GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Har letat runt efter acrifix pÄ Bauhaus, K-Rauta och dom affÀrerna, men ingen verkar ha acrifix, eller ens ha nÄgon om helst kunskap om att limma akryl. Köpte till slut "vanligt" LocTite Super Attack.

Funkar det att limma akryl med detta? AlltsÄ hÄller det i vatten utan att fÀlla ut en massa gift.

Jag ska limma ihop en liten ytavrinning som ersÀtter gallret pÄ mitt Red Sea Max.

Postat

bestÀll acrifix frÄn nÄgon akvariebutik istÀllet sÄ Àr du pÄ sÀkra sidan.!

mvh manne

Postat
  • Författare
bestÀll acrifix frÄn nÄgon akvariebutik istÀllet sÄ Àr du pÄ sÀkra sidan.!

mvh manne

Ja, antingen det eller sÄ fÄr jag vÀl flisa lite akryl och sno tjejens aceton..

Men - om jag har fattat det rÀtt sÄ anvÀnder folk vanligt super-lim nÀr dom fÀster fraggar, sÄ om det funkar sÄ borde det ju vara "rev sÀkert" med lite loctite i en overflow-box ocksÄ?

Postat

Superlim slÀpper inte ifrÄn sig nÄgot, funkar ju att limma fraggar med det.

Men det hÄller inte i lÀngden, det blir för hÄrt och har tendens att spricka efter ett tag.

Försök fÄ tag pÄ acrifix.

Du kan ocksÄ lösa upp nÄgra bitar acryl i aceton eller mek (metyl etyl keton). Ta nÄgon deciliter aceton eller mek i en glasburk lös upp nÄgra bitar acryl i den, det brukar ta nÄgot dygn eller tvÄ innan det blir helt löst, det brukar vara lagom med en gröt som trögflytande sirap. Hur mycket av varje man ska ta Àr svÄrt att sÀga, man fÄr prova sig fram.

Limma i ett rum med god luft tillförsel och lÄt torka tills det inte luktar lösningsmedel lÀngre.

Postat

Hittar du det inte i sverige sÄ brukar man kunna hitta det mesta pÄ tyska Ebay.

Postat
Jag Àr sÀker pÄ att du hittar det hÀr - varför gÄ över Än för att fÄ vatten http://www.akriform.se/

Ja, man kan ju undra varför det i vissa fall Àr enklare och smidigare att köpa en del saker frÄn utlandet, men sÄ Àr det. Vissa brancher hÀr i sverige har helt enkelt inte hÀngt med i utvecklingen, alternativt hoppas de att internet Àr en fluga som skall gÄ över...(?)

Postat
Ja, man kan ju undra varför det i vissa fall Àr enklare och smidigare att köpa en del saker frÄn utlandet, men sÄ Àr det. Vissa brancher hÀr i sverige har helt enkelt inte hÀngt med i utvecklingen, alternativt hoppas de att internet Àr en fluga som skall gÄ över...(?)

Jo det kommer vÀl sig av att det verkar vara mer enkelt att lÀnka till utlÀnska handlare Àn de som sponsrar forumet.

Eller sÄ kan det ju ocksÄ komma sig av att de handlare som bestÀmmer sig för att lagerhÄlla produkterna och annonsera Àr för dÄliga pÄ att synas.

Eller sÄ kan det ju komma sig av att de handlare som bestÀmmer sig för att lagerhÄlla produkterna i frÄga mÀrker att det ju inte Àr nÄgon idee att lager hÄlla dem iomed att det Àr kotym att lÀnka till företag som inte har med saltvattensbranchen att göra riktigt istÀllet.

Vem vet

Postat
Jo det kommer vÀl sig av att det verkar vara mer enkelt att lÀnka till utlÀnska handlare Àn de som sponsrar forumet.

Nu Àr vÀl endÄ inte Akriform nÄgon sponsor till detta forum? De har ocksÄ en minimidebitering pÄ 1000:- vilket kÀnns tuft om man skall köpa en limtub för 100:- Jag har ocksÄ letat förtvivlat efter Acrifix 116 och jag Àr ganska sÀker pÄ att ingen av akvariehandlarna sÀljer nÄgon via sin websida. Det nÀrmsta jag kom var butiken slöjd-detaljer som sÀljer Acrifix 192, och dom Àr heller inte sponsorer av detta forum. SÄ det vore intressant att höra vilken sponsor/handlare vi skulle lÀnka till?

