mano Postat 28 december 2008 Postat 28 december 2008 - Art/id på korallen/korallerna i fråga.<o:p></o:p><o:p></o:p>Stylophora sp.- Hur länge har akvariet varit igång.<o:p></o:p><o:p></o:p>9-10 mån- Vattenvolym brutto samt netto.<o:p></o:p><o:p></o:p>130L brutto, ~100L netto- Mängd levande sten.<o:p></o:p><o:p></o:p>~18-19 kg- Belysningstyp/tid.<o:p></o:p><o:p></o:p>2*55 W PL, 12 tim/dygn- Temperatur morgon och kväll. 26,5 - 27,5- Salthalt.<o:p></o:p>35 promille- Kalcium Ca.<o:p></o:p><o:p></o:p>390 ppm- Magnesium Mg.<o:p></o:p><o:p></o:p>1600 ppm (pga tidigare mätfel)- Karbonathårdhet dKh.<o:p></o:p><o:p></o:p>7,0 dKh- Fosfat och Nitrat.<o:p></o:p><o:p></o:p>Omätbart med dåliga tester- Ph .<o:p></o:p><o:p></o:p>8,2- Använder du osmos och har den ett silikatfilter.<o:p></o:p><o:p></o:p>Nej- Hur tillsätter du spårämnen, ca.mg.dkh.<o:p></o:p>Salifert Coral Calcium (flytande), Tropic Marin Bio-Magnesium (pulver), Tropic Marin Triple Buffer (pulver) - Övriga tillsatser.<o:p></o:p><o:p></o:p>ZEOvit, Coral Vitalizer, Coral Snow, ZEOspur2, Amino Acid High Concentrate- Skummare.<o:p></o:p><o:p></o:p>Red Sea Max-skummaren - Filtrering/rengöring.<o:p></o:p><o:p></o:p>Aktivt kol- Pumpar/flöde.<o:p></o:p><o:p></o:p>2*550, 1500- Vattenbyte.<o:p></o:p><o:p></o:p>10% / vecka- Placering av korallen samt andra koraller i närheten.<o:p></o:p><o:p></o:p>Strax över mitten, i närheten finns ett gäng knappar.- Allmän beskrivning av problemen samt tidslinje.. <o:p></o:p><o:p></o:p>Fraggen verkar dö uppifrån, såg problemet först igår. Jag har haft fraggen i ca 3 veckor.- Övrigt.<o:p></o:p>Ny fisk: Neosynchiropus ocellatus<o:p></o:p> Citera
nike83 Postat 28 december 2008 Postat 28 december 2008 utan att veta speciellt mycket om koraller känns de som: testa att flytta den, den kanske står högt eller lågt? kanske för strömt, eller för lite? Citera
oveb Postat 28 december 2008 Postat 28 december 2008 Alla fraggar klarar inte att etablera sig tyvärr.Hur stor är den ?Jag har förresten sett ett liknande problem på en av mina. Det har visat sig vara en liten rörmask som lyckats flytta in i en av topparna. En liten fjutt som knappt går att se men som stör korallen rätt rejält. Citera
Ted Camenius Postat 28 december 2008 Postat 28 december 2008 hur dör den? släpper vävnaden? Är det nån annan korall som nuddar den, typ svepande polyper på natten.Är det den som kommer från mig så blir den kritvit i tillväxtzonen på topparna.. Citera
NiXoN Postat 28 december 2008 Postat 28 december 2008 Det finns en möjlighet att de handlar om polypbailout då dom släpper polyperna när de börjar bli taskigt i omgivningen. Du får gärna förklara hur mycket som har "dött" och hur de ser ut...Jag skulle passa mig med ZeoSpur2 när de blir problem då det är riktigt potent.En bild vore dock bra på korallen och karet.//NiXoN Citera
Freddi Postat 28 december 2008 Postat 28 december 2008 Kan du inte lägga upp en bild på den??Har själv sån och har haft strul själv, och enda sättet jag kunde rädda min var att fragga ner den och ta bort det som håller på att dö. Citera
mano Postat 28 december 2008 Författare Postat 28 december 2008 hur dör den? släpper vävnaden? Är det nån annan korall som nuddar den, typ svepande polyper på natten.Är det den som kommer från mig så blir den kritvit i tillväxtzonen på topparna..Ja det är den som kommer från dig, kritvit i topparna har den varit i ca 2 veckor men jag har hela tiden sett polyper överallt. Det skulle kunna vara så att knapparna nuddar den men jag har aldrig sett dem göra det. Här kommer iaf ett par bilder.Jag tänkte ta en helhetsbild också som någon bad om men batteriet i kameran tog slut efter två bilder. Citera
Janne Postat 28 december 2008 Postat 28 december 2008 Det är ju tillväxt så var glad, man kan ju se polyper på tillväxten. Jag skulle iaf. byta vatten för att ta ner magnesiumhalten./Janne Citera
mano Postat 28 december 2008 Författare Postat 28 december 2008 Kanske bara blev lite paranoid då men för några dagar sedan så såg man iaf polyperna över hela topparna på ett helt annat sett som man kan se på den här bilden... Citera
hansson_1985 Postat 28 december 2008 Postat 28 december 2008 hmm är inte det där tillväxtzoner!! Citera
gladiator Postat 28 december 2008 Postat 28 december 2008 hmm är inte det där tillväxtzoner!! Tror oxå att det är ett positivt tecken på att korallen växer :-) Citera
Ted Camenius Postat 28 december 2008 Postat 28 december 2008 Ja det är den som kommer från dig, kritvit i topparna har den varit i ca 2 veckor men jag har hela tiden sett polyper överallt. Det skulle kunna vara så att knapparna nuddar den men jag har aldrig sett dem göra det. Här kommer iaf ett par bilder.Så här ser moderkolonin ut, helt vit i topparna. Citera
Freddi Postat 28 december 2008 Postat 28 december 2008 Håller med de andra att det är tillväxt zoner.Trodde fraggen var större och att det hade gått längre ner därav mitt svar innan. Citera
mano Postat 29 december 2008 Författare Postat 29 december 2008 Här kommer nya bilder från idag och nu tror jag inte längre på att det skull vara tillväxtzoner.Först en bild på den sidan som ser bäst ut.Sen en bild på den sidan som jag tycker ser nästan död ut...Min fråga är om det är skelettet man ser eller om den "bara" blekts?EDIT: Tänk på att det går att zooma in. Citera
mano Postat 23 april 2009 Författare Postat 23 april 2009 Går igenom mina gamla trådar för att rapportera "hur det gick" och jag kan bara konstatera att jag ofta tror att allt håller på gå åt pipan utan anledning, så även här. Styloporan ser idag jättefin ut och är minst dubbelt så stor. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.