Gå till innehåll

Köpte ett Aquatic Nature Evolution 1 idag


Tomas Dehlin

Rekommenderade inlägg

Jag hittade denna sidan igår och köpa akvarium idag... Snabba ryck.

Det är på 37L.

Jag har lite frågor:

1: Hur mycket och vad för salt ska jag köpa?

2: Vilka typer av test ska jag köpa?

3: Hur ska jag starta upp det??

4: Hur mycket fiskar och koraller kan man ha?

Jag är helt ny, läst en hel del här och på andra ställen.

//Tomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Köp 5 kilo salt så har du så du klarar dig ett tag. Märket på saltet är inte avgörande, köp något av de vanligast förekommande märkena.

Nitrit och fosfat test är intressant att mäta de första veckorna.

Angående uppstart så läs på denna sidan, där finns två olika alternativ.

http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=att_borja

Sedan så kan du fördjupa dig här på SG.

Men först och främst, läs boken Saltvattensakvariet av Daniel Knop!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så om jag fattat det rätt.

I med vatten och salt sedan köra det någon/några dagar för att kolla temp och salthalt.

Sen i med LS och vanligt sand/grus. Hur mycket LS ska man ha till 37 L vatten?

Sen ska man ju ha i bakteriekoncentrat, det finns ju flera typer. Vilken ska man välja?

Sedan vänta någon vecka sen i med sniglar och så?

Är det någon som har pillat med elen i ett Aquatic Nature Evolution 1? Vill ju kunna ha lyset på timer och dioderna igång på natten utan att tända/släcka varje dag.

//Tomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så om jag fattat det rätt.

I med vatten och salt sedan köra det någon/några dagar för att kolla temp och salthalt.

Sen i med LS och vanligt sand/grus. Hur mycket LS ska man ha till 37 L vatten?

Sen ska man ju ha i bakteriekoncentrat, det finns ju flera typer. Vilken ska man välja?

Sedan vänta någon vecka sen i med sniglar och så?

Är det någon som har pillat med elen i ett Aquatic Nature Evolution 1? Vill ju kunna ha lyset på timer och dioderna igång på natten utan att tända/släcka varje dag.

//Tomas

helst ska du ha osmosvatten, men i med vatten + salt och låta stå i några dagar med cikrulation. när du har fått rätt salthalt och så kan du lägga i LS...

man "brukar" räkna med 10% LS av den totala massan, i ditt fall 3.7kg, men jag tycker gott du kan ha 5-10kg LS

sen ska du köpa nitrit-test och kolla när de har gått ner till 0 (tar ett par veckor), då kan du köpa lite sniglar o eremiter..

väkommen till oss på SG och lycka till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snålar du så kommer det slå tillbaks i det långa loppet. Köp salt som är avsett att användas i saltvattensakvarium, inget havssalt, bordssalt eller jodfritt hälsosalt. Den kostnaden är försvinnande liten ändå.

Är du inte så tekniskt lagd så du kan göra ändringen själv i armaturen så låt en bekant eller verkstad lösa det åt dig.

Lycka till och välkommen till guiden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej - du kan inte använda vanligt havsalt. Eftersom flera ämnen (varav de viktigaste kalcium, magnesium och karbonater) finns i "superlösning" i saltvatten så fälls dessa ämnen ut som kalcium och magnesiumkarbonater vid industningen och de återgår inte i jonform igen pga högt pH.

Varför jag frågade hur många rör det var berodde på att jag var lite tveksam till vilket AN du hade. Med lite händighet kan du nog skilja dioderna från PLC rörens drossel(ar). De sitter med säkerhet över en 12 voltstransformator och finns det fläktar så går nog de över denna transformator också (är lite osäker på om det är fläkt i AN)

Byt ut det ena röret mot ett blått så får du trevligare ljus. Finns och köpa.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej - du kan inte använda vanligt havsalt. Eftersom flera ämnen (varav de viktigaste kalcium, magnesium och karbonater) finns i "superlösning" i saltvatten så fälls dessa ämnen ut som kalcium och magnesiumkarbonater vid industningen och de återgår inte i jonform igen pga högt pH.

Varför jag frågade hur många rör det var berodde på att jag var lite tveksam till vilket AN du hade. Med lite händighet kan du nog skilja dioderna från PLC rörens drossel(ar). De sitter med säkerhet över en 12 voltstransformator och finns det fläktar så går nog de över denna transformator också (är lite osäker på om det är fläkt i AN)

Byt ut det ena röret mot ett blått så får du trevligare ljus. Finns och köpa.

MVH Lasse

Okej, då vet jag. Sitter inget fläkt som jag har hört. Eller sätt.

Salt, tester och bakteriekoncentrat ska inhandlas innan nyår. Sen kommer resten efterhand.

//Tomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer en dålig bild. Kom på när jag var klar att jag skulle ju tagit lite kort...

Det är den bruna sladden i mitten jag drog loss från strömbrytaren och den blåa som går till dioderna klippte jag sen på med den nya sladden. Har inte haft det tänt så länge än men värkara som det fungerar.

//Tomas

post-4302-14468916476767_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk bara på att rampen inte är IP65 precis så du måste ha isolerat dina ändringar ordentligt - saltvatten kryper av bara den. Ett tips är också att dutta lite silikon på varje skruvskalle som håller skyddsglaset - annars är de uppfrätta efter något år och du får borra ut dem.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tejpade mycket. Allt är ju i plast med, så en stöt får man nog inte.... Men det med skruvarna ska jag göra. Bra tips. Mekar mycket med bilen och det som man hatar mest då är ju upp rostade bultar och muttrar.

Hur länge ska natt belysningen lysa, är det hela natten eller bara några timmar?

Skickar med ett par bilder. Lite dåliga tog med mobilen.

//Tomas

post-4302-14468916479478_thumb.jpg

post-4302-14468916479842_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bör ju ha mellan 5 och 10 kg levande sten i min tank. Idag så köpte jag 4,5 kr levande sand kan jag räkna samman det med den levande stenen jag ska köpa nästa vecka. Så om jag köper 3-4 kg levande sten och har 4,5 kg levande sand. Blir det då 3 till 4 + 4,5 kg levande material? Går det bra till 37 L vatten?

Jag kommer att blanda vanlig sand med levande sand. Går det blanda de två till en massa eller ska den levande sanden ligga lite för sig?

//Tomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att när du börjar köpa in lite koraller så sitter de oftast fast på en LS, speciellt mjukkoraller. Ta lite sten till en början (speciellt om du har sand också) - tänk på att stenberget kommer att växa. Det är bättre att få kompletera om några månader (med LS) än att du står med 30 liter sten och 7 liter vatten :)

Det är ingen naturlag med en viss % LS - du kommer också att ha ett biologiskt filter i dina bakkammare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...