GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat

Det Àr nu andra gÄngen vi har blivit sjuka i samband med att jag sugit ut cyano!

Vid dessa tillfÀllen har jag frÀmst sugit ut cyanosen, men Àven borstat loss en liten del av dem.

Efter den första gÄngen började vissa koraller se hÀngiga ut och fiskarna var oroliga. Under natten dog nÄgra av fiskarna, samt nÄgra koraller (frÀmst SPS, som blev totalt vita)

PÄ morgonen, dÄ jag sÄg detta, försökte jag gÄ in med mycket kraftig luftning av vattnet, men det hela hade dÄ redan kommit och gÄtt. (slog till kraftigt men kortvarigt)

Efter denna gÄng hade bÄde vi och hundarna svÄrt att andas (hyperventilerade) och vi krÀktes.

Efter den andra utsugningen av cyano, gick jag in med kraftig luftning vid första tecken pÄ att korallerna började slemma.

Följden blev att allting i karet klarade sig.

IstÀllet blev vi andra desto mer sjuka!

Symtomen vi hade pÄ kvÀllen, natten och morgonen var följande;

AndningssvÄrigheter, speciellt djupandning.

HuvudvÀrk

MuskelvÀrk

Feber (39 grader)

KrÀkningar

Frossa

Trötthet

Yrsel

Att vissa alger och bakterier (cyano t ex) producerar toxin har man ju lÀst om, men att de kunde ge sÄ hÀr kraftiga verkningar, Àven pÄ dem som inte kommit i kontakt med dem, har jag bara hört talas om i samband med kolonianemoner/palytoxin o.d.

Efter att pratat med Giftinformationscentralen i Sthlm, kunde de bara konstatera att det vi upplevde var typiska symtom av giftalger. De trodde dock inte, som tur var, att vi fÄr nÄgra bestÄende skador, om inte vi hade fÄtt i oss nÄgot av algerna.

Jag tÀnkte att vÄr erfarenhet kunde vara en varning nÀr det gÀller cyano. (stora mÀngder/vissa typer)

Utdrag ur citatet nedan, tyckte jag var intressant:

"Cyanobakterietoxinerna...kan komma ut i omgivande vatten förhÄllanden som Àndrar cellvÀggens genomslÀpplighet"

(..nÀr man stör dem?)

(Smittskyddsinstitutet, sammanfattning)

"Flera arter blÄgrönalger har förmÄga att bilda toxiner, gifter. De har bevisligen dödat fiskar, hundar och boskap, samt otvivelaktigt orsakat klÄda, utslag, kontaktallergi, diarré, feber, huvudvÀrk, lunginflammation, ögoninflammation, leverinflammation, illamÄende och krÀkningar hos mÀnniskor. Saltvattenslevande blÄgrönalger kan ge dessa effekter, men toxiner kan dock bildas Àven av sötvattenslevande arter. De toxiner som blÄgröna alger kan bilda i sötvatten Àr av tre olika typer: nervtoxin som kan pÄverka nervimpulserna till andningen, levertoxin som kan ge leverpÄverkan och tarmtoxin som kan ge mag- och tarmsymtom."

(Livsmedelsverket)

"Flera arter av cyanobakterier har förmÄga att producera toxiner och det finns flera olika typer av toxiner. Toxinerna har lÀnge ansetts vara sekundÀra metaboliter som bildas genom energikrÀvande processer i flera steg. Eftersom syntesvÀgen Àr sÄ komplicerad Àr det troligt att de inte bildas av en slump utan ger viktiga fördelar Ät organismen. FrÄn vÀxtvÀrlden kÀnner man till att sekundÀra metaboliter kan ha funktion som kemisk kommunikation eller kemisk krigföring. De kan ocksÄ fungera som frysskydd eller nÀringslagring, en annan funktion Àr att ge vÀxten möjlighet att anpassa sig till dag respektive natt eller till olika Ärstider. De kan ocksÄ vara ett försvar mot betande djur, insekter eller mikroorganismer. Det finns flera teorier om vilken fördel toxinerna hos cyanobakterier kan ge organismerna, men Àn sÄ lÀnge Àr deras funktion inte faststÀlld.

Cyanobakterietoxinerna bildas inne i cellen och kan komma ut i omgivande vatten nÀr organismen dör och bryts ned. Det kan ocksÄ hÀnda att cellen börjar lÀcka toxin nÀr den Äldras eller vid andra förhÄllanden som Àndrar cellvÀggens genomslÀpplighet. I naturen bryts fritt toxin ned pÄ nÄgra dagar eller veckor, men under sterila förhÄllanden kan vissa toxiner lagras i vattenlösning i flera Är. Om en mÀnniska eller ett djur fÄr i sig hela cyanobakterier frigörs toxinet nÀr cellerna bryts ner i mag-tarmkanalen.

