Gå till innehåll

Velar om belysning.


Tenkare

Rekommenderade inlägg

Har kommit över ett 540 liters alukar som jag tänkt bygga in i möbel och bygga invändig sump i.

Måtten är 150*60*60 Men då jag tar ena sidan till sump blir det ju 130*60*60.

Snurrar runt efter belysning som måttar ca 120 cm.

Men allt det här med Mh och T5 börjar att få mig att skita i det. Vilket ska jag ha? Tittat på färdig lösning med 2*250wMh och 2*?? w T5 samt månljus. Men är det overkill? räcker 2*150w?

Vill ju ha så att T5 oc Mh går på seperata timers.

I karet blir det väl 60kg LS Lite läder, euphyllior, candycane och Så har jag spanat SPSer. Samt fisk då förstås.

Och att läsa genom belysningsdjungeln här i forumet får mig att vela så in i norden. Enbart T5? Mh + T5 eller enbart Mh.

Ni förstår nog mitt dilemma. Och detta projekt kommer att ta lite tid då jag än inte har hittat bostad. Men byggandet kan jag göra ändå tack vare att jag får ha sakerna på firman.

Hjälp mig ut ur dimman.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på vad du vill få ut av belysningen, jag bytte från 2x150 mh till 6x54 T5 och fick bättre färger och tillväxten blev rejäl på sps, även temperaturen var lättare att hålla jämn men däremot blev det inte samma liv i akvariet längre, glittereffekten är vacker.

Kommer till sin rätt med mycket fisk som rör sig, man ser liksom att vattnet är i rörelse till skillnad från T5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag som hört att T5 ger bättre tillväxt.

Det finns ett antal trådar som tar upp T5 vs MH.

Du har säkert rätt....jag är inte tillräkligt gammal i gamet för att säga varken bu eller bä!!

Med hel drös så menar jag mellan 4-8 T5 rör.

Som jag har förståt det så är den största nackdelen med MH att det blir väldigt koncentrerad värme och MYCKET värme!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag gillar MH.. kör själv med 2 x 150w MH och 2x T5 blårör.

jag tycker att man får ett mer naturtroger kar av MH. det gillar ja.. sen är inte mina 150w så mycket varmare en mina rör. rören sprider ut värmen på en störe yta en va mina 150w gör så i mitt fall gå det nästan jämt upp när det gäller värme..

smaken är som baken!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SunSun HLD-1500C - 2 x 150W HQI - T5 2x54 watt. Längd 150 cm.

Skulle en sådan vara ett alternativ? Men då täcker den ju även den delen som jag tänkt använda som "sump". Någon som har en och kan uttala sig om den? Den är ju rätt billig och ska ju döljas i möbel. Känns som att det blir MH+T5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SunSun HLD-1500C - 2 x 150W HQI - T5 2x54 watt. Längd 150 cm.

Skulle en sådan vara ett alternativ? Men då täcker den ju även den delen som jag tänkt använda som "sump". Någon som har en och kan uttala sig om den? Den är ju rätt billig och ska ju döljas i möbel. Känns som att det blir MH+T5.

finns typ "samma" spec men som är 120cm istället för 150.. hade nog passat bättre..

funderar du på att lägga krutet lite mer åt spser så välj 250w istället..

2*250 + 2*54w , något i den stilen hade nog passat perfekt..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian!

Åk hem till några och jämför mellan T5 och MH. Personligen har jag valt T5 främst för att det ger mindre värmeproblem men även att jag har fått för mig att SPS får bättre färger runt om då det är bättre "täckning" på T5 ljus. Detta är dock en smaksak och inom inte llt för lång framtid tror jag att LED kommer vara med mer i diskusionerna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag trodde, det är en djungel. Då jag är körkortslös är det inte lätt att ta sig runt.

Och det verkar vara olika läger om detta med belysning. Får kolla runt lite mer, det är ju inte aktuellt att starta upp karet än på några månader. Som jag sagt innan är bostad prioritet nr 1.

Men vilken mängd watt bör man tjonga upp i om man bara ska ha T5 då? Ytan som ska belysas kommer ju vara 140*60*60. LED vill jag inte ens gå in på, känns som att det blir för mycket att hålla kolla på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad du kan inrikta dig på är att se hur långa T5 är. 54 W tror jag är 116 cm och 80 W 146 cm. Jag skkulle därför ha 54 W över 140 cm långt kar. Sedan skulle jag se vad det finns för beg belysningar. Riktvärde kan vara 5-7 st rör för att täcka karet. Ska du bygga ett själv får du höra av dig så kan jag ge mer tips. Jag gissar du inte bygger själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man pratar om 1 watt/liter menar du då ljuseffekt eller märkeffekt på lampan? Olika lapor har olika uteffekt varför jag inte skulle nyttja detta som en bra regel. Annan effekt som också räknas med i lampans effekt är värmeeffekten.

När jag sökte efter min armatur och frågade runt lite överallt vad man behöver för koraller och sånt så fick jag rådet 1 W/H....men som jag sa innan ...har inte en aning om det stämmer eller är ljuseffekt eller märkeeffekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 W/L är väl kanske en bra tumregel, men det är ju helt beroende på vad man vill ha i karet, är det ett mjukiskar så funkar nog långt mindre ljus, vill man ha en odling av Tridacna musslor och Acroporor kan man nog behöva lite mer. Och så beror det på djupet av karet, då ljuset sprids och absorberas ju djupare vattnet är.

Min plan är ju en liten specialare att i ett lite längre kar köra två delar, en starkt belyst och ytlig (högt rev) del där de extremt ljuskrävande arter hålls (mindre ljuskrävande på sidorna av revet neråt), den andra halvan med mindre belysning och lite mer kuperad terräng. där många mjukisar kan trivas. Har dock inte bestämmt exakt om jag ska köra uteslutande T5 eller att ha en 150W MH på det ljusstarka området också. Denna idé har jag fått för att jag vill hålla optimala ljusnivåer för de flesta olika arterna, men samtidigt så låg energiförbrukning som möjligt för miljöns skull och för att inte värma upp vattnet onödigt mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min plan är ju en liten specialare att i ett lite längre kar köra två delar, en starkt belyst och ytlig (högt rev) del där de extremt ljuskrävande arter hålls (mindre ljuskrävande på sidorna av revet neråt), den andra halvan med mindre belysning och lite mer kuperad terräng. där många mjukisar kan trivas.

Ingen dum idé. Tror jag kapar den lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...