna erfarenheter måste jag säga att man får passa sig med Rowaphos. Det är en mycket effektiv fosfat- och silikatremover men om den får gå över "tiden" blir det pannkaka direkt. Jag gjorde en sån miss när jag började med rowaphos, kollade fosfatvärdet 2-3 ggr/vecka. Efter 4 veckor så började korallerna att reagera på något. Jag visste inte vad det var för fosfatvärdet och allt annat var bra. Men när rowaphosen blir mättad så händer något. Fråga mig inte vad men man bör se till att byta i tid. Nu byter jag en gång/ månad och det har räckt för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej jag har rowaphosen i en filterbag i sumpen då får du ej så stora svängningar i vattnet. Lakar ur vattnet långsamt och du kan ha mycket mindre rowa men byt en gång var 14dag. Men kolla värdernaberoende om du kör zeovit eller nitrat burk mvh steve

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur reagerade korallerna?

Är det någon mer som vet något om vad som händer när Rowaphosen blir mättad?

Enligt instruktionen skall det inte hända någonting, men det tror jag inte på.

http://www.simontorp.se/upload/Pdf/Deltec%20Rowaphos.pdf

Jag har tidigare läst i någon artikel på nätet att järnbaserad fosfatremover läcker tillbaka fosfat när den är mättad. Det tror jag på. Hur i hela friden skulle man kunna ha fosfat, dessutom skapligt koncentrerad, i våra kar utan att den läcker ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OBS! Jag svarar nu som jag TROR, har ingen faktakunskap!

När fosfatremovern kommer i kontakt med fosfaten binder den fosfaten till sig i en kemiskreaktion genom att den bildar en ny molekyl med delar ur removern och fosfaten i vattnet. Den kemiska föreningen är starkare än vattnets förmåga att binda fosfaten till sig. Att vattnets fosfathalt ökar efter att removern är mättad är inte konstigt då fosfaten inte har någonstans att ta vägen.

Jag tror på instruktionen att den inte läcker fosfat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta skulle man ju kunna göra en liten test på.

1 liter nyblandat saltvatten som stått ett dygn, uppmätt fosfatfritt.

I med en kaffesked mättad rowaphos.

Kanske en liten syresten.

Mätning av fosfat varje dag, under ett antal dagar.

För en gång skull önskar jag att jag hade haft lite mättat fosfatmedel liggandes för test. Någon annan som har?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tro är att det finns ett jämnviktsförhållande vilket innebär att får man ytterligare en (och effektivare) upptagar av fosfat (fotosyntestillväxt) så kommer jämnvikten att ändras och bundet fosfor kommer gå ut i vattnet (och omvandlas till ortofosfat). Detta gäller all metallbaserad bindning. Detta innebär att fosfatabsorberarna (eller sand och LS) läcker tillbaka om fosfaten går mot 0 pga fotosyntesen. Detta är ingen nackdel - snarare en garant för att det kommer att finnas biologiskt tillgängligt fosfor för korallerna fotosyntes. Problemet kommer dock att uppstå när dessa reserver är helt uttömda - jag tror att old tank syndrome och en del krascher i lågfosfat kar kan delvis härledas till helt fosforurlakade system.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstår skall just det preparatet garantera att du inte kommer ner i farligt låga nivåer av fosfat i akvariet utan just stabilisera sig kring 0,04 ppm. Om det fungerar eller inte vet jag inte men att preparatet finns på marknaden tyder ju på att det är fler än jag som hyser dessa misstankar :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har valt den då jag inte vill ha noll i fosfat och jag iinte är helt säker på mina egna mätningar och kunskap. Det jag blir orolig för när jag läser resonemangen här men även i artikeln om ditt kar December 2008 - Lasses lowtech nano är att det kan uppstå läckage av järn ut i akvariet.

Tyvärr är jag kust nu lite förvirrad då jag inte hänger med helt pga av bristande baskunskap. Därför kommer jag nu att göra så att jag fortsätter tills vidare med min remover men att jag kommer att byta 1 ggr/mån istället för att hoppas att jag märker att jag fått utslag på mina tester. Måste fundera och läsa en ghel del till innan jag vet vad jag bestämmer för framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att när salifert testet ger utslag så har man en del fosfat i karet;)

Du skulle nog kunna prova ett macherey-nagel test eller D&D för att få en mer korrekt uppfattning om hur det ligger till i ditt kar.

Jag är lite inne på Lasses linje men jag tror att de kan ta ett tag innan man kommer till dom nivåerna att man helt bottnar fosfaten(de finns inget mer att laka ur sten etc).

Däremot så har jag funderat på dygnsvariationerna, på morgonen kan man oftast mäta en hel del mer fosfat som sedan binds längs med dagen i alger och andra konsumenter.

Undrar om den svajjen kan bli tillräckligt stor för att stressa korallerna när man ligger på dom lägre värden.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste ställa dig en fråga Jonas - fungerar ditt akvarium som du har tänkt och önskar - i så fall strunt i vad bessewisser som jag skriver och kör efter det som har fungerat. Ingen anledning att ändra bara för att jag eller någon annan skriver något annat eftersom det jag åtminstone skriver baserar sig på min egen erfarenhet och mina kar och ditt kar är inte samma sak och framförallt du sköter det inte på samma sätt som jag. Däremot - funkar det inte - så kanske du kan ta och tänka - men någon skrev om detta - finns det något att plocka upp där och översätta till mitt kar.

Bland det farligaste man kan göra, enligt min egen erfarenhet (jag råkar alltid in i trubbel när jag gör så) är att ändra något som fungerar i förebyggande syfte. Min gyllene regel är alltid - Fungerar det - rör det inte!

I tråden om månades akvarium redovisar Capote att han inte fått någon skitalgexplosion av järnbaserad remover - jag tycker dock att jag fått det i mitt kar. Ingen av oss är sådana att vi hävdar något just för att hävda detta utan det är våra erfarenheter från våra kar och där är bägges iaktagelser är lika sanna. I Capotes fall kan det (obs kan det) vara så att hans kraftiga koralltillväxt tar hand om all järn som eventuellt kommer ut (fosfat också) för hos han växer det så det knakar. Hos mig kan det ha varit en annan orsak till att tvåvärt järn kom ut (fabrikat hos removern, dålig tillväxt, mitt system bygger mer på skapandet av syrefria zoner osv).

I mitt fall så var det så att jag skulle gjort det jag brukar göra - kraftiga vattenbyten men nu ville jag testa en remover och se om jag kunde mäta upp något. Jag är inte missbelåten med detta (fast jag fått en del skitalger) - jag håller på att lära mig något nytt istället och jag kunde se en intressant sak vid mina mätningar - hur fosfaten varierade under dygnet - trots remover.

I mitt fall är inte det jag oftast skriver någon naturlag - det finns inget absolut rätt eller fel vad gäller skötsel - men jag försöker hela tiden (med varierande framgång :)) beskriva funktionen bakom en process så läsaren kan ta det allmängiltiga och göra det giltigt i sitt eget akvarium.

Det är inte sant att du inte hänger med på grund av bristande baskunskap - ditt akvarium bevisar hela tiden motsatsen. Ingen kan få ett så bra akvarium utan en genuin bas och känsla för hur det skall skötas. Vad gäller hur du gör med din remover - läs bruksanvisningen vad tillverkaren rekommenderar och följ det om du inte ser några nackdelar eller gör så som det har fungerat - som sagt var - jag tycker att den största risken att göra ordentligt fel är när man gör saker i förebyggande syfte - bara för att något negativt inte skall hända. I detta fall kan du anse att detta är en absolut lag (Lasses law: Fungerar det - håll tassarna borta och skit i bessewissarna!) :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse! Tyvärr är jag inte så med som det låter på dig. Visst är mitt kar helt OK men inte perfekt. För att komma dit (om det går) så är det mycket jag ännu inte förstår som jag behöver lära mig, jag vill lära mig och det får ta sin tid.

Det jag var inne var inga drastiska ändringar utan mer att gå närmare instruktionen till min remover som jag modifierat lite då jag trodde jag fattade. Kommer ändra till regelbundna byten tills jag fattar vad jag gör. Ev gör jag så att jag har mindre remover istället för att se om jag får utslag. Ska nog även ta och testa någon av de andra testerna som Nixonföreslog för att se om det är något av dem jag ska nyttja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...