Gå till innehåll

Limma akryl


Marko

Rekommenderade inlägg

Har letat runt efter acrifix på Bauhaus, K-Rauta och dom affärerna, men ingen verkar ha acrifix, eller ens ha någon om helst kunskap om att limma akryl. Köpte till slut "vanligt" LocTite Super Attack.

Funkar det att limma akryl med detta? Alltså håller det i vatten utan att fälla ut en massa gift.

Jag ska limma ihop en liten ytavrinning som ersätter gallret på mitt Red Sea Max.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

beställ acrifix från någon akvariebutik istället så är du på säkra sidan.!

mvh manne

Ja, antingen det eller så får jag väl flisa lite akryl och sno tjejens aceton..

Men - om jag har fattat det rätt så använder folk vanligt super-lim när dom fäster fraggar, så om det funkar så borde det ju vara "rev säkert" med lite loctite i en overflow-box också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Superlim släpper inte ifrån sig något, funkar ju att limma fraggar med det.

Men det håller inte i längden, det blir för hårt och har tendens att spricka efter ett tag.

Försök få tag på acrifix.

Du kan också lösa upp några bitar acryl i aceton eller mek (metyl etyl keton). Ta någon deciliter aceton eller mek i en glasburk lös upp några bitar acryl i den, det brukar ta något dygn eller två innan det blir helt löst, det brukar vara lagom med en gröt som trögflytande sirap. Hur mycket av varje man ska ta är svårt att säga, man får prova sig fram.

Limma i ett rum med god luft tillförsel och låt torka tills det inte luktar lösningsmedel längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är säker på att du hittar det här - varför gå över ån för att få vatten http://www.akriform.se/

Ja, man kan ju undra varför det i vissa fall är enklare och smidigare att köpa en del saker från utlandet, men så är det. Vissa brancher här i sverige har helt enkelt inte hängt med i utvecklingen, alternativt hoppas de att internet är en fluga som skall gå över...(?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, man kan ju undra varför det i vissa fall är enklare och smidigare att köpa en del saker från utlandet, men så är det. Vissa brancher här i sverige har helt enkelt inte hängt med i utvecklingen, alternativt hoppas de att internet är en fluga som skall gå över...(?)

Jo det kommer väl sig av att det verkar vara mer enkelt att länka till utlänska handlare än de som sponsrar forumet.

Eller så kan det ju också komma sig av att de handlare som bestämmer sig för att lagerhålla produkterna och annonsera är för dåliga på att synas.

Eller så kan det ju komma sig av att de handlare som bestämmer sig för att lagerhålla produkterna i fråga märker att det ju inte är någon idee att lager hålla dem iomed att det är kotym att länka till företag som inte har med saltvattensbranchen att göra riktigt istället.

Vem vet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det kommer väl sig av att det verkar vara mer enkelt att länka till utlänska handlare än de som sponsrar forumet.

Nu är väl endå inte Akriform någon sponsor till detta forum? De har också en minimidebitering på 1000:- vilket känns tuft om man skall köpa en limtub för 100:- Jag har också letat förtvivlat efter Acrifix 116 och jag är ganska säker på att ingen av akvariehandlarna säljer någon via sin websida. Det närmsta jag kom var butiken slöjd-detaljer som säljer Acrifix 192, och dom är heller inte sponsorer av detta forum. Så det vore intressant att höra vilken sponsor/handlare vi skulle länka till?

Förövrigt tycker jag ett av de största problemen med detta forum är att det sätter handlarnas intressen framför medlemmarnas vilket märks på den i min åsikt alldeles för hårda modereringen av inläggg...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter,

Jag är ledsen om du tog mitt inlägg som ett pekfinger på just dej. Jag läste hela tråden och försökte mej på att lämna mina synvinklar på vad som fanns i det som fanns i den.

Vad du skriver om att du inte hittat produkten bland handlare som sponsrar forumet gör det ju tydligt att min andra teori stämde.

Jag tycker faktiskt du har fel med det du skriver angående forumet handlare och användare men det är en allt för lång historia.

Jag pmar dej en länk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, nu kan man fundera på vem det var som fick "dansa runt elden" eller "gå över ån för att få vatten" ??? :-)

Kanske kan bidra till att höja din insyn på att vi handlare inte har några flera rättigheter än användare alls. Snarare färre.

inget illa menat alls. men det hoppas jag du förstår.

Gott nytt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antar att det bara är ett av forumets alla larviga regler... (Att näringsidkare inte får länka till sina produkter.)

Som jag förstod det så var det inte en av teds produkter men kan ha missuppfattat det och då förstår jag pm:et

Sett det i fler trådar......händer att nån frågar om en sak och nån som vet var man kan köpa det...varför pma då?? det kan ju finnas fler som kan behöva länken!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

116 är absolut smidigast. Peter.

Precis som att använda vanligt lim.

OveB - Jag kan svära på att så desperat är inte jag som handlare att jag ber andra posta länkar till mej. Och jag tror faktiskt inte nån annan handlare heller skulle hålla på sådär. Du menade nog inte just mej men Wrang postade helt för egen maskin sitt förslag om Triton eller xxxxx.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis hjälper jag till med länkar ovasett om det är en lokla butik här i närheten eller en annan längre bort.

Hittade inte limmet på slöjddetaljer.se som jag köpt innan å visste att biotedhadde det i sin shop.

Om man kan få tag på acrifix 116 så är det smidigare. Det nyper direkt å så lättare men givetvis funkar 196 oxså men tar ett dygn innan det är helt fast.

Marco.

Testa du med superlim först funkar det så gött mos annars så vet du nu vilket lim du kan använda

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...