Gå till innehåll

Oceans Motions 8-Ways


gladiator

Rekommenderade inlägg

Läste oxå att den äldre modellen lät mycket men nyare modellen skulle vara bättre.

Det här systemet skulle ju vara lättast att montera/bygga innan man har fyllt vatten i karet, såg på forumet jättesnygga lösningar men i mitt fall går inte det. Jag pumpar idag med en pump som skall klara ca 11000 l/h från sumpen till huvudkaret och till fraggkaret tycker själv att detta blev riktigt klent iallafall.

Troligtvis så kommer nog inte pumpen upp i mer än 4-5000l/h till huvudkaret och ca 1-2000 l/h till fraggkaret, i framtiden skulle jag vilja byta ut pumpen till en kraftigare och sedan använda en 4-Way. 1 utgång till fragg och 3 st till huvudkaret, försöka få till rördragningen snyggt så här i efterhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En SuperSquirt blir det i så fall för min del... Lagomt liten och räcker till.

I mitt fall undviker jag att borra i karet (då det är ett möbelkar) och då blir det 4st överliggande rör som går längs efter kortsidorna till dom fyra hörnen. Insuget blir "över kanten" likaså.

Hade funderingar på att mata skummaren med en bypass innan en eventuell sån här SuperSquirt, men jag tror inte min overflow-lösning klarar 4000l/h.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett par bilder på mitt hemmabygge. Den har fungerat i drygt två år nu. Jag kör en ATK pump på 5500 liter genom denna. Ett 40 rör in som delar sig till 6 st 25 rör. Det som kan vara lite trixigt i början är att få rätt förhållande mellan det tryck som pumpen ger och öppningen i trumman som fördelar vattnet. Även längden på rören efter OM har en viss betydelse. Om rören är av ungefär samma längd fungerar det bäst.

/Mattias

post-1622-14468916469353_thumb.jpg

post-1622-14468916469496_thumb.jpg

post-1622-14468916469582_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett par bilder på mitt hemmabygge. Den har fungerat i drygt två år nu. Jag kör en ATK pump på 5500 liter genom denna. Ett 40 rör in som delar sig till 6 st 25 rör. Det som kan vara lite trixigt i början är att få rätt förhållande mellan det tryck som pumpen ger och öppningen i trumman som fördelar vattnet. Även längden på rören efter OM har en viss betydelse. Om rören är av ungefär samma längd fungerar det bäst.

/Mattias

Kul bygge Mattias! Har du fler bilder från byggets gång? Vad använde du för material till trumman och hur fick du den tät?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Johan jag tror klockan är för mycket så att du bör gå och lägga dig med tanke på vad jag har plockat ihop i din tråd! :skrattar:

Snudd på off-topic men finns säkert på Ebay, Elfa, Conrad mfl...
Jag tror att Greken har en oanvänd till salu, om han inte redan sålt den.....
Tror den e såld, men jag e ej till 100.

Man skulle ha 2...

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, Klockan blev mycket igår . ......

Sökte redan igår på flera sidor men blev väldigt osäker på vad man måste ta hänsyn till. tex bör inte dom delar i motorn som kommer i kontakt med saltvatten vara av plast eller liknande ?

Tänkte om någon som visste vilken typ av motor man bör ha kunde lägga upp en länk så kunde jag läsa på vilka specar den hade.

Johan jag tror klockan är för mycket så att du bör gå och lägga dig med tanke på vad jag har plockat ihop i din tråd! :skrattar:
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...