Gå till innehåll

Ta isär PVC-delar...


Jallajalla

Rekommenderade inlägg

Om du limmar rätt så ska det inte gå och dela delarna efter det har härdat.

Gör rätt från början så slipper du ha ett pvc lager hemma :)

Är det sååå lätt alltså?? ;)

Var mest ute efter om det fanns några smarta tricks som jag inte kände till ifall ifall... Kanske ska ta och bjuda hem några garvade rördragare till mig på granskningsmöte INNAN jag limmar helt enkelt.

Snabbkopplingar då, någon som använder det? :?:

(I mitt fall tänker jag mig att kanske sätta sådana t.ex. i övergången mellan PVC-rör och dammslangar som jag kommer ha för dragningen mellan över- och undervåning i huset. Detta eftersom jag enkelt vill kunna komma åt och rensa eller byta ut endast slangarna om något skulle fastna i dem t.ex.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lär gå att dela i vissa fall med hjälp av en värmepistol - har dock aldrig testat detta själv. Men gäller det för normalt underhåll så är Sillens tipps suveränt. Unionskopplingar! Gör så här - titta på hela rörpaketet - där och där vill jag kunna skuva isär - alltså en unionskoppling. Sedan lägger du till några för säkerhets skull - och de är de som du kommer tacka någon däruppe för att du satte dit om några år :) Det är också mycket enklare att limma och montera om sektionerar med unionskopplingar - brukar inte bli så stort slitage på värmepistolen då :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går att dela med värmepistol, men man ska inte räkna med att alla delar går att använda igen.

Tex rör blir helt deformerade när man fått loss dem. Kopplingar oc dylikt har jag lyckats återanvända. Det är ju trots allt kopplingar och sånt som är dyrt, rören är ganska billiga.

Men som sagt, unionskopplingar och många sådana löser problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, tackar för svaren. Unionskopplingar på strategiska ställen blir nog basreceptet då med andra ord.

Så har jag själv gjort och om det någon gång visar sig att det saknas en där jag behöver för att bygga om så finns det raka skarvar som Halogen säger. Måste du såga av röret är det alltså ingen katastrof. Dock så kan du planera för underhållet så blir det gjort!

Om du limmar rätt så ska det inte gå och dela delarna efter det har härdat.

Gör rätt från början så slipper du ha ett pvc lager hemma :)

Det där får du förtydliga hur det ska gå till? Om limmet härdat så är det inte helt lätt att dela om man inte använder värmepistol och det är inte lätt då heller. Varför det inte är lätt är för att du lätt får deformation eller brännskador. Har jag missat någon smart metod får du gärna tipsa mig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta beror också på vilket lim som används, vissa är bara lim (håller ihop två ytor)

Andra är "solvent cements", som sammanfogar röret med rördelen kemiskt till en homogen plastbit!

Skulle aldrig rekommendera att ta isär ett PVC-system på detta viset, sätt unionskopplingar istället och välj ventiler med unionskopplingar så kan du dela rören där....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...