Förövrigt tycker jag ett av de största problemen med detta forum Àr att det sÀtter handlarnas intressen framför medlemmarnas vilket mÀrks pÄ den i min Äsikt alldeles för hÄrda modereringen av inlÀggg...

Postat

Hej Peter,

Jag Àr ledsen om du tog mitt inlÀgg som ett pekfinger pÄ just dej. Jag lÀste hela trÄden och försökte mej pÄ att lÀmna mina synvinklar pÄ vad som fanns i det som fanns i den.

Vad du skriver om att du inte hittat produkten bland handlare som sponsrar forumet gör det ju tydligt att min andra teori stÀmde.

Jag tycker faktiskt du har fel med det du skriver angÄende forumet handlare och anvÀndare men det Àr en allt för lÄng historia.

Jag pmar dej en lÀnk.

Postat

Kolla med Triton om de kan fÄ hem limmet.

Jag skall köpa mitt lim nu pÄ biotedmarin.se Acryfix 192 Acryl lim 100 gram

Men det heter Acrifix 192 eller 116 om du sÀker pÄ google efter det

Acrifix 192 fÀster/limmar under UV ljus (solljus eller under HM lampan)

Acrifix 116 fÀster/limmar direkt

Postat

Ja, nu kan man fundera pÄ vem det var som fick "dansa runt elden" eller "gÄ över Än för att fÄ vatten" ??? :-)

Kanske kan bidra till att höja din insyn pÄ att vi handlare inte har nÄgra flera rÀttigheter Àn anvÀndare alls. Snarare fÀrre.

inget illa menat alls. men det hoppas jag du förstÄr.

Gott nytt

Postat
Fattar inte detta att pma lÀnkar hela tiden...specielt om det Àr till nÄt som alla kan ha nytta av.

Antar att det bara Àr ett av forumets alla larviga regler... (Att nÀringsidkare inte fÄr lÀnka till sina produkter.)

Postat
Antar att det bara Àr ett av forumets alla larviga regler... (Att nÀringsidkare inte fÄr lÀnka till sina produkter.)

Som jag förstod det sÄ var det inte en av teds produkter men kan ha missuppfattat det och dÄ förstÄr jag pm:et

Sett det i fler trÄdar......hÀnder att nÄn frÄgar om en sak och nÄn som vet var man kan köpa det...varför pma dÄ?? det kan ju finnas fler som kan behöva lÀnken!!

Postat

HÄller med, regeln kringgÄs ju oftast genom att handlaren ber en polare (via msn el likn) att lÀnka till den istÀllet.

.

Postat

Nu försöker vi fÄ den hÀr trÄden pÄ rÀtt köl igen...

Hur mycket krÄngligare Àr det att anvÀnda Acrifix 192 (som krÀver UV-ljus för att torka) jÀmfört med Acrifix 116 (som fungerar utan UV-ljus)?

Postat

116 Àr absolut smidigast. Peter.

Precis som att anvÀnda vanligt lim.

OveB - Jag kan svÀra pÄ att sÄ desperat Àr inte jag som handlare att jag ber andra posta lÀnkar till mej. Och jag tror faktiskt inte nÄn annan handlare heller skulle hÄlla pÄ sÄdÀr. Du menade nog inte just mej men Wrang postade helt för egen maskin sitt förslag om Triton eller xxxxx.

Postat

Givetvis hjÀlper jag till med lÀnkar ovasett om det Àr en lokla butik hÀr i nÀrheten eller en annan lÀngre bort.

Hittade inte limmet pÄ slöjddetaljer.se som jag köpt innan Ä visste att biotedhadde det i sin shop.

Om man kan fÄ tag pÄ acrifix 116 sÄ Àr det smidigare. Det nyper direkt Ä sÄ lÀttare men givetvis funkar 196 oxsÄ men tar ett dygn innan det Àr helt fast.

Marco.

Testa du med superlim först funkar det sÄ gött mos annars sÄ vet du nu vilket lim du kan anvÀnda

Postat

Hej!

Jag bestÀllde acrifix pÄ slöjd-detaljer.se. Fick det dagen efter. Kolla om det finns nÄgon ÄterförsÀljare pÄ din ort.

Lycka till.

Gamet

Postat
  • Författare

Livlig diskussion om att limma lite plast :-)

Tack för alla rÄd och tips. Ska tÀlja till lite av plexit och lösa i aceton och testa det som ett hemgjort tvÄkomponent. Funkar inte det sÄ blir det nya tag med acrifix.

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.