Av undersökta blomningar, i Sverige och andra lÀnder, har ungefÀr hÀlften varit toxinproducerande. Det Àr inte helt kÀnt vilka faktorer som gör att vissa blomningar Àr toxinbildande och andra inte. Samma art kan vara toxisk i en viss sjö eller blomning, men inte i en annan. Toxiciteten i en blomning kan fluktuera frÄn dag till dag och till och med frÄn timme till timme. Toxinbildande arter i svenska blomningar har varit: Microcystis aeruginosa, Microcystis wesenbergii, Microcystis viridis, Anabaena flos-aquae, Anabaena farciminiformis, Aphanizomenon flos-aquae, Aphanizomenon grazile, Oscillatoria agardhii och Oscillatoria sancta."

Postat

Intressant. Det var första gÄngen jag hörde att nÄgon blivit sjuk av cyano i akvariemiljö.

Det kan vara en av orsakerna till varför man kÀnde sig lite hÀngig nÄgra timmar efter att man gjorde rent frÄn cyano nÀr man hade det problemet.

Postat

Cyano Ă€r ju ingen alg utan en bakterie. Giftigheten har ju visat sig flera gĂ„nger och dĂ„ vid blomningen i Östersjön dĂ€r man varnat för bad.

Postat

DÄ jag har sett bilder av Henriks cyano sÄ tror jag inte det var den "vanliga" röda slemmattan utan en annan form. Kan du publicera den bilden Henrik?

MVH Lasse

Postat

Du tÀnker kanske pÄ denna bilden, Lasse...

Den vÀxer i lager och ser ut som svamp/bomull, med rött ovanpÄ.

Cyanon tÀcker det mesta just nu, trots ihÀrdigt utsugande.

Tydligen mÄste jag göra nÄgot radikalt nu för att fÄ stopp pÄ det hÀr, cyanon tÀcker LS och tar död pÄ allt levande inuti den (om det inte redan har dött)

Jag ska flytta alla djur (fiskar/koraller) till ett annat kar, sen och ta ur all sten och skrubba den.

Sen i igen och köra Antired (AlgenEx först?)

EDIT: denna gÄng ska jag vara ensam hemma - blir nÄgon sjuk, rÀcker det med mig...

post-1503-14468916465912_thumb.jpg

post-1503-14468916466269_thumb.jpg

Postat

Hej. TrÄkigt att höra att du mÄr dÄligt.. lÀste lite pÄ wiki för ett tag sedan..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kv%C3%A4vefixering

De organismer som kan fixera kvÀve i sjöar och hav Àr framför allt vissa arter av cyanobakterier. Dessa arter Àr alltsÄ inte beroende av mÀnskliga kvÀveutslÀpp, utan Àr sjÀlvförsörjande pÄ kvÀve. De gynnas av varmt vÀder, höga fosforhalter och lÄga kvÀvehalter, dÄ de har stora konkurrensfördelar jÀmfört med andra arter.

har du nÄgot mÄtt pÄ fosfat och nitrat? köra rowaphos eller nÄt kanske? antagligen mÄste du skrubba, jag vet inte, men, manuell borttagning kanske inte löser det i lÄnga loppet.. kan vara vÀrt det sedan att testa öka nitratet i vattnet för att balansera bort cyanon.. eller nÄt..

vet inte om det hjÀlper

Hoppas det gÄr bra

Peter

Postat

Det dÀr ser ju riktigt otÀckt ut, jag har aldrig sett nÄgot liknande.

Jag skulle nog i detta lÀge anvÀnda aktivt kol i burken och dra ut skummarkoppens luftning utanför bostaden via nÄn ventil.

SlÀcka ner, Ozon, UV, höja KH och anvÀnda redslime remover efter att ha avlÀgsnat sÄ mycket som möjligt mekaniskt Àr vÀl de hjÀlpmedel som troligen skulle hjÀlpa.

Med tanke pÄ det som hÀnde karro&anders, funderar jag pÄ om det finns paralleller?

