Gå till innehåll

Helt grön...


Christin

Rekommenderade inlägg

Hej alla. Hoppas ni kommer att ha tålamod med mej, för jag är heeelt ny, och har köpt ett clownhotell.

Detta är mitt första inlägg, men säkerligen inte det sista. Jag har läst på massor i böcker, men har aldrig haft akvarium förr.

Ni som har liksadant: vad fick ni för bruksanvisning? Jag har fått ett A4-papper med skrivna saker och man refererar hela tiden till "se bild 1" osv, men jag har inga bilder!

Finns det någon snäll själ som kan förbarma sej?

Jag har endast tvättat karet med kranvatten nu, och tagit loss allt som det står att man skall ta loss och tvättat, samt lufttorkat.

(Jag har köpt ca 5 kilo levande sten, samt en stor påse levande sand, men har inte gjort nånting än med detta. Har även köpt 60 liter saltvatten från Bromma zoo)

Snälla: vad gör jag nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla. Hoppas ni kommer att ha tålamod med mej, för jag är heeelt ny, och har köpt ett clownhotell.

Detta är mitt första inlägg, men säkerligen inte det sista. Jag har läst på massor i böcker, men har aldrig haft akvarium förr.

Ni som har liksadant: vad fick ni för bruksanvisning? Jag har fått ett A4-papper med skrivna saker och man refererar hela tiden till "se bild 1" osv, men jag har inga bilder!

Finns det någon snäll själ som kan förbarma sej?

Jag har endast tvättat karet med kranvatten nu, och tagit loss allt som det står att man skall ta loss och tvättat, samt lufttorkat.

(Jag har köpt ca 5 kilo levande sten, samt en stor påse levande sand, men har inte gjort nånting än med detta. Har även köpt 60 liter saltvatten från Bromma zoo)

Snälla: vad gör jag nu...

''

Det du börjar med är att skita i vattnet från denna butik, du kommer med största sannolikhet få problem med vattnet!!Tror inte du behöver någon bruksanvisning till karet utan det prob du just nu har är nog vattnet! hade jag varit dig, så förvara stenen i saltvattnet, blanda sedan nytt vatten..

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snälla: vad gör jag nu...

Du kommer förhoppningsvis att få massor med råd och tips här, jag är själv en nybörjare - men med den ringa kunskap jag har så skulle jag göra följande:

1) börja värm ditt saltvatten

2) placera ditt akvarium där du vill ha det

3) placera den levande stenen i akvariet så som du vill att det ska se ut

4) fyll i vatten i akvariet och fortsätt att värma det till 26 grader.

Sen efter det är det bara att vänta.

Jag skulle inte lägga i sanden just nu eftersom du kommer säkert att vilja möblera om lite med stenen, vända på stenar för att ta bort glasrosor och sånt, samt plocka bort smuts från botten.

En annan anledning till att inte ha i sanden är att det sägs att saltvattnet som du har köpt kanske inte nödvändigtvis håller den kvalitet som man vill ha, så du kan behöva göra lite vattenbyten framöver för att få till det.

I dina skor skulle jag efter punkt 1-4 ovan bege mig till en akvarieaffär och köpa tester - Salifert skulle jag köra på. Tester för nitrit, nitrat, fosfat och också silikat iom att ditt vatten kanske inte är så bra som det måste vara. Självklart en hydrometer också så att du kan kolla salthalten.

Är dina tester bra så är det väl gott så, om inte så måste du hitta en annan saltvatten/RO vatten källa eller göra vattnet själv - men testa först så du vet vad du har i akvariet.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till SG!

Det första du måste göra om du inte redan gjort det är att få ner stenen i saltvatten! Sedan ska du ta det lugnt och planera verlsamheten!

Sanden, ligger den förpackad från leverantören? Om den gör det lägg den mörkt i rumstemp tills du använder den!

Sedan andas du och läser ett antal trådar här så kommer du få massa tips! Jag tycker att du bör börja i kategorin Mitt första akvarium!

Jag tycker även du bör besöka någon akvarist som har sitt kar igång så an du ställe nybörjarfrågorna då när du ser ett kar igång!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det "färdiga" vattnet är bara att kasta och blanda till nytt. Antar att de inte gick igenom osmos med dig. Står om det här på forumet men se det som ett reningsverk i miniatyr som renar kranvatten från diverse oönskade ting. För att rädda stenen är det väl nödvändigt att blanda till nytt vatten från kranen.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det vatten från deras burkar, eller blandat för försäljning?

Jag tror det kommer från deras burkar som dom säljer till folk som "inkört" vatten. Jag själv köpte 25liter utav dom då jag precis drog igång mitt clownhotell, vilket jag inte skulle ha gjort.. hur jag fått kämpa med att få ner nitraten från det vattnet.. puuh..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

brukar det inte va stenen som säljs som "inkörd".. vatten e väl rätt friskt att göra nytt, eller?

ja bytte alla 800 liter i mitt till nytt vatten fast med min inkörda sten. kan säga att fasen va bra allt mår me nytt vatten :)

Så släng de där vattnet å blanda eget..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

brukar det inte va stenen som säljs som "inkörd".. vatten e väl rätt friskt att göra nytt, eller?

ja bytte alla 800 liter i mitt till nytt vatten fast med min inkörda sten. kan säga att fasen va bra allt mår me nytt vatten :)

Så släng de där vattnet å blanda eget..

Jo man brukar väl säga så, men dom sa till mig att man kan köpa inkört vatten för att få med bakterier och sådant, vilket kanske är bra, vad vet jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo man brukar väl säga så, men dom sa till mig att man kan köpa inkört vatten för att få med bakterier och sådant, vilket kanske är bra, vad vet jag?

Man kan köpa antingen rent osmos vatten, färdigblandat 'oanvänt' saltvatten, eller vatten ur deras cirk.system.

Edit: ^Det är en reply till crille, och inte rickard598..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo man brukar väl säga så, men dom sa till mig att man kan köpa inkört vatten för att få med bakterier och sådant, vilket kanske är bra, vad vet jag?

De bakterier man behöver i karet finns i den levande stenen. Det finns inte behov för ytterligare bakterier i vattnet. Bäst är nog att starka med rent osmosvatten och blanda i salt själv. Det färdigköpta vattnet kan ju användas till att förvara den levande stenen i så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...