Gå till innehåll

Oceans Motions 8-Ways


gladiator

Rekommenderade inlägg

Jag såg i tråden om Årets julklapp att Ramq tittade på Oceans Motions och blev nyfiken på vad det var och kollad på hemsidan, denna verkar vara en kanon grej. Hoppas det är okej Björn att jag snappade upp din Julklapp.

post-1692-14468916468199_thumb.gif

Denna har olika program för hur vattnet skall skickas, om jag förstod rätt så köper man den med ett färdigt program och man kan inte ändra till ett annat. Finns tydligen 3 olika program att välja på när man köper den. Skickar in vatten i ett rör och får sedan ut vatten i dessa olika rör beroende på program.

Är det någon som har denna eller liknande, berätta gärna hur den funkar om du är nöjd med produkten.

Detta är länken till hemsidan: http://www.oceansmotions.com/store/index.php?osCsid=4b2097d98879974e610adb5d5273b4ac

Mvh Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla gärna på dom modeller som finns på engelska sidan.

http://www.oceansmotions.co.uk

Jag har jämfört priser för tull, moms och frakt och det blir i slutändan bara omständigt från USA.

Fraktpriserna från England var dessutom väldigt humana och man kan till och med få priserna spec:at i SEK om man väljer det i varukorgen.

Knappa 2000:- för en SuperSquirt känns väldigt nära till hands faktiskt.

Tror att 8-way är för rätt stora burkar (blir ju rätt mycket rördragning!) och för stora flöden. 4-way är ju en sneakversion av den, medan SuperSquirt är den "lilla" modellen.

Drivs med stegmotor, så det är inget som lär kärva i första taget. Verkar finnas bra support för produkten också, samt ett aktivt forum.

Jag efterlyser också åsikter från folk här som använder dessa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4-way är spec:ad till 4500gph. Sedan beror det en del på vad man har för "drum" i dom, dvs hur många hål som är öppna samtidigt.

Dom har funnits några år, men jag tror dom är mest vanlig i USA.

Tror det behövs lite mer övertygelse på den här sidan kontinenten. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket är 1 gph ?

Läste på hemsidan Europa att 4-way kan man ha till 225 to 3400 litres akvarium, undrar då hur stora akvarium 8 way är gjord för ? och vilka flöden vi pratar om då ?

Björn, motorerna skrev du var stegmotorer vad betyder det ? Är det liknande pumpar som finns till pooler ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn, motorerna skrev du var stegmotorer vad betyder det ? Är det liknande pumpar som finns till pooler ?

En stegmotor är ingen pump utan en elmotor som vrider innanmätet i manicken så att vattnet tar olika vägar. Att det just är en stegmotor betyder att den styrs med pulser för att vrida sig en viss vinkel. Det har inte så stor praktisk roll för en akvarist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En stegmotor är ingen pump utan en elmotor som vrider innanmätet i manicken så att vattnet tar olika vägar. Att det just är en stegmotor betyder att den styrs med pulser för att vrida sig en viss vinkel. Det har inte så stor praktisk roll för en akvarist.

Man lär sig något nytt nästa varje dag, vart köper man en sådan motor ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Amerikanska gallon är 3,8 liter medans brittiska gallon är 4,5 liter!

När jag tittade på bilderna så såg det ut som det var klena rör till den mängden vatten. Klarar de verkligen att ha den cirkulationen utan grymt stark (värmegivande) pump?

Fördelen jag ser med detta system är att motorn sitter ju inte i vattnet utan värmen hamnar i luften. Dessutom slipper man en massa stora cirkpumpar i karet... Kolla gärna på deras forum massa roliga lösningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man lär sig något nytt nästa varje dag, vart köper man en sådan motor ?

Om du har någon gammal dator med diskettstation i så är det en step-motor som driver dem. Om du googlar step motor så lär du hitta massvis med dyi projekt där dessa används. De är billiga och det går att styra dem så att de ställer sig i exakta vinklar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag delar din uppfattning om att det finns massor av kul grejor med dessa. Kommer följa vad du hittar på och kan även vara ett bollplank i dina funeringar så det var inte en ifrågasättning om dina tankar.

Var inte du med när vi var hem till Mekl och tittade på hans hembyggda variant?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns riktigt många schyssta lösningar med hjälp av dessa.

Vad som direkt slår mig är att 8-way är gjord för riktigt stooora kar (det blir ju mycket rör!) med riktigt mycket flöden, medan 4-way är "bara" för kraftiga flöden. Den lilla SuperSquirt har ju fördelen att den är riktigt liten...

Angående 25mm och flöden så är det ju inte så att det går bara ut från ett rör - beroende på trumma skickas flödet åt 2 håll samtidigt och det finns custom varianter för t.ex 8-way som skickar 4 håll samtidigt. Det verkar bara vara att begära vilken modell man helst vill ha...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...