Postat

Henrik - som jag sagt tidigare - om du gör rent sjÀlv sÄ skall du ha uppbackning utanför. Aktivt kol Àr en bra idée med början nÄgon dag innan saneringen. AnvÀnd gasmask med aktivt kol i insuget (finns nog att köpa i nÄgon fÀrgaffÀr). Det hÀr Àr inte att leka med. Detta akvarieproblem har lÀmnat frÄgan om att rÀdda akvariet till att sÀkra er personliga omgivning.

MVH Lasse

Postat
TrÄkigt att höra att du mÄr dÄligt

Symtomen jag beskrev gick över fort, och efter en dag var vi helt ÄterstÀllda. Men faktum Àr, nÀr du nÀmner det, att vi kÀnner av det lite hela tiden, i och med att jag inte suger ut cyanomattorna nu. (fÄr vara kvar tills jag börjar saneringen - det fÄr rÀcka med 1 chock till)

Jag ska testa med tipset frÄn Greger sÄ lÀnge - att leda ut skummarluften.

(har tyvÀrr inte tid att sÀtta igÄng förrÀn efter helgerna, eftersom jag lovat chefen att jobba)

AllmÀntillstÄndet pÄ korallerna Àr inte nÄt vidare heller, sÄ visst avsöndrar cyanot nÄgot som irriterar Àven dem. (andra alger) Det som klarar sig bÀst Àr LPS. VÀrre Àr det med knapparna, de Àr borta sedan en tid. De blÄ skivanemonerna dog hela bunten, men de brunprickiga finns kvar Àn, men Àr hopskrumpna.

Fiskarna verkar dock opÄverkade Àn sÄ lÀnge :ler:

manuell borttagning kanske inte löser det i lÄnga loppet..

Det gör det inte. Det som har lett till detta problem, Àr sÀkerligen att jag har kört med en alldeles för underdimensionerad skummare i 4 Är. (Tunzes minsting - egentligen en leksak...) Lösta organiska Àmnen (DOC) har bunkrats upp, och cyano blivit ett faktum. Enligt denna artikeln (http://netclub.athiel.com/cyano/cyanos2.htm) Àr det svÄrt att pÄ sikt slippa dem, om man inte har riktigt kraftig skumning, eller kör ozon för att speeda upp nedbrytningen. Jag tycker hans resonemang lÄter logiskt - tÀnk vad mat man stoppar ner i karet, vars rester ska tas omhand! I artikeln anvÀnds Kaliumpermanganat (Potassium permanganate) för att uppnÄ en snabbare nedbrytning - Finns det nÄgon som har erfarenhet av detta? (funderar sjÀlv pÄ att testa det)

SKUMMARE KÖPES, förresten! (helst runt tusingen - har inte sĂ„ fett just nu)

Med tanke pÄ det som hÀnde karro&anders, funderar jag pÄ om det finns paralleller?

Jo, vi har ocksÄ funderat pÄ det...

Skulle man nu inte fÄ bukt med algproblemet (!), finns det flera anledningar att lÀgga ner...

Aktivt kol Àr en bra idée med början nÄgon dag innan saneringen. AnvÀnd gasmask med aktivt kol i insuget

Aktivt kol sitter redan i karet, sedan en tid.

En mask med kol ska inhandlas!

Tillför du nÄgot till ditt kar och i sÄ fall vad?

Jag tillför inget sÀrskilt. Det enda Àr Ca-klorid, Mg-klorid, samt Na-bikarb. (inköpt hos lokala bagarn)

Har ca-hydroxid i pÄfyllningen.

har du nÄgot mÄtt pÄ fosfat och nitrat? köra rowaphos eller nÄt kanske

Fosfatet ligger pÄ omÀtbart, nitratet pÄ ca 4. Har pÄ sistone kört med rowa, men har erfaranheten att det inte blir bÀttre av det, snarare tvÀrtom.

Det hÀr med att jÀmna ut P/N förhÄllandet Àr sÀkert viktigt, men det Àr vÀl ett större problem för dem som istÀllet har omÀtbar/lÄgt nitrat och mÀtbar fosfat...(?)

Postat

Kaliumpermangant Àr en riskabel metod att höja redox. Betydligt sÀkrare Àr vÀteperoxid. Men tÀnk pÄ att om du dödar cyanon frigörs gifter som den innehÄller. SÄ mycket cyano som möjligt skall bort manuellt innan du gör nÄgot annat.

Postat

Och jag tar för givet att de avges Àven om man dödar cyanon kemiskt. Ingen rolig situation.

Extrem ventilation nÀr du gör rent karet Àr en förutsÀttning + kanske ett kolfilter för inneluften ocksÄ.

