Gå till innehåll

Turbotragedi!?


Guest Soffis

Rekommenderade inlägg

Den lokala zoo butiken meddelade stolt att deras leverantör skulle börja med saltvatten och att jag nukunde beställa saltvattensprodukter via dem för att spara in pengar på Sverigeresor....

Glad över det beställde jag 10 turbosniglar till att börja med... Priset var lite i överkant (6,90€/st), men å andra sidan slapp jag resan.

1:a veckan åkte jag för att hämta min leverans, men nej, leverantören hade sniglarna kvar i sin skrivbordslåda (!!!) (enligt utsago från akvarietanten). De hade med andra ord glömt skicka mina sniglar.

Så idag på ny leveransdag ringde jag för att kolla och jippi, mina sniglar fanns för hämtning. På lunchen stack jag iväg för att hämta de små liven...

Gissa vad tanten hade gjort... smiley7.gifHon hade lagt ner mina nio (de lyckades visst inte leverera alla 10) sniglar i ett SÖTVATTENS kar... smiley11.gifOch hade dem nu i en plastpåse med sötvatten....Hon försäkrade mig dock om att alla nio hade levt när hon fick dem... smiley5.gif

Jag fick dem för 5 €/st och ett löfte om att få pengarna tillbaks om de inte överlevde, sen körde jag i ilfart (tur att inte polisen såg mig) hem och släppte ner alla sniglarna i akvariet... Eftersom jag inte ville ha ner sötvattnet som dessutom var ganska kallt i mitt saltkar så plockade jag upp dem en o en o la dem i en lång rad i sanden. Sen blev det till att stressa tillbaks till jobbet.... Jag håller tummarna för att raden inte är kvar när jag kommer hem (dvs att alla sniglar krupit iväg) och att ingen är död... smiley19.gif

Är det någon som vet om turbosar kan överleva en kortare tid i sötvatten? Eller var det bara dumt av mig att lägga ner dem i karet ifall de inte överlever? Där fanns bara LS och en blå djävul sen innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Turbosar är väl ganska känsliga men jag har Stomatella sniglar i mitt kar. En av dessa överlevde min flytt,dvs först att karet tömdes på vatten,det bars ut i bilen,fick stå där i typ 4 timmar,bars in och rengjordes,fylldes med ISKALLT sötvatten som cirkulerade något dygn innan jag tillsatte hälften av den mängd salt som behövdes och ett dygn senare resten. När jag sedan ska börja lägga över stenen så blev jag ju tämligen förvånad när jag fick se en snigel krypa omkring på rutan och käka lite överblivna alger! Så visst kan det hända att någon överlever.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja som sagt så är turbosar väldigt känsliga mot saltförändringar. Jag

brukar dropp aklimatiseras in dem under minst 5 timmar. Förut då jag

bara aklimatiserade 1-2timmar var det minst 10% dödsfall, men med

5timmar så överlever 100%. Så jag skulle tro att chansen att de

överlever är ganska liten tyvärr, men man vet aldrig.Jag blir nästan lite arg då jag läser om sånt här!

Meddela hur det går!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja som sagt så är turbosar väldigt känsliga mot saltförändringar. Jag brukar dropp aklimatiseras in dem under minst 5 timmar. Förut då jag bara aklimatiserade 1-2timmar var det minst 10% dödsfall, men med 5timmar så överlever 100%. Så jag skulle tro att chansen att de överlever är ganska liten tyvärr, men man vet aldrig.Jag blir nästan lite arg då jag läser om sånt här!

Meddela hur det går!

håller med björn!!

ansvarslöst av butiken!tur det inte var vildfångad fisk eller koraller!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var definitivt sista gången jag beställde nåt därifrån, hädanefter får det bli resor för min del.

Samma tant som hade lagt ner sniglarna i sötvattnet hade dessutom lovat mig då jag beställde dem att de inte skulle öppna paketet överhuvudtaget.

Nåja, överlevaden ser dock ut att bli bättre än väntat. En dödförklarade jag direkt då jag kom hem från jobb igår, men ännu i morse så kröp sex av nio omkring, så jag räknar med att dessa sex ska överleva. Nu är dock frågan vad man gör av de döda sniglarna!? Lägger man dem i komposten eller? Just nu finns de i en liten plastbytta med saltvatten....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åh nej, hoppas inte... smiley19.gif

Jag blev förstås lovad pengarna tillbaks om de inte överlevde... Kanske jag skulle ringa dit o säga att jag vill ha pengarna tillbaks för alla!?

Jag bor på Åland så jag vet inte hur det går att ordna med skickande...smiley6.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå tillbaka till affären och se till att verkligen få pengarna tillbaka. Om affären ringer upp sin leverantör borde de få tillräckligt med information för att förstå att de gjort bort sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmmm... tyvärr är det ägaren själv som hade klantat till det... Men jag håller helt och hållet med. Jag har dessutom försökt förklara lite om hur man gör med saltvattensakvarier och hur länge man bör vänta med fiskar osv, men hon verkar inte fatta det. Hon trodde det bara var jag som ville bygga upp det på "ett naturligt sätt" och att större akvarier nog kör allt mekansikt, dvs ingen naturlig biologisk balans. Det är ju egentligen djurplågeri på hög nivå som hon har sysslat med... smiley7.gif

Men ett problem kvarstår: Vad göra av de döda sniglarna? Man kan väl knappast spola ner dem utan risk för stop i toaletten... smiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skojar ni eller klart att de går att spola ner en snigel i ett 100 mm avloppsrör smiley5.gif.alternativet att slänga på komposten måste fungera också det är ju inga 1 kilos köttstycken . Sedan går man väl inte runt komposten och sniffar normalt sett heller ? mvh hasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör du inte? Jag sniffar ofta på komposten.... eller inte...smiley37.gif

Inte vet jag, men man ska ju inte spola ner tamponger heller och jag har då aldrig sett en 100 mm tjock tampong...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker faktiskt att det är att överreagera lite,det var väl ändå en sötvattensaffär utan några kunskaper om saltvattensdjur? Visst det var ju ett ganska klantigt misstag men samtidigt så kan man ju inte utgå i från att de ska veta något om saltvattensniglar bara för att de har sötvattensfiskar. De skulle ju beställa nya så dår är det väl inte mkt att gnälla om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får väl skylla mig själv som tog risken och de har ju lovat att ersätta dem. Jagtror dessutom att de inte kommer att göra om det... smiley1.gifMen som sagt: Säkrast att välja en annan affär i fortsättningen.

Himla tur iaf att det inte var nån jättesuperdyr direktimporterad fisk.... smiley9.gif

Förövrigt så ser de sex överlevarna fortfarande väldigt pigga ut och kryper omkring med en himla fart och käkar alger, så jag håller tummarna för att de kommer att fortsätta med det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...