Gå till innehåll

Zoogiganten räkna rätt


Richard

Rekommenderade inlägg

TS syfte med tråden ser ni här:

Mitt uppsåt med tråden var inte att kasta skit på Zoogiganten däremot tycker jag att det är viktigt att hålla sig till fakta när man som butik går ut och skriver på internet. man ska inte dra i i överkant för att berättiga en prishöjning. Om man höjer priserna 15-20% så är det säkert riktigt.

Vad som sedan är fakta och inte i detta kan inte vi kunder med säkerhet veta mer än att omkostnaderna troligtvis gått upp för handlarna nu. Om denna ökning är 20 eller 40 % kan inte jag som privatperson ha en anning om. Exempel på fler saker som påvärkar priser ser ni här:

Jakens inlägg #9 i denna tråd säger väl allt om hur valutakurserna utvecklats.

Flygbolagen har knappast några feta marginaler i dagsläget, utan behöver sannolikt höja deras priser ytterligare. Sterling gick ju som bekant i konkurs för någon månad sedan och SAS har fortsatt kräftgång kan man läsa om i tidningarna. Om flygfraktpriserna utvecklas på samma sätt som passagerarpriserna, så har de snarast ökat under året.

Men nu sitter vi alla och gissar och tycker utan att egentligen veta. De som verkligen vet är handlarna, och jag har hört detta från tillräckligt många håll för att tro på att det ligger ett reellt behov bakom att öka priserna (i svenska kronor räknat).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog tyvärr som så, att det blir rejäla prishöjningar på det mesta nu och det gäller ju inte bara vår hobby.

Om man tittar på €-kursen, som stora delar av hobbyns varor betalas med - så har den ju på kort tid gått från strax över 9 Skr till över 11kr (i runda slängar +20%)

Dollarna är tillbaka runt 8:-, frakter och hyror har gått upp.

På plus sidan är ju att bensinen är under 10:- så det blir ju billigare för dig att åka till butiken:-)

(sorry ChristerT)

Edit: det är ju naturligtvis kronan (och £) som fallit gentemot $ och €

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att tillägga till mitt tidigare inlägg.

I dom möbelaffärer jag varit i (utom IKEA) pratade dom om mellan 6 och 10% ökning. Om det var för att få mig att köpa nu för att tömma gammalt vet jag inte. Elektronikaffärerna har jag inte hört om % uppgång men ökningar är på gång där med men inte lika snabbt som med möbler. Så det är bara att inse att allt kommer bli dyrare framöver. Tyvärr. Och jag måste köpa ett helt nytt hem(inredning).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog tyvärr som så, att det blir rejäla prishöjningar på det mesta nu och det gäller ju inte bara vår hobby.

Om man tittar på €-kursen, som stora delar av hobbyns varor betalas med - så har den ju på kort tid gått från strax över 9 Skr till över 11kr (i runda slängar +20%)

Dollarna är tillbaka runt 8:-, frakter och hyror har gått upp.

På plus sidan är ju att bensinen är under 10:- så det blir ju billigare för dig att åka till butiken:-)

(sorry ChristerT)

Edit: det är ju naturligtvis kronan (och £) som fallit gentemot $ och €

men Anders borg har lovat att vi ska få mer i börsen 2009:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, snart kostar väl saltvattenshobbyn lika mycket som när man började med detta otyg. :-)

Jag tycker inte det är riktigt rätt att diskutera en enskild butiks prishöjningar i en tråd på ett forum. När inte butiken ifråga själv bjuder in till diskussion eller om butiken finns med i diskussionen. Är det inte bättre att prata med butiken själv. Om man sedan vill diskutera Eurons relation till Svenska kronan är en helt annan sak.

En butik har kostnader. Och konkurrerar i vissa fall helt o hållet på annat sätt än en nätbutik.

Skrämmande exempel finns, men pga att jag inte vill peka ut någon ..... Men i vissa fall skall man nog fråga sig själv varför någon är så billig och fundera på om det kan vara helt i sin ordning. Samt om man tror att det gynnar en själv mer än för stunden.

Även jag har gjort pris höjningar och iomed att jag själv skriver på forumet så kan jag om ni vill öppna en tråd och diskutera detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inget att tjafsa om, men butiken gick ju ut själv om sitt klippkort här på guiden

då tycker jag det är ok att diskutera, sen när det går över till ot, är det trist!

självklart får vi räkna med prisökningar i hobbyn, precis som med mycket annat.

GOTT NYTT ÅR

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, snart kostar väl saltvattenshobbyn lika mycket som när man började med detta otyg. :-)

Jag vet inte när du började Ted men när jag började i slutet av 70-talet och höll på hela 80-talet, så kan jag hålla med om att det var dyrt, svindyrt.

Jag mins t ex att jag betalade 175 kronor för en 7-8 cm P semicirculatis i början av 80-talet.

1983, tror jag det var, så köpte jag en H ciliaris på 2-2,5 cm för 285 kronor.

Självklart så kostar dessa firrar mer idag men inte så förbaskat mycket mer som man tycker att allt annat gör. Elektronik, t ex TV och datorer är ju tom billigare idag än vad det var då. Köpte min första PC ca 1984 och fick betala 15 000 kr. Processorn var en 8088 och hårddisken på 20 Mb.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Viking jag började -84

Och ett hubba bubba kostade ?

Och hur mycket fick man för en krona ?

kommer ihåg att jag köpte ett blått korallskellet för 400 Kr då. Nu kan man hitta sådana ligga i butikers sopor :-)

Är det inte så att allt man redan har handlat på sig också stiger i värde.

Begagnat marknaden i förhållande till nypris osv. Kanske dags att gå upp på vinden o släpa ner sina gamla "acryl aktier" :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På plus sidan är ju att bensinen är under 10:- så det blir ju billigare för dig att åka till butiken:-)

(sorry ChristerT)

Det är lungt. Kör nu på samma bränsle som de flesta andra. Har upptäckt att det går att köra på under litern med bensin mot knappt under 1,5 l/mil med etanol. Jag får dåligt samvete men tydligen var inte mitt miljöengagemang så stort att jag kan betala drygt 4 kr/mil mer än jag behöver göra. Eller också är plånboken inte mer välfylld än så.

Är det förresten jag som ska ha dåligt samvete eller någon\några\något annat som ska skämmas?

Sorry för ot (men det är väl nästan hela tråden.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...