Postat
Kaliumpermangant Àr en riskabel metod att höja redox

Jag har bestÀllt lite av medlet. Skulle man kunna tillsÀtta lösningen via skummaren t ex, för att göra det sÀkrare, som man gör med ozon?

Postat

Har du inte fÄtt mitt brev Àn? HÄller med Stig i detta fall dÀrav min tystnad om kaliumpermanganat. Det Àr liten skillnand mellan botande och dödande koncentration.

MVH Lasse

Postat
Har du inte fÄtt mitt brev Àn?

JodÄ jag fick brevet, tack igen!

Kom dÀremot fram till att jag inte vÄgar döda/ta bort algerna, förrÀn jag har möjlighet att vara hemma sjÀlv ett par dagar, ifall jag skulle bli sjuk igen (inlÀgg 10) Helgen som kommer (lör-sön) Àr jag Àntligen ledig och kan ta itu med saneringen.

SÄ lÀnge jag inte rör det, sÄ Àr det ingen fara (förutom att algerna vÀxer) Jag förbereder sÄ lÀnge. Köpte en andningsmask - "3M 4251".

HÄller med Stig i detta fall dÀrav min tystnad om kaliumpermanganat. Det Àr liten skillnand mellan botande och dödande koncentration.

Det lÄter ju inge vidare.. Det skulle vara intressant dock att veta skillnaden, i praktiken, mellan potassium och ozon, vilket vÀl ocksÄ kan vara skadligt/dödande om man överdoserar (eller?)

Postat

ja har haft exakt samma bakterier/alger i min förra och nuvarande tank. Ä ja kunde inte lyckat suga eller skrapa bort dom..

Men det finns ett medel som funkar extraordinÀrt och det ALGENEX. det medlet provade ja för ett par Är sen pÄ grön alger Ä röda cyano, Ä det funkar klockrent. tar inget annat Àn alger och bakterier.. tar ca 14 dagar innan det börjar dö. men sen gÄr det ruggit fort, sÄ dÄ bör man va med me överskummning och vattenbyte..

ska se om ja kan hitta före och efter bilderna..

HÀr Àr före och efter bilder..

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=7643&highlight=algenex

obs trÄden Àr frÄn 2005 precis i början av min karriÀr i salt, sÄ bortse gÀrna frÄn den mina nybörjar frÄgor :)

Postat
ja har haft exakt samma bakterier/alger i min förra och nuvarande tank...

..det finns ett medel som funkar extraordinÀrt och det ALGENEX. det medlet provade ja för ett par Är sen pÄ grön alger Ä röda cyano, Ä det funkar klockrent.

JasÄ, du har/hade samma lustiga alg? Det var tryggt att höra att du blev av med den!

Bilderna var verkligen belysande. (Àven om jag inte sÄg algerna sÄ tydligt pÄ den bilden)

Visste inte att AlgenEx Àven tog cyano.

Jag funderar pÄ att köra AlgenEx först, dÀrefter Àven AntiRed, för sÀkerhets skull - jag har ju en mÄngfald med olika alger och bakterier...

EDIT: KÀnde du dig aldrig dÄlig av algerna, t ex vid borttagning?

Postat

det hÀnde vid en del tillfÀllen, men ja trodde att de berodde pÄ att ja alltid kom Ät mina olika knappkollonier, dom har ja blivit riktigt sjuk av en gÄng nÀr vi hade en fraggtrÀff hos mig..

Ä eftersom ja alltid har sÄr pÄ fingrarna ( snickare och hobby mekaniker :) ) sÄ fÄr man ju isig giftet rÀtt enkelt..

men nu nÀr ja lÀst din trÄd sÄ kanske man kan tro att det va cyanon iaf..

ska lÀgga upp nÄn bÀttre bild pÄ mina cyano ja hade dÄ

/ Patrik

Postat
..om du gör rent sjÀlv sÄ skall du ha uppbackning utanför... AnvÀnd gasmask med aktivt kol i insuget

Jag har gjort en totalrengöring nu - allt gick bra med andningsmasken!!

Har man mycket alger och ska rengöra, kan jag starkt rekommendera en sÄdan, för att slippa bli dÄlig.

Postat
Det hoppas jag med!

Detta borde ju hjÀlpa:

AlgenEx

AntiRed

Större skummare

Starkare cirkulation (6000 + 4400 + 2400 L/h)

ska du börja med algen-ex o antired nu? lÄter vettigt nu

nÀr du fÄtt vÀck det vÀrsta, jag skulle nog köra anti-red

flera gÄnger